Frågor om Miljö och Hälsa (kommunen)

S

Snurre

Jag fick i torsdags påhälsning av Miljö och hälsa från kommunen.
Någon hade anmält oss för att hästarna går ute.

För tillfället har de inget vinskydd utan tät skog som skydd. Jag vet att det inte är lagligt och vid årsskiftet skall de flyttas till ett annat ställe. Men pga översvämning i hagarna så har den hagen där de brukar gå inte funkat så detta blev en nödlösning.

Jag pratade med dem och vi kom överrens att träffas i januari för att titta på min lösning. Allt var frid och fröjd.

I dag har de varit ute igen (fick jag reda på av en granne) och tittat runt. Trots att det bara var några dagar sedan de var ute och att vi komm överrens om att träffas efter nyår. Jag blir lite ilsk och besviken.

Nu till mina frågor.

När jag nu flyttar hästarna till ett nytt ställe som jag i all hast har fått tag på. Måste jag då uppge vart??? Har de verkligen med det att göra?I och för sig har jag inget att dölja på det nya stället men nu känner jag att de inte har hållt sin överrenskommelse.

Om jag nu skulle ha kvar hästarna i hagen utan vindskydd till nyår och de säger att jag inte får det. Hur fort kan de då ge vite?

Tacksam för svar från någon som vet, inte gissar. Eller vet vart jag kan ta reda på svaren.

Tack på förhand!

Sv: Frågor om Miljö och Hälsa (kommunen)

Men är det inte formulerat så att en tät skog skulle kunna vara tillräckligt skydd?:confused:

Eller har jag feltolkat?

Men är det inte formulerat så att en tät skog skulle kunna vara tillräckligt skydd?:confused:

Eller har jag feltolkat?

Jo en bonde längre bort har fått ok men inte vi :devil:

Det är väldigt sällan de gör undantag och det är undantag när de säger ok till tät skog.

Jag har accepterat att jag skall ordna vindskydd eller flytta dem. Men jag har ju inte ens fått en vecka på mig innan de är där igen.
Märkligt tycker jag. Nu vill jag kolla upp lite vad jag har för rättigheter.

/S

Miljö- och hälsoskyddskontoret eller vad det nu kan heta i din kommun är en myndighet som enligt lag har tillsyn över bland annat djurhållning. Det är alltså inte valbart att få besök därifrån. Om du inte har något att dölja så är det-som det oftast är med myndigheter-bäst för alla parter om man kan föra en dialog om hur saker och ting kan lösas. Det finns ingenting som säger att bara för att ni hade en överenskommelse får de inte komma ut igen. Om du undrar varför de var där så kan du ju ringa och fråga:idea: . Kanske ville de se om vattnet sjunkit undan om de ändå åkte förbi i något annat ärende.

Vad gäller vite kan det tas ut om ett föreläggande inte följs. Har du inte fått något föreläggande så är det ingen risk än så länge. Har du fått ett som du inte följer kan det fattas ett nytt beslut, föreläggande med vite.

Som inspektör kan jag säga att jag tycker att du ska prata med miljö och hälsa, ställa de frågor du vill ha svar på till dem och komma med konstruktiva förslag på lösningar. Det brukar i alla fall jag uppskatta.

Du har inte så mycket rättigheter men däremot skylldigheter. Går dom ute dygnet runt ska dom ha tillgång till en torr och skyddad liggplats. Men man kan ansöka om dispans från detta hos länsstyrelsen, möjligt att grannbonden gjort detta.

Djurskyddet har rätt att få reda vart du flyttat dina hästar för att kunna kontrollera så att de har fått det bättre än innan de blev flyttade.

Att de var ute igen kan ju bero på något så enkelt som att de ändå var ute på det hållet i något annat ärende eller att de själv är osäkra på hur dina hästar egentligen har det.

De kanske var ute igen för att de själva funderade på varför bonden får ha sina djur i tät skog och inte du! De ville kanske kolla träden :)
Se det positivt! Men kan gissa att det är svårt. Själv hade jag nog ringt upp dom och frågat vad som står på, samt påtalat att det hade varit trevligt att få meddelande om att de varit ut även om de hör av sig efter själva besöket.

Gira

I dag har de varit ute igen (fick jag reda på av en granne) och tittat runt. Trots att det bara var några dagar sedan de var ute och att vi komm överrens om att träffas efter nyår. Jag blir lite ilsk och besviken.

Innan du drar för stora växlar, så kanske du ska ta reda på att det verkligen var inspektör'n som var ute igen. Och om det var det, ta reda på vad h*n verkligen ville. H*n kanske hade vägarna förbi och ville delge dig ngt. Visserligen lååångsökt, men man vet aldrig.

men nu känner jag att de inte har hållt sin överrenskommelse.

Något som jag oxå känner inför myndigheter och andra otrevliga instanser.

Du har inte så mycket rättigheter men däremot skylldigheter. Går dom ute dygnet runt ska dom ha tillgång till en torr och skyddad liggplats. Men man kan ansöka om dispans från detta hos länsstyrelsen, möjligt att grannbonden gjort detta.

Djurskyddet har rätt att få reda vart du flyttat dina hästar för att kunna kontrollera så att de har fått det bättre än innan de blev flyttade.

Att de var ute igen kan ju bero på något så enkelt som att de ändå var ute på det hållet i något annat ärende eller att de själv är osäkra på hur dina hästar egentligen har det.

Mina skyldigheter vet jag ju om och därför frågar jag inte efter dem.
Jag skrev ju också i mitt första inlägg om att jag vet att de skall ha tillgång till ligghall så det vet jag.

Att jag inte har så många rättigheter i detta vet jag men det måste ju ändå finnas några.

Miljö- och hälsoskyddskontoret eller vad det nu kan heta i din kommun är en myndighet som enligt lag har tillsyn över bland annat djurhållning. Det är alltså inte valbart att få besök därifrån. Om du inte har något att dölja så är det-som det oftast är med myndigheter-bäst för alla parter om man kan föra en dialog om hur saker och ting kan lösas. Det finns ingenting som säger att bara för att ni hade en överenskommelse får de inte komma ut igen. Om du undrar varför de var där så kan du ju ringa och fråga:idea: . Kanske ville de se om vattnet sjunkit undan om de ändå åkte förbi i något annat ärende.

Vad gäller vite kan det tas ut om ett föreläggande inte följs. Har du inte fått något föreläggande så är det ingen risk än så länge. Har du fått ett som du inte följer kan det fattas ett nytt beslut, föreläggande med vite.

Som inspektör kan jag säga att jag tycker att du ska prata med miljö och hälsa, ställa de frågor du vill ha svar på till dem och komma med konstruktiva förslag på lösningar. Det brukar i alla fall jag uppskatta.

Jag vet att de gör detta med stöd av lagen och jag tycker det är ok. MEN anledningen till att jag nu undrar är för att vi hade en bra dialog när vi pratade och vi kom överrens om att träffas efter nyår. OCH att de skulle ringa mig om de undrade över ngt mer eller om de skulle åka ut igen. Jag sa att jag gärna vill vara med och träffa dem. Lättare att prata med någon man har ett ansikte på.

Jag har under helgen kommit på flera bra lösningar men det tar ju lite tid att omsätta dem i praktiken. Det var därför jag blev besviken över att de återigen hade varit på besök utan att kontakta mig. Jag tyckte nämligen som sagt att vi hade en bra dialog.

Jag har mig veterligen inte fått ett föreläggande då vi bara har talats vid via telefon.

Så de borde i alla fall ge mig tid att ordna det till det bästa för hästarna? De är ju på något sätt inte misskötta, vilket de också påpekade för mig.

Du som är inspektör. Stämmer det att jag måste uppge vart jag flyttar dem? Som det är nu lutar det till ett ställe i en annan kommun tills vi har flyttat/byggt nytt vindskydd?

Tack för all hjälp.

/S

Senast ändrad av en moderator:

Innan du drar för stora växlar, så kanske du ska ta reda på att det verkligen var inspektör'n som var ute igen. Och om det var det, ta reda på vad h*n verkligen ville. H*n kanske hade vägarna förbi och ville delge dig ngt. Visserligen lååångsökt, men man vet aldrig.

Något som jag oxå känner inför myndigheter och andra otrevliga instanser.

Jag vet att det var inspektörerna båda två. Grannen kände igen dem sedan förra gången då de pratade med honom.

De har fått mina telefonnr till mobil och arbete. Så de kunde lätt fått tag på mig.

Jag kommer inte att ringa och vara arg. Det tjänar ingenting till. Blir bara besviken eftersom jag tyckte vi hade en överrenskommelse som kändes bra.

Men VET du att de verkligen var ute och kollade runt, är du säker på att din granne har rätt? Detta är ju hörsägen sas, eftersom du bara hört att de var ute.

Om du tidigare upplevde att ni haft en god och konstruktiv dialog bör det ju finnas fler faktorer för att inspektören skulle ändra sig OM denn* nu gjort det.

Ring dem och återförsäkra dig om att er överenskommelse om "efter nyår" etc håller i sig. Tala också om att du jobbar på andra lösningar.

Ooops, såg inte ditt inlägg ovanför innan jag skrev detta (postades väl då) ...

Dispens för att inte behöva ha ligghall eller stall till sina djur söker man hos DSM, det är inget som miljökontoret bestämmer över själva. DSM vill att länsstyrelsen och ev. djurskyddsinspektören åker och tittar på utegångsdriften, vid "svårare" fall kommer DSM själva med. Dispensen kostar 750:- att söka, de tittar inte ens på papperen förrän det är betalt, sedan kan det kosta mellan 1500-10000:- att handlägga beroende på hur mycket material de ska gå igenom. Jag har själv precis hjälp en sökande att fylla i papper och därför kollat det med DSM.
T ex år 2005 beviljades 6 dispenser av 18 sökta, här kan du läsa mer http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2394

Dispens för att inte behöva ha ligghall eller stall till sina djur söker man hos DSM, det är inget som miljökontoret bestämmer över själva. DSM vill att länsstyrelsen och ev. djurskyddsinspektören åker och tittar på utegångsdriften, vid "svårare" fall kommer DSM själva med. Dispensen kostar 750:- att söka, de tittar inte ens på papperen förrän det är betalt, sedan kan det kosta mellan 1500-10000:- att handlägga beroende på hur mycket material de ska gå igenom. Jag har själv precis hjälp en sökande att fylla i papper och därför kollat det med DSM.
T ex år 2005 beviljades 6 dispenser av 18 sökta, här kan du läsa mer http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2394

Tack!

Jag VET att bonden inte har fått dispens, känner honom.

Jag känner det inte aktuellt i dagsläget och söka dispens men behöver lite mer tid för att ordna det bra.

/S

Jag tror säkert att det fanns en bra anledning till att de var där igen (kanske ny handläggare eller kanske tittade de bara på översvämningen?), men om du gärna vill veta så ring och fråga.

Ett föreläggande får man skriftligen antingen i form av ett delegationsbeslut (fattas av handläggaren/inspektören) eller ett beslut i nämnden. Ett sådant beslut skickas oftast med någon typ av delgivningskvitto som skall skrivas på och skickas tillbaka så att man säkert vet att det kommit fram. Dessutom kan beslutet överklagas.

Jag kan bara svara för hur vi jobbar i min kommun, men vi brukar ge (djurhållare/verksamhetsutövare/privatpersoner) en tid när krävda åtgärder senast skall vara genomförda. Tiden varierar givetvis med åtgärden, dvs små åtgärder - kort tid och stora åtgärder - längre tid. Givetvis är det helt avgörande hur akut situationen är, vilket jag inte kan bedöma i ditt fall.

Om du ska flytta hästarna till en annan kommun ska du ta kontakt med miljö- och hälsoskyddskontoret i den kommunen. Det är viktigt att de vet att du har dina hästar där, bland annat för att det annars kan uppstå en situation där det tex byggs bostadshus nära det nya stället, de som flyttar in klagar på lukt, allergener, mm från dina hästar och det blir en massa bråk. Dessutom skrev du ju själv att du inte har något att dölja...

Över lag (gäller inte dig specifikt) är det viktigt att som djurägare förstå att vi som jobbar som inspektörer inte är ute efter att sätta dit någon. Vi har en lagstiftning i Sverige som alla är skyldiga att följa. Alla lagar och regler känns inte rättvisa eller logiska, men vi måste följa dem ändå. Att resonera i termer av att "det inte gör något att taket i mitt stall är för lågt, för hästarna slår ändå inte i huvudet", eller "mina hästar behöver inget vindskydd, för de har så lång päls" är samma sak som att säga att det är ok att köra för fort så länge ingen blir skadad. Funkar liksom inte i praktiken...:crazy:

Lycka till och hoppas att du i dialog med berört miljö- och hälsoskyddskontor hittar en bra lösning för dina hästar.

Om du ska flytta hästarna till en annan kommun ska du ta kontakt med miljö- och hälsoskyddskontoret i den kommunen.

Intressant fråga som dykt upp.
SKA eller bör?
Om jag ska, var hittar jag detta påstående i lagtexten?

Tack!

Jag VET att bonden inte har fått dispens, känner honom.

Jag känner det inte aktuellt i dagsläget och söka dispens men behöver lite mer tid för att ordna det bra.

/S

Ring miljökontoret och fråga varför han får ha sina djur ute utan att ha dispens från DSM. Lagen ska ju vara lika för alla.

Jag anser att det börjar bli för mycket myndighet i djurhållningen. Det skall betalas hit och betalas dit. Det finns dom som går med tumstock och måttband och mäter varenda liten vrå. Lägger sig i vare sig det behövs eller inte. Jag anser att det måste finnas ödmjukhet samt ett vant öga som kan sära på vanvård och skötsel. Hästen kanske inte står i ett lyxstall men hästen mår bra, är ute den mesta tiden, blir ompysslad och kelas med, rids i skog och mark, tränas, tävlas. Det måste ju vara det viktigaste. Sedan att man kan få ett påpekande om det finns något som kan vara direkt skadligt för hästen som utstickande föremål osv. Det är en sak som man alltid kan diskutera MEN att det kommer någon och lite myndigt rakt av talar om att enl djurskyddsmyndigheten si och så och håller ett muntligt föredrag eller skriver lagtexten i rapporten. Det blir bara för mycket. Snart kan man inte ens ha en hamster utan att måtten skall mätas med djurskyddsinspektörens tumstock. Eg borde alla djur/hästägare börja protestera mot delar av djurskyddsmyndighetens agerande. Inte bara acceptera och få stora skälvan. Nej protestera mot orättvisorna men framhäv det som eg borde inspekteras. Vanvården.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 639
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 783
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 396
Senast: Lavinia
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka