frågor om vikt

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare chrisse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 856
C

chrisse

1. Hur vet man vad en häst ska väga? Idealvikten för olika hästar liksom. Det måste ju vara individuellt?

2. När är hästen för mager eller för fet? Alltså hur många kilon under eller över idealvikten?

hästen är för mager om ribbena syns för bra.
den är för tjock när du får leta med fingrarna och trycka djupt för att känna ribbena.

tänk inte på vikten! det är hur mycket muskler och hur mycket fett hästen har som spelar roll!
på en häst som är lagom i hull kan du utan svårighet känna revbenen ca två handsbredder ner från ryggen. du ska inte behöva trycka utan det ska räcka med att lägga handen på hästen!! revbenen ska heller inte synas, då är hästen ofta för mager.
men detta ska man ta med en nypa salt, speciellt om man har en korsning. det kan nämligen vara så att hästen har ovanligt stor buk och därför syns revbenen! detta har en duktig veterinär sagt till mig...

tänk inte på vikten! det är hur mycket muskler och hur mycket fett hästen har som spelar roll!
på en häst som är lagom i hull kan du utan svårighet känna revbenen ca två handsbredder ner från ryggen. du ska inte behöva trycka utan det ska räcka med att lägga handen på hästen!! revbenen ska heller inte synas, då är hästen ofta för mager.
men detta ska man ta med en nypa salt, speciellt om man har en korsning. det kan nämligen vara så att hästen har ovanligt stor buk och därför syns revbenen! detta har en duktig veterinär sagt till mig...

bukig häst kan tyda på många saker.. jag är ingen expert men vet att det bland annat kan tyda på att den fått i sig lite mycket sråfoder.. vanligt om de står på halm...

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
643
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 382
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 574
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka