Frågor till hästägare

C

Candyheart

Hejsan :) Jag har två frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på;

1, När man är och provrider, vilka frågor tycker ni är viktiga/viktigast att fråga (om hästen)?

2, vilka papper ska man få med från förra ägaren om man köper hästen?

Tacksam för svar :bump:

Sv: Frågor till hästägare

Sitter i samma sits som dig,behövs mer än avtal gällande hästköp??
E så osäker vad som gäller med allt inom hästköp...:crazy:

Jag ska med köpa ny häst. Vi har fyra alternativ på avtal. Ett som säljaren har två som min pappa har laddat ner och ett som han har skrivit själv utifrån de två;)

FRåga mkt om hästen: snäll att : lasta, sko, dusha, sköta.. Snäll i boxen ? Varit skadad ? Utbildnings nivå? Hur den är mot andra häsar? Kan den gå själv eller är den "beroende" av hästkompisar nrä man rider och i hagen? Hög i rang ? Försäkrad ? Startad ?
Det är mycekt att tänka på ...

Ni ska få med alla papper så vitt jag vet !

EXTRA VIKTIGT !
m ni veterinär besiktigar hästen och den ej går igenom ska ni få papprena för annars kan ägaren lätt ändra dem och sälja hästen halt till någon annan:/

Hoppas ni fick några tips....

När jag köpte min första häst så köpte jag den av en tjej som inte visste någonting om hästen( hon hade köpt hästen från en hästhandlare).
När jag hade haft hästen i ett år så hörde jag att det var många hästar i närheten av stallet där min häst stod som hade fått borelia eller vad det var... Men i alla fall så tog en veteriär blodprov på hästen min och när vi fick svaren visade det sig att hästen hade korsförlamning. :(
Ett tips till alla som ska köpa häst är att be veterinären ta blodprov!

1, När man är och provrider, vilka frågor tycker ni är viktiga/viktigast att fråga (om hästen)?

1. fråga allt du vill veta!
troligtvis har du ju redan pratat med ägaren på telefon och då fråga allt.
vid provridning är du ju där för att se hur hästen jobbar och pröva om ni trivs ihop.

ett gott råd är att kontakta tex. hovslagaren eller annan utomstående som kan vara opartisk i sin beskrivning.

kan tänka på att alla hästar beteer sig olika med olika människor

2.
färdiga kontrakt finns att köpa i de flesta ridsportbutiker.
annar är det som ett vanligt köpekontarkt.
köpare/säljare
hästens uppgifter och användlningsområde
köpeskillningen (summa i kr)
namn på köpare o säljare

alla hästar har pass och det får du med när du köper hästen...

veterinär besiktiga alltid hästen innan köp!

1. Varför säljs hästen? Tidigare ägare? Sjukdomar/skador? Vad ingår i priset? Tävlingsmeriter? Lämnat efter sig några föl? Hur är hästen att sko/duscha/lasta? Hur är den att rida ut på? Går det att rida ut själv? Hur är hästen att rykta? Hur är den i boxen? Hur är den att binda upp?
Kommer inte på några fler. :confused: Men fråga gärna för mycket, även om det är dumma frågor. Det lönar sig i längden :) Jag har själv en lista på kylskåpet hemma med vad som är bra att tänka på. :D

2. Jag vill gärna ha ALLA papper med, småsaker, ingår sadel vill jag ha kvittot (det är ju oftast en garanti) om det finns kvar, veterinärsräkningar, kvitton från hovslagare, stamtavla, pass, försäkringspapper. Kalla mig tokig men jag vill gärna veta ALLT, så slipper jag otrevliga upptäkter i efterhand. :idea:

Ett tips på en fråga att ställa när man provrider; om du skulle få ändra på en sak med hästen, vad skulle det vara?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
984
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 415
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka