Frakturer missades hos skadad ryttare

Självklart och resten är bara inbillning
Om möjligt ännu mer ironisk ;)

...eller så är det så att röntgen i akutläget faktiskt inte alltid visar allting.
Färska frakturer, särskilt i båtbenet, syns inte alltid.

I det här fallet kritiserades väl vården för att man inte tillräckligt tydligt rekommenderat ny kontakt vid utebliven förbättring (jag är rätt dålig på bäckenfrakturer men när det gäller båtben "vet" jag att den skadade ska rekommenderas återkomma efter ca en vecka vid kvarstående intensiva smärtor).
För efter ca tio dagar kan det "dyka upp" en frakturspalt.
 
...eller så är det så att röntgen i akutläget faktiskt inte alltid visar allting.
Färska frakturer, särskilt i båtbenet, syns inte alltid.

I det här fallet kritiserades väl vården för att man inte tillräckligt tydligt rekommenderat ny kontakt vid utebliven förbättring (jag är rätt dålig på bäckenfrakturer men när det gäller båtben "vet" jag att den skadade ska rekommenderas återkomma efter ca en vecka vid kvarstående intensiva smärtor).
För efter ca tio dagar kan det "dyka upp" en frakturspalt.
Fast i detta fallet var uppenbarligen det läkaren uppenbarligen "visste" eller bedömde , inte sant.

Försök inte förminska uppenbara problem inom vården som faktiskt kommer fram.

Vården kritiseras av sina egna inspektionen för vård och omsorg, ivo. Jag antar att det är läkarutbildade anställda inom den organisationen.
 
Fast i detta fallet var uppenbarligen det läkaren uppenbarligen "visste" inte sant.

Försök inte förminska uppenbara problem inom vården.

Vården kritiseras av sina egna inspektionen för vård och omsorg, ivo. Jag antar att det är läkarutbildade anställda inom den organisationen.

Nej, jag försöker inte "förminska" problem inom vården.

Jag försöker beskriva en tänkbar orsak till felet i det här fallet: man förlitade sig till röntgenutlåtandet som inte visade frakturerna i samband med akutsituationen. Och därefter avstod man från uppföljning.

att söka orsaker kan ju vara en början till att slippa upprepning av samma misstag.


Ang IVO: antyder du att de söker "förmildrande omständigheter"?
vill du söka enskilda syndabockar?
 
Alltså vården... Jag ger tyvärr inte mycket för den numera. Gång på gång på gång läser/hör man den här typen av historier. Jag har själv råkat ut för liknande.
Ramlade av min häst och slog i axel/nyckelben. Nyckelbenet röntgades och det var av. Axeln ville man inte ens titta på etersom man antog att det var nyckelbenet då röntgen visade detta. Ordinerades vila och Alvedon. Har man någon gång brutit nyckelbenet så VET man att Alvedon är som sockerpiller, men man "ska" tydligen gå runt och ha så ont att man inte kan röra sig.
Jag återkom då det inte ville ge med sig. Först efter 3,5 månad tog man en ny röntgen och visst var det fortfarande av och inte alls läkt. Därpå följde mååånga turer och jag påtalade även axeln. Man opererade nyckelbenet men struntade fortfarande i axeln! Först 4 år efter avramlingen gjordes en operation av axeln som också blivit skadad... Jag har fortsatt problem men det får jag väl fortsätta ha då läkaren inte ens orkade ringa upp mig på den telefontid jag fick. Konstigt nog är läkaren helt med på att det ÄR fel på min axel, men ändå beter man sig så här...?
Jag kan berätta precis hur mycket konstiga saker som helst som vården pysslat med vad det gäller mina skador, men jag orkar inte ens tänka på eländet.
 
...eller så är det så att röntgen i akutläget faktiskt inte alltid visar allting.
Färska frakturer, särskilt i båtbenet, syns inte alltid.

I det här fallet kritiserades väl vården för att man inte tillräckligt tydligt rekommenderat ny kontakt vid utebliven förbättring (jag är rätt dålig på bäckenfrakturer men när det gäller båtben "vet" jag att den skadade ska rekommenderas återkomma efter ca en vecka vid kvarstående intensiva smärtor).
För efter ca tio dagar kan det "dyka upp" en frakturspalt.

Det vore inte fel att göra vid flera frakturer. Jag åkte av en häst för 3 år sen drygt och åkte senare in akut och röntgade. Inget syntes på röntgen dock jag veta, skickades hem med recept på smärtstillande och order om att hålla mig lugn 1-2 v. Efter 2 v var det fortfarande otroligt ont, så jag vände mig till min vårdcentral för sjukintyg (kom knappt i/ur bilen) och när den läkaren läste min journal så visade det sig att jag hade en fraktur i en ryggkota. Inget jätteallvarligt kanske, men jag hade gärna velat veta det faktiskt.
 
Jag vågar inte riktigt lita på akuta röntgenresultat längre, 2 ggr av 2 har dom sagt att det bara var mjukdelsskador när det visat sig vara frakturer. Kan dom inte säga säkert vid första röntgen så vill jag gärna veta det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter SWB-hästen Wega skrev historia när hon tog OS-silver tillsammans med sin ryttare Sara Algotsson Ostholt. Något mer OS blev det dock inte...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Paulinda Fribergs vecka blev inte som hon hade planerat. I stället för att rida världscupen blev det ett besök på...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare har avlidit efter en olycka där hon fick hästen över sig. ... Källa / Läs mer...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Milene
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu är ännu en laddning ryttare klara för Patrik Kittels kommande stopp på dressyrturnén. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp