Bukefalos 28 år!

Bli av med getingar på balkong

Görel

Trådstartare
Moderator
Vilka är era bästa knep för att bli av med getingar på balkongen? Min nya balkong är invaderad men jag kan inte se något bo.

Fick tips om citron med nejlikor och det funkade första dagen, men inte nu längre. Jag är inte allergisk eller rädd, men tycker inte att det är särskilt behagligt att omsvärmas av 10-15 stycken.
 
Har du några glipor i fasad eller något där de kunnat ta sig in och bygga?
Jag tror att de kan ha ett bo längre in under mitt balkongtak. Vi var några som tittade efter det härom veckan men vi hittade inget, och vi vill inte ställa oss på en stege fem våningar upp…
 
Nä det lät ju sisådär. Klurigt att nå där med. Äger du stället och har en försäkring kan du få hjälp av dem att sanera. På vår försäkring är det inte ens självrisk på sånt. Är det hyresbostad hade jag bett hyresvärden om hjälp.
 
Nä det lät ju sisådär. Klurigt att nå där med. Äger du stället och har en försäkring kan du få hjälp av dem att sanera. På vår försäkring är det inte ens självrisk på sånt. Är det hyresbostad hade jag bett hyresvärden om hjälp.
Hyresrätt. Kommer att prata med dem då de kommer hit och fixar ett gäng prylar om en vecka, men jag blir gärna av med dem redan nu.
 
Ingen som har något praktiskt och konkret tips som man provat och som funkat?
Har läst om pepparmyntsolja och kaffesump t ex, någon som testat?
 
Kanske låter lite knäppt
Men jag har fått lära mig att om man hänger upp uppuffade bruna matavfallspåsar, så avskräcker det getingar,
avskräcker getingar eftersom getingar är territoriella, undviker de att bygga bo i närheten av ett befintligt bo
Finns ju liknande att köpa. Typ getingskrämmor , men principen med matavfallspåsen är detsamma
 
Kanske låter lite knäppt
Men jag har fått lära mig att om man hänger upp uppuffade bruna matavfallspåsar, så avskräcker det getingar,
avskräcker getingar eftersom getingar är territoriella, undviker de att bygga bo i närheten av ett befintligt bo
Finns ju liknande att köpa. Typ getingskrämmor , men principen med matavfallspåsen är detsamma
Jag upplever att detta funkar faktiskt!
 
Kanske låter lite knäppt
Men jag har fått lära mig att om man hänger upp uppuffade bruna matavfallspåsar, så avskräcker det getingar,
avskräcker getingar eftersom getingar är territoriella, undviker de att bygga bo i närheten av ett befintligt bo
Finns ju liknande att köpa. Typ getingskrämmor , men principen med matavfallspåsen är detsamma
Jag har såna, både i garaget och på balkongen. Har aldrig sett en geting efter det. ☺️
 

Bifogade filer

  • 17156206861542855442980734172751.jpg
    17156206861542855442980734172751.jpg
    191,9 KB · Visningar: 54
Kanske låter lite knäppt
Men jag har fått lära mig att om man hänger upp uppuffade bruna matavfallspåsar, så avskräcker det getingar,
avskräcker getingar eftersom getingar är territoriella, undviker de att bygga bo i närheten av ett befintligt bo
Finns ju liknande att köpa. Typ getingskrämmor , men principen med matavfallspåsen är detsamma
Smart.

Jag har lärt mig att bästa sättet att få bort ett bo, speciellt i en uppbyggnadsfas, är att spraya vatten med blomspruta. Eftersom det i princip är byggt av papper kan de inte bo på en plats som inte är regnskyddad. Så då tror de att de felbedömt läget och överger det, utan att bli aggressiva.

Men det förutsätter ju att man hittar boet, och når det.
 
Kanske låter lite knäppt
Men jag har fått lära mig att om man hänger upp uppuffade bruna matavfallspåsar, så avskräcker det getingar,
avskräcker getingar eftersom getingar är territoriella, undviker de att bygga bo i närheten av ett befintligt bo
Finns ju liknande att köpa. Typ getingskrämmor , men principen med matavfallspåsen är detsamma
Detta testade vi ifjol med strålande resultat. Från att ha haft massor med getingar på både fram och baksidan - det var hopplöst att öppna någon dör, då fick man besök... - till i knappt några getingar alls. Ena stora påsen hänger fortfarande kvar efter vintern.....
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 151
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 936
Senast: cirkus
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 119
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 552
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp