Fram vs Bakdelsvändning

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 956
Sv: Fram vs Bakdelsvändning

Vid en framdelsvändning vänder du runt framdelen och vid en bakdelsvändning runt bakdelen. (Hoppas jag har rätt nu då.) :crazy:

Alltså det som menas är;
framdelsvändning så vänder du runt framdelen, frambenen står alltså still på stället (ja snurrar ju med såklart, men inga steg) medans bakdelen trampar runt framdelen.

Bakdelsvändning tvärtom, framdelen är den som roterar/trampar runt, bakdelen ska snurra på stället typ.

Hoppas du blev lite klokare =)

Lite knapplån bidde det kanske. :)

jaha då var detso jag antog

att vid en framdelsvädingtrampar bakdelen på stället typ och framdelen på ett störe spår
ch tvärt om på bakdelsvändning

framdelen helt h/v om bakdelen helt h/v om

okey såå framdesvänding är när bakdelen går runt framdelen och bakdelsvändning så går framdelen runt framdelen

Blev rörigt, men det sista Du skrev, var det som stämde.

okey dvs. *säger igen så det sätter sig*

framdelsvändning : när bakdelen traskar runt framdelen som trampar så gott som på stället

bakdelensvändning: När framdelen traskar runt baken som trampar på stället i prinsip

sedan om jag tex. gör en bakdelsvändning åt höger ska hästen vara ställd åt något håll då?

och om jag gör en framdelsvändning åt höger oxå villket håll ska man stäla då

det är sånt ridskolorna aldrig säger när man rider :D

Alltså det som menas är;
framdelsvändning så vänder du runt framdelen, frambenen står alltså still på stället (ja snurrar ju med såklart, men inga steg) medans bakdelen trampar runt framdelen.

Bakdelsvändning tvärtom, framdelen är den som roterar/trampar runt, bakdelen ska snurra på stället typ.

Hoppas du blev lite klokare =)

Lite knapplån bidde det kanske. :)

mja, _steg_ ska det ju vara, men på stället istf framåt (antar att du menar detta, men ditt svar kan missuppfattas...)

okey, så det gör ingen skillnad om det är fram eller bakdel?

joo jag fattar att de trampa på stället men lite frammåt.

men dte är sånt man måste göra klart för sig själv ibland för jag tönker aldrig på vad ridskole lärarn säger :D *lalal*

Där är jag snurrig o skulle vilja ha hjälp! Vilket håll räknas som vilket? Är åt höger, när man använder höger skänkel så att säga, eller tvärtom? :P

Rörigt det här.

Logiskt borde det ju vara så, när man lägger höger skänkel an, så flyttar den visserligen bakdelen åt vänster, vid framdelsvändning, men vänder sig åt höger... eller?

lägger du höger skänkel på borde det logiskt sätt flytta åt vänster :D en häst flyttar ju aldrig mot skänkeln (?) isf. skulle jag anse det konstigt :D

sedan brukar iallfall jag inte ha vänster (om jag nu ska göra bakdelsvändning åt vänster) skänkel tyst utan den är lite drivande + stöd.

Fast huvudet flyttar sig ju åt höger... alltså om du vore häst, och vill vända dig åt höger(så att du tittar åt höger) så flyttas ju kroppen till vänster... Beror väl på vad man menar med vända sig...

Om du tänker dig att du ska vända dig med näsan åt höger, så gör du ju det om någon petar på din högra sida..

vad bör man lära sin häst först? framdelsvändning eller bakdelsvändning?

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 564
Senast: Mirtai
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter FEI har tillsatt en ny arbetsgrupp med uppdraget att utveckla en strategisk handlingsplan för dressyrsporten. Syftet är att med...
Svar
0
· Visningar
73
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
Dressyr Årets sista dag är här, utvärdering av 2024 pågår https://www.bukefalos.se/threads/hur-gick-det-med-era-planer-och-mal-for-2024.1532458/... 2
Svar
33
· Visningar
2 190
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka