Bukefalos 28 år!

Framåtbjudning

Iser

Trådstartare
Jag är lite osäker på om mitt problem är ridnings- eller hanteringsrealterat.
Men jag testar lägga en tråd här, då får vi se vad ni har för synpunkter.
MIn ponny har varit i gång nu i snart ett år. Innan dess hade han stått still väldigt länge och hade inte en muskel kvar i hela kroppen. Så jag tog det väldigt lugnt med igångsättning, dom första månaderna höll jag mest på med promenader och träning från backen, som successivt ökades.

Nu har vi som sagt varit i gång ett års tid. Jag har mest lagt tid på att få i gång orken och konditionen och ridit ut mycket. Jag har inte låtit honom gå hur som helst (inget högt huvud och sänkt rygg), men inte krävt mycket av honom heller när det gäller dressyrövningar och bärighet. Han har fortfarande svårt för galopp och jag tränar den mest på rakt spår ute i skogen.

Han gillar verkligen att bli riden och att göra olika saker. Det krävs lite fantasi för att hålla uppe motivationen ibland eftersom det måste hända något nytt hela tiden, men han är positivt ställd till allt man testar med honom.

för några veckor sen hittade jag ett träd i skogen, som vi hoppade över några gånger och då kom energin och galoppen i gång på riktigt.

Men nu till min fråga:
Jag skulle vilja börja träna mer dressyr nu, få mer bärighet och få honom musklad. Men han har så otroligt skiftande framåtbjudning. Vissa dagar är den helt okej och andra dagar verkligen dålig och jag blir inte klok på varför.

Det är ju svårt att få bärighet på en häst som inte lägger någon energi i jobbet, så hur ska jag göra för att få framåtbjudningen bättre?

Den är i regel bättre i slutet av ridturen än i början, men jag vill ju inte vänta med att kunna träna honom vettigt tills dom sista 15 minuterna av ridturen. Jag vill kunna skritta och trava fram kanske 20 min och sen börja träna.

Jag blir inte riktigt klok på varför han är så, för som sagt är han generellt sett positiv till arbete. Är det nervositet, som inte släpper förrän i slutet? Är det trots? Är det orken som trytar? eller något helt annat.

Hoppas ni har några kloka tankar att dela med er eller tips på hur jag får honom bättre.

Han ser ofta spöken i börja på ridturen och stannar ofta utan någon (tillsynes) anledning. Jag går ofta dom första 300 m på backen bredvid innan vi kommer till grusvägen och då stannar han kanske 5-10 ggr på den lilla sträckan bara för att titta på spöken som inte finns.
 
Sv: Framåtbjudning

Jag ser en ärlig framåtbjudning lite som att hästen hela tiden har motorn stadigt på och ber att få röra sig mer framåt/fortare. Ber man hästen vänta så får man istället mer energi i rörelserna om man inte specifik ber hästen stänga av motorn a la stå och bli instruerad av tränaren, släppa förbi en bil på vägen osv.

Att hästen vill röra sig framåt är inte alls samma sak. Dock en grundförutsättning för att få en ärlig framåtbjudning.

Jag känner igen min ponny massor i din beskrivning och vårat problem är just att få den ärliga bjudningen.

De två grejer som jag verkligen kräver, varenda sekund vi är tillsammans är att han:
1. Reagerar direkt om jag ber om mer rörelse framåt - han får aldrig stanna på eget bevåg när jag ber honom gå framåt.
2. Han ska alltid röra sig fritt och ledigt röra sig framåt, man ska inte ha känslan av att handbromsen är i.

Det är alltså grundtänket, sedan behöver jag när jag sitter på hela tiden tänka på att inte själv hamna i "drivläge" och sitta och klämma minsta lilla utan jag ka vara lika lös och ledig som han är och låta hans rörelse ta oss framåt.

Praktiskt sett så jagar jag på honom så fort han tenderar i att hamna i "lunk", skritta fram är det tråkigaste. Sedan travar jag igång honom i riktigt friskt tempo på halvlösa tyglar där han verkligen verkligen ska springa på löst och ledigt. Resten av passet innehåller mycket överdrivna övergångar, tex kan vi ösa fram i galopp 20 meter för att sedan ta tillbaka jättemycket och rida kortkort galopp ned för en liten brant slänt och sedan ösa på igen 50 m, bryta av och trava på halvlösa tyglar 20 m, korta upp tyglen och rida lite "dressyrgalopp" 50 m, lite travskänkelvikning, galoppera fram igen osv. Även i 30 graders hetta på sommaren gör det honom halvt galen och jättepå, från att knappt oooooorkat kliva ur stallet på väg ut ;)

Sedan får ju de flesta hästar en bättre bjudning när de kommit igång under passet, det är nog helt natuligt. Men jag resonerar som så att kan han flänga runt i hagen så kan han kravlöst trava/galoppera på i ett friskt tempo i början av turen tills vi kommit igång mer. För precis som du skriver så kommer man ju aldrig vidare till något arbete om man inte hittar bjudningen :)
 
Sv: Framåtbjudning

Tack, för ditt svar... Ska se om jag har förstått rätt;)

Jag ser en ärlig framåtbjudning lite som att hästen hela tiden har motorn stadigt på och ber att få röra sig mer framåt/fortare. Ber man hästen vänta så får man istället mer energi i rörelserna om man inte specifik ber hästen stänga av motorn a la stå och bli instruerad av tränaren, släppa förbi en bil på vägen osv.

Ja precis! Så SKULLE jag vilja ha det:idea:

Att hästen vill röra sig framåt är inte alls samma sak. Dock en grundförutsättning för att få en ärlig framåtbjudning.

Jag är inte säker på att jag förstår denna meningen. Men håller med om din definition av framåtbjudning och att det är det som fattas. För han är ju inte ovillig att rör sig framåt - men det är inte med energi i varje rörelse han gör det och ofta om han får välja själv i ett ganska lågt tempo.

Fast det är lite olika också. Hans favvo gångart är trav oh där kan han ibland när andan faller på bjuda till ganska bra. Skritt betraktar han nog som tråkigt och onödigt, tror jag och galopp är kul, men åhh så jobbigt. Det brukar komma lite glädjeskutt när vi ska galoppera, men han orkar i regel inte hålla galoppen så länge.

Jag känner igen min ponny massor i din beskrivning och vårat problem är just att få den ärliga bjudningen.

De två grejer som jag verkligen kräver, varenda sekund vi är tillsammans är att han:
1. Reagerar direkt om jag ber om mer rörelse framåt - han får aldrig stanna på eget bevåg när jag ber honom gå framåt.

Hur gör du om han inte reagerar så fort som du vill?
Kan din med stanna ibland om du mer om mer fart?
Jag har försökt träna upp travövergånger, så att det i stort set räckar med att jag "ändrar min energi" för att han ska fatta trav och han förstår och vet vad det handlar om. Ändå ska han ofta vid första travsteget stanna i stället:confused:. Är detta vanligt?

2. Han ska alltid röra sig fritt och ledigt röra sig framåt, man ska inte ha känslan av att handbromsen är i.

Hur åstadkommer du detta? Driver du till du får önskat fart och ledighet?
Vad om han tappar energi så fort du slutar driva?

Det är alltså grundtänket, sedan behöver jag när jag sitter på hela tiden tänka på att inte själv hamna i "drivläge" och sitta och klämma minsta lilla utan jag ka vara lika lös och ledig som han är och låta hans rörelse ta oss framåt.

Praktiskt sett så jagar jag på honom så fort han tenderar i att hamna i "lunk", skritta fram är det tråkigaste.

Så du sitter inte och driver hela tiden? Utan förväntar dig att när ni har hittat rätt tempo och energi, då är det hans ansvar att hålla det?

Sedan travar jag igång honom i riktigt friskt tempo på halvlösa tyglar där han verkligen verkligen ska springa på löst och ledigt. Resten av passet innehåller mycket överdrivna övergångar, tex kan vi ösa fram i galopp 20 meter för att sedan ta tillbaka jättemycket och rida kortkort galopp ned för en liten brant slänt och sedan ösa på igen 50 m, bryta av och trava på halvlösa tyglar 20 m, korta upp tyglen och rida lite "dressyrgalopp" 50 m, lite travskänkelvikning, galoppera fram igen osv. Även i 30 graders hetta på sommaren gör det honom halvt galen och jättepå, från att knappt oooooorkat kliva ur stallet på väg ut ;)

Så du varva med galopp redan i "framtravningsskedet" - eller missförstår jag?
Eftersom min har så svårt för galopp är det sällan att jag kräver något i galoppen än så länge. Jag ber om galopp och kräver att han ska fatta den när jag ber om det, men sen får han galoppera så långt han orkar , då tar vi trav (aldrig skritt direkt efter galopp - för att hålla uppe farten). Det blir sällan någon lång sträcka, men det känns svårt att kräva mer, så länge han tycker det är så svårt.

Sedan får ju de flesta hästar en bättre bjudning när de kommit igång under passet, det är nog helt natuligt. Men jag resonerar som så att kan han flänga runt i hagen så kan han kravlöst trava/galoppera på i ett friskt tempo i början av turen tills vi kommit igång mer. För precis som du skriver så kommer man ju aldrig vidare till något arbete om man inte hittar bjudningen :)


Ja, egentligen är det juså. Jag resonerar lite så när det gäller skritten också, för som sagt lunkar han mest i väg i den. Men jag VET att han kan skritta bra när han vill, så jag försöker tänka att då kan han även skritta på bra med mig på. Han får ju ändå sina 300 meters ledighet i början.

Men har du märkt någon ändring sen du började med detta eller får du fortfarande driva och ligga i lika mycket -eller har han fått en bättre bjudning rent generellt?
 
Sv: Framåtbjudning

Rider du tillräckligt varierat? Min ponny växer nästan fast i backen om jag rider i ridhuset mer än två dagar i rad, samtidigt som han mycket pigg ute. Detta gäller även tvärtom, rider vi ut för mycket på samma ställe så tappar han också framåtbjudningen. Det är en ponny som kräven stimulans, som han får genom varierad ridning. Hur är hästen om du börjar hoppa en gång i veckan? Du skriver att hästen "taggade till" då, och den energin kommer kanske till dressyren om man rider mer varierat.

Min ponny blir allafall mycket mer motiverad till att träna, även dressyr om han får hoppa en gång i veckan. Åka ut och tävla är det bästa han vet och då är han mer motiverad än någonsin att göra vardagliga arbetet igen.

Varierad miljö och träning får oss att hålla motivationen på topp :)
 
Sv: Framåtbjudning

Jag försöker rida väldigt varierat, eftersom jag vet att det är viktigt för honom.

Tidigare har jag inte vågat hoppa, för att jag inte ville sätta i gång för tidigt med tanke på hur dålig form han var i innan. men nu skulle jag gärna göra det lite oftare, samt träna på cavaletties mm. men ridbanan har haft för dåligt underlag nu ett tag. Har ingen riktig paddock eller ridhus tyvärr, utan bara en gräsridbana. Försöker variera mig ute, men ibland faller även det på framåtbjudningen.

Tränar från marken några gånger i veckan med, ibland ganska kravlöst, ibland med högre krav, ibland NH. Sen rids han av en annan tjej ett par gånger i veckan med - det måste väl vara omväxling det med eller.

Försöker även varva att rida med sällskap och utan.

Men du har rätt, man måste verkligen variera sin ridning och hoppning är nog ett bra komplement till honom. Det funkar bra för honom, med tydliga logiska uppgifter. Använder ibland koner t.ex. i dressyrträningen, för att han ska kunna förstå tänket " från en kon till nästa är det trav, sen mellan dom nästa skritt, sen halt etc" (hoppas du förstår).

Om några veckor ska vi testa working equitation - tror att det kan passa honom.
 
Sv: Framåtbjudning

Jag ser en ärlig framåtbjudning lite som att hästen hela tiden har motorn stadigt på och ber att få röra sig mer framåt/fortare. Ber man hästen vänta så får man istället mer energi i rörelserna om man inte specifik ber hästen stänga av motorn a la stå och bli instruerad av tränaren, släppa förbi en bil på vägen osv.

Ja precis! Så SKULLE jag vilja ha det:idea:

Min häst har en tydlig on/off-knapp. När man hittat on-knappen är han sådan. Den är numera lätt att hitta hemma (jag hittade den för första gången i somras, som 6-åring...), ganska lätt att hitta på träning, lättare i terrängen. Dressyren är den alltid på förutom när vi ska tävla :D

Att hästen vill röra sig framåt är inte alls samma sak. Dock en grundförutsättning för att få en ärlig framåtbjudning.


Jag är inte säker på att jag förstår denna meningen. Men håller med om din definition av framåtbjudning och att det är det som fattas. För han är ju inte ovillig att rör sig framåt - men det är inte med energi i varje rörelse han gör det och ofta om han får välja själv i ett ganska lågt tempo.

Fast det är lite olika också. Hans favvo gångart är trav oh där kan han ibland när andan faller på bjuda till ganska bra. Skritt betraktar han nog som tråkigt och onödigt, tror jag och galopp är kul, men åhh så jobbigt. Det brukar komma lite glädjeskutt när vi ska galoppera, men han orkar i regel inte hålla galoppen så länge.

Alltså en häst kan ju vilja springa, vara pigg/het och springa av den anledningen tex. En ärlig bjudning får man inte förrän man "ridit dit" en motor i hästen, dvs att rörelsen börjar gå genom kroppen på hästen, tror jag alltså! Men att rida dit är en sanning med modifikation, dagens sporthästar har nog mycket gratis om man säger så. En ärlig bjudning tror jag har att göra med att hästen vill arbeta mera, den ska lite be om att använda mer energi. Dvs hästen behöver vara hyfsat lydig och mellan hjälperna - men inte för den sakens skull gå i "dressyrform". Jag har lättast att ha min häst riktigt framme i mer "terrängform" dvs nosen upp och riktigt med tryck i galoppen.

Jag känner igen min ponny massor i din beskrivning och vårat problem är just att få den ärliga bjudningen.

De två grejer som jag verkligen kräver, varenda sekund vi är tillsammans är att han:
1. Reagerar direkt om jag ber om mer rörelse framåt - han får aldrig stanna på eget bevåg när jag ber honom gå framåt.


Hur gör du om han inte reagerar så fort som du vill?
Kan din med stanna ibland om du mer om mer fart?
Jag har försökt träna upp travövergånger, så att det i stort set räckar med att jag "ändrar min energi" för att han ska fatta trav och han förstår och vet vad det handlar om. Ändå ska han ofta vid första travsteget stanna i stället:confused:. Är detta vanligt?

Jag lite "go banans" :D Vad som helst som väcker upp hästen, sätt passar nog från individ till individ. Men detta är ju ett väl etablerat system, vi har känt varandra i sedan han var 2.5, dvs 5.5 år nu. Säg jag går på promenad och han tittar till och tänker tvärtnita och glo, innan han hunnit stanna (viktigt!!!) så lägger jag på såpass mycket drivning som behövs i den stunden (mao, måste man både hinna reagera och hinna reagera lagom mycket) för att han inte ska stanna. Han är såpass drillad stackarn att det brukar räcka med lite kroppspråk och smackning. Eller rättare sagt, det räcker alltid med kroppspråk och röstkommando - förutsatt att man lagt tillräckligt med energi bakom från början så hästen inte börjar ignorera en. Skulle han ändå stanna så är det verkligen schasa fram/springa mot/tjoa som gäller! Han har på senare tid stannat lite eftersom medryttarna nog låter honom göra det - då överdriver jag sådär.

2. Han ska alltid röra sig fritt och ledigt röra sig framåt, man ska inte ha känslan av att handbromsen är i.


Hur åstadkommer du detta? Driver du till du får önskat fart och ledighet?
Vad om han tappar energi så fort du slutar driva?

Jag driver inte direkt, jag jagar på och låter vara, på lösa tyglar. Med unghästar/hästar med bromsen i kan jag jaga på dem riktigt mycket, oftast behöver man bara komma över en "spärr" och sedan blir det direkt helt annat flyt - då låter jag dem vara helt och jagar på igen sen. De brukar komma på det jättejättefort - annars har man nog jagat på för lite under för lång tid. Som innan, tillräcklgit mycket för att få rekation och sedan låta vara. Tapapr hästen energin direkt som jag upplever att du menar (som min gjort myyyycket tidigare i de latare perioderna) så har man inte kommit över spärren där hästen börjar röra sig framåt av sig själv.

Det är alltså grundtänket, sedan behöver jag när jag sitter på hela tiden tänka på att inte själv hamna i "drivläge" och sitta och klämma minsta lilla utan jag ka vara lika lös och ledig som han är och låta hans rörelse ta oss framåt.

Praktiskt sett så jagar jag på honom så fort han tenderar i att hamna i "lunk", skritta fram är det tråkigaste.


Så du sitter inte och driver hela tiden? Utan förväntar dig att när ni har hittat rätt tempo och energi, då är det hans ansvar att hålla det?

Nej gud nej. Hästen ska som du säger gå i det tempot man bett om. Jag är dock skitbra på att liksom sitta och spänna mig lite som för att "hjälpa till" i skritten spec. Inte bra!


Sedan travar jag igång honom i riktigt friskt tempo på halvlösa tyglar där han verkligen verkligen ska springa på löst och ledigt. Resten av passet innehåller mycket överdrivna övergångar, tex kan vi ösa fram i galopp 20 meter för att sedan ta tillbaka jättemycket och rida kortkort galopp ned för en liten brant slänt och sedan ösa på igen 50 m, bryta av och trava på halvlösa tyglar 20 m, korta upp tyglen och rida lite "dressyrgalopp" 50 m, lite travskänkelvikning, galoppera fram igen osv. Även i 30 graders hetta på sommaren gör det honom halvt galen och jättepå, från att knappt oooooorkat kliva ur stallet på väg ut



Så du varva med galopp redan i "framtravningsskedet" - eller missförstår jag?
Eftersom min har så svårt för galopp är det sällan att jag kräver något i galoppen än så länge. Jag ber om galopp och kräver att han ska fatta den när jag ber om det, men sen får han galoppera så långt han orkar , då tar vi trav (aldrig skritt direkt efter galopp - för att hålla uppe farten). Det blir sällan någon lång sträcka, men det känns svårt att kräva mer, så länge han tycker det är så svårt.

Nope, se fetmarkerat. Ex travar jag på i friskt tempo kanske första km i skogen, jag väljer lite backiga vägar. Travar inte gärna längre bitar plan mark i högre tempo.

Ang galoppen tror jag du tänker helt rätt, man ska rida fram ur galoppen in i den nya gångarten och det är klart lättast i trav under en lång tid i grunsutbildningen tycker jag. Tänk inte "bryt av" utan tänk den nya traven, en stor, luftig trav med all bjudning och gratisenergi du fått av galoppen :bump:

Hur galopperar du? Du kan ju variera öven om han inte orakr galoppera mycket än. Typ fatta ur en bra lite mer ihopsamlad trav med fokus på att få en lite jobbigare fattning med bättre galopp eller fatta ut en öppen form i friskare trav och få en större och friskare galopp. Eller kanske tom fatta ur en frisk trav och be om MYCKET galopp direkt, lite ponnyrejs framåt! Och sedan bara bryta av efter en kort bit så det verkligen blir mycket framåt och sedan avbrott, inte gasa gasa gasa och hästen blir längre och längre och är typ halvdöd när den väl får börja trava. Lite så tänker jag i övningarna ja beskrev ovan.

Sedan får ju de flesta hästar en bättre bjudning när de kommit igång under passet, det är nog helt natuligt. Men jag resonerar som så att kan han flänga runt i hagen så kan han kravlöst trava/galoppera på i ett friskt tempo i början av turen tills vi kommit igång mer. För precis som du skriver så kommer man ju aldrig vidare till något arbete om man inte hittar bjudningen



Ja, egentligen är det juså. Jag resonerar lite så när det gäller skritten också, för som sagt lunkar han mest i väg i den. Men jag VET att han kan skritta bra när han vill, så jag försöker tänka att då kan han även skritta på bra med mig på. Han får ju ändå sina 300 meters ledighet i början.

Men har du märkt någon ändring sen du började med detta eller får du fortfarande driva och ligga i lika mycket -eller har han fått en bättre bjudning rent generellt?

Jag har ju haft honom sedan halvtam lite spoling. Men helt klart blir han bättre! Mycket beroende på att han blir starkare och starkare oxå såklart :)

Ang skritten så tycker jag det är lättare att påverka när man går bredvid, låt honom inte såsa utan alltid när du är med så ska energinnivån upp så fort du ber om det. Marschera på ordentligt. Jag har blivit lärd att hästen ska skritta som om man är på väg till tåget - och har lite bråttom såklart :D Jag har tömkört min väldigt mycket, det är jättelätt att gå bakom med ett långt spö och peta på så fort minsta tendens till slapphet syns och det är ju bara att länga tömmarna om hästen gå fram "för mycket". Kanonbra sätt att ha hästen "fri" från bromsande inverkan men ändå kunna gå på den när det behövs. Gå vi sidan är svårare tycker jag, spec om man måste hålla hästen i snöre.
 
Sv: Framåtbjudning

Ok, bra!

Med hoppning menar jag inte höga hinder, utan mer arbeta med bommar och cavaletti som du kan använda i dressyren, precis som du skriver :)

Tycker att the_connemara har många bra exempel och tips, kunde inte sagt det bättre själv :)
 
Sv: Framåtbjudning

Nu har jag testat ditt upplägg några gånger.

Första gången kändes han lite trög ändå, men det blev ändå bättre jobb än på länge kändes det som. Jag fick inte riktigt den ärliga bjudningen, trots att jag t.o.m. hoppade lite. Men jag fick mer tempo och bättre jobb. Men det var tydligen roligast att hoppa första gången.

Andra gången gick riktit bra. Vi träffade några hästar från stallet på vägen ut, som gjorde sitt också - han blev lite mer taggat, när han trodde vi skulle träffa fler. Men han hade bra bjudning hela turen och vi tränade mycket övergånger och tempoväxlingar. Det kändes väldigt nyttigt för honom och det verkar som att han börjar komma på att galopp faktisk är en använbar gångart. Skritten var också bra.

I onsdags red vi ut med två andra, vilket ju alltid ger lite mer energi. Det blev en tur i ganska högt tempo. Mycket trav och en del galopp, där han nästan hängde med dom andra hästarna;)

I dag körde jag ditt upplägg igen. Skritten gick rätt så bra från början. Traven kändes han lite trög i i början. Jag börjar med att trava lätt i kravlös form och friskt tempo, men får driva en del för att det inte ska kännas som att bromsen ligger på. Han fick mer och mer energi under turen. Såklart mest i slutet, men det var okej, för att det gick att jobba lite under turen. Det märks att han blir mer alert, när han vet att jag hittar på något nytt att göra hela tiden. Han förväntar sig inte bara att när jag säger trav, då är det valfri trav dom nästa två kilometerna, vilket känns positivt. Men jag fortsätter jobba på detta viset och hoppas att det ska komma lite mer ärlig bjudning även när vi är ute själva.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 731
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 472
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp