Bukefalos 28 år!

Framfall? KÄNSLIGT

Bacardi

Trådstartare
Hej! VARNING KÄNSLIGT ÄMNE :S
Tänkte nu berätta ett känsligt problem jag märkt av.
Upptäckte för ca 2veckor sedan att det är något tarmliknande (känns så) i mitt underliv.
Misstänker nu framfall då jag har ett väldigt tungt arbete sedan 3 år tillbaka.
Denna "tarm" ligger ca 5cm upp i slidan mot mellangården, bakre slidan. Tycker även att min mellangård har börjat blivit spänd och buktar ut. När jag kniper tycker jag att den åker upp eller hamnar längre in i slidan.
Om jag sitter på huk som när man kan stoppa in tampong tycker jag nästan att jag kan känna "runt" "tarmen".
Någon som vet om man "brukar" ha så eller tror ni det är framfall?

Kan tillägga att jag är 24år och är inte/har inte varit gravid.

Ringde till sjukvårdsupplysningen men fick tips att jag ska höra med barnmorska nästa vecka. Ska ringa dit på tisdag men är så fruktansvärt orolig NU... :(
 
Hej! VARNING KÄNSLIGT ÄMNE :S
Tänkte nu berätta ett känsligt problem jag märkt av.
Upptäckte för ca 2veckor sedan att det är något tarmliknande (känns så) i mitt underliv.
Misstänker nu framfall då jag har ett väldigt tungt arbete sedan 3 år tillbaka.
Denna "tarm" ligger ca 5cm upp i slidan mot mellangården, bakre slidan. Tycker även att min mellangård har börjat blivit spänd och buktar ut. När jag kniper tycker jag att den åker upp eller hamnar längre in i slidan.
Om jag sitter på huk som när man kan stoppa in tampong tycker jag nästan att jag kan känna "runt" "tarmen".
Någon som vet om man "brukar" ha så eller tror ni det är framfall?

Kan tillägga att jag är 24år och är inte/har inte varit gravid.

Ringde till sjukvårdsupplysningen men fick tips att jag ska höra med barnmorska nästa vecka. Ska ringa dit på tisdag men är så fruktansvärt orolig NU... :(
Det låter ju snarare som livmodertappen?
 
Fast livmodertappen sitter ju på framsidan, tror mer på en bajskorv.

Det beror nog verkligen på hur man ser ut var den upplevs sitta. Jag känner min liksom baktill och den är långt ner nu efter min graviditet och då jag har en monstercysta som ligger och trycker ner allting så känns den mer tydligt. Jag hoppas att den hamnar högre upp när cystorna är bortopererade.
 
Är detta något inne i sidan är det livmodertappen, och är det något som känns genom väggen är det bajs. Väldigt osannolikt att det är något annat eller allvarligt.
 
På din beskrivning går det inte att säga om det är framfall eller ej.

Men ett par ord om framfall i allmänhet kan inte skada.

Framfall är varken ovanligt eller farligt i sig. Går du på en rutinundersökning hos gyn och dom ser ett framfall, så kommer dom troligtvis inte säga något. Dom berättar i regel bara om framfall om du söker för problem eller upplever något obehag som skulle kunna orsakas av framfallet, till exempel skav. Det finns grader av framfall, allt från en slapp tarmvägg, till allvarligare fall.

Väldigt många kvinnor har framfall utan att veta om det!

Sök om du är orolig :)

/Alldeles snart färdig sjuksköterska
 
Tusen tack för alla svar!
Ska nu till Gyn nästa vecka för att kolla upp bland annat detta:)
Måste bara fråga er, brukar livmodertappen sitta så att man lätt kan känna den med fingret, ca 4-6cm in?

Kan inte märka att jag haft denna så långt ner förut... men har väll inte "undersökt" mig själv heller.
 
Tusen tack för alla svar!
Ska nu till Gyn nästa vecka för att kolla upp bland annat detta:)
Måste bara fråga er, brukar livmodertappen sitta så att man lätt kan känna den med fingret, ca 4-6cm in?

Kan inte märka att jag haft denna så långt ner förut... men har väll inte "undersökt" mig själv heller.

Ja den kan kännas lätt beroende på hur den är placerad.
 
Tusen tack för alla svar!
Ska nu till Gyn nästa vecka för att kolla upp bland annat detta:)
Måste bara fråga er, brukar livmodertappen sitta så att man lätt kan känna den med fingret, ca 4-6cm in?

Kan inte märka att jag haft denna så långt ner förut... men har väll inte "undersökt" mig själv heller.
Ja absolut. Den sitter lite olika beroende på var i cykeln man är. Under mensen sitter min jättelångt ner, men även annars känner jag den väldigt lätt. Ibland är den ganska hård och ibland väldigt mjuk. Detta ändras också under menscykels gång.
 
Tusen tack för alla svar!
Ska nu till Gyn nästa vecka för att kolla upp bland annat detta:)
Måste bara fråga er, brukar livmodertappen sitta så att man lätt kan känna den med fingret, ca 4-6cm in?

Kan inte märka att jag haft denna så långt ner förut... men har väll inte "undersökt" mig själv heller.

Den flyttar sig ofta under cykelns gång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 817
Senast: WildHorse
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 574
Senast: Lisa2014
·
M
Gravid - 1år hej! fick barn för nästan exakt 3 månader sen, är aktiv tävlingsryttare, 26 år och var på efterkontroll ca ´7 veckor efter...
Svar
5
· Visningar
2 782
Senast: kisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp