F
Fruentimber
Kok-kaffe i all ära, men gott är det inte.
Mitt kok-kaffe-hjärta tar alltid ett extra slag av förfasan varje gång jag ser dig skriva sådär.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kok-kaffe i all ära, men gott är det inte.
Så. Med andra ord spelar det ingen roll vad jag har hemma, det kommer alltid vara nån som inte är nöjd. Rätt?
Så. Med andra ord spelar det ingen roll vad jag har hemma, det kommer alltid vara nån som inte är nöjd. Rätt?
Gillar inte heller ikaffe, Oddly good eller coops egna är bäst
Jag håller med!Av de jag provat (inkl coop inte oddly good) är ingen av dem okej tycker jag. Gillar inte smaken tillsammans med kaffe helt enkeltÄven om jag gillar den för sig själv.
Jag brukar ha Oatleys iKaffe i kaffet ibland - men det ger kaffet nästan en chokladaktig smak tycker jag. Gott, men inte kaffe, så att säga.Haha smaken är uppenbarligen som bakenJag gillar havredryck. Har det på gröt och skulle kunna dricka det i glas även om jag inte brukar göra det. Men jag tycker det är helt fruktansvärt i kaffe
![]()
Jag är en kaffedrickare av rang. Vad du än serverar som kallas för något med "kaffe", så kommer jag att dricka det oavsett. Det finns säkert fler som jag!
Norrlänningen mig blev lite kränkt här.Kok-kaffe i all ära, men gott är det inte. Snabbkaffe klart mer angenämt.
Norrlänningen mig blev lite kränkt här.
Och nog kan du väl tänka dig kok-kaffe i en panna över öppen eld i skogen?
Jag håller med. Om någon erbjuder mig kok-kaffe när jag är gäst så är det klart att man dricker det som kaffe. Nånstans är det baserat på samma slags råvara som man tycker om och ville ha. (Jag ser det dock svårligen som det mest lättillgängliga alternative för någon som inte ens dricker kaffe själv.)
Min aversion mot kok-kaffe kommer från äventyr hos släkt i Jämtland. Där dricker alla detta inte-goda slags kaffe! Som om de på riktigt tyckte om det och sitter och slabbar med faten i munnen och en del tycker att ost ska puttas ned i eländet. Jag har alltså druckit stora mängder kok-kaffe under ett par intensiva perioder när INGET RIKTIGT KAFFE FANNS ATT UPPBRINGA NÄSTAN NÅGONSTANS i detta gudsförgätna grannland, Jamtland.
Mina släktingars version av kokkaffe var hemsk. De började på morgonen med att hälla i lite nytt kaffe i kannan, de sparade alltså på sumpen över natten. Kokade upp kaffet och drack. Sedan öste de på mer kaffe och vatten under dagen. När kvällen kom sattes kannan åt sidan med sumpen i och allt började om nästa morgon.![]()
Jag dricker kaffe, men jag förväntar mig inte att bli bjuden på kaffe var jag än är.Jag får sällan främmande. Dricker inte kaffe själv och heller inte mjölk. Har en kapselmaskin dock.
Men ni som är "i samma sits", vad har ni hemma? Mina föräldrar dricker fryskaffe utan problem, så det är vad jag haft hemma. Men vad jag förstår, så är det generellt inte poppis.
Tror att kapslar fått längre hållbarhet nu, så kanske borde satsa på sådana?
Vilka är säkrast? Har en Tassimo.
Hur gör ni med mjölk?
Sumpen byter man ju mellan varje ny kokningEeh, JA? Sumpen ska vara kvar, därmed basta. Här byter vi cirka var tredje dag!
Låter helt förfärligtMina släktingars version av kokkaffe var hemsk. De började på morgonen med att hälla i lite nytt kaffe i kannan, de sparade alltså på sumpen över natten. Kokade upp kaffet och drack. Sedan öste de på mer kaffe och vatten under dagen. När kvällen kom sattes kannan åt sidan med sumpen i och allt började om nästa morgon.![]()
Sumpen byter man ju mellan varje ny kokning![]()
Kaffet ska inte koka heller. Först sjuder man upp vattnet i kaffepannan, sedan dras det av plattan och pulvret läggs i. Därefter får det stå och dra några minuter innan servering så alla aromer kommer fram![]()
Nejdå, det blir mycket godare! Sen händer det att jag gör snabbvarianten och sjuder upp det tillsammans men det är mest om jag är ensam och har kaffekris
Alltså mitt enda medhåll är att kaffet inte ska koka. Resten är blasfemi.