Framtida dressyrämne?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Ninigi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 116
N

Ninigi

Efter sex månaders letande efter en dressyrstjärna har jag insett att det är ett föl jag ska ha! Jag har nu funnit föl av alla de sorter men mina ögon vilar speciellt på ett hingstföl e: Camiell-Flamingo Z u:Cavalotti-Ganesco. Ett föl som med andra ord kommer att lämpa sig lika väl på dressyrbanan som hoppbanan. Jag är dock osäker och funderar nu kring vad jag bör tänka på vid köp av föl? Ännu viktigare: Är det värt det? Det kan ju faktiskt visa sig att fölet i fråga inte alls är lämpad till dressyr och då har man redan lagt ner massor av arbete, träning och tid. Tips tack!
Ni får även gärna berätta om ni har planer på att köpa ett föl, dess stam, dina tävlingsambitioner och gärna foton!

Ninigi

Sv: Framtida dressyrämne?

Räknar du rent krasst ekonomiskt blir det förmodligen billigare för dig att köpa en färdig "stjärna" - ja, om du inte satsar på någon av OS-hästarna... :angel:

Det är många års väntan och kostnader med ett föl/unghäst - som du själv skriver - sedan kanske visar det sig att (trots tiden och pengarna du har spenderat) inte räcker till.

Har du ingen annan bra häst att rida under tiden tappar du också den viktiga tiden sadeln/ryttarkänslan - som kan ta lite tid att hitta igen.

Men visst är det kul med föl! :)

Jag köpte ett föl med stammen Guinness - Gassendi - Concarneu. Hon rörde sig bra, mamman hade också meriter i dressyr. Det blev ingen dressyrhäst. Det blev en hopphäst. Så nu får jag hyra in en tjej som hopptävlar hästen. Själv hoppas jag på lätta klasser i dressyr när hon coolat ner sig. Men någon dressyrpålla i högre klasser som jag hoppades på det blir det nog aldrig. Hon har samligen men ej supergången och framförallt hon tycker det är trist.

Nästa gång blir det en häst som jag vet har tävlat dressyr!

Tanken är att jag ska ha foderhäst under tiden, ifall det blir så att jag köper ett föl. Man vill ju inte tappa ridningen helt och hållet! Men jag är fortfarande osäker så det kanske inte blir av. Chansen är ju stor att fölet inte har den kapacitet som krävs - och det är ju tråkigt att uppleva efter så lång tid av väntan.

Kan du inte tänka dig en unghäst då? 3-5 år? Då kan du ju endå se lite mer av hästen och hur den utvecklar sig och endå påverka ganska mycket själv.

Det var tanken - från början. Men nu sex månader senare börjar jag nästan tappa hoppet. Än så länge har jag inte funnit en enda intressant unghäst och har därför börjat söka utomlands i länder såsom Tyskland, Danmark och Storbritannien. Det har faktiskt redan börjat ge resultat men det ser ändå ganska hopplöst ut. Jag tror dock fortfarande att det jag söker finns därute någonstans!

Nu, efter många om och men, har jag bokat ett föl 2006 e Figaro R-Friendship-Florestan I. Dock kan allt hända innan fölningen, men jag hoppas! Trots förutsättningarna för att fölet inte kan leva upp till mina förväntningar så tänker jag ge det en chans. En livstids vän är trots allt viktigare än en perfekt tävlingsindivid.

Ninigi skrev:
En livstids vän är trots allt viktigare än en perfekt tävlingsindivid.
Det låter bra tycker jag! Lycka till med det blivande fölet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka