JeaNette__

Trådstartare
För tillfället kan jag inte rida min häst själv, men har haft en liten tjej som har ridit han i skogen i sommar och jag har själv börjat köra han. I vanliga fall är han framtung och väldigt lat, speciellt i galoppen. Men nu när han i bara har blivit skogs riden ett bra tag, så är han värre än vanligt (vilket är förståeligt). Höll lite lektion för tjejen idag och i början gick han bara på bogarna, vilket gjorde att frambenen ser stel ut. I slutet gick de betydligt bättre, när han hade blivit ordentligt varm.

Hur som helst då den här tjejen har varit så himla gullig och hjälp mig att motionera han, så har jag lova henne att senare i höst få rida en lektion på ridklubben:) Så behöver helt enkelt bra tips hur jag inte får han framtung, nu när jag själv inte kan rida. Alltså bra övningar från marken, och när jag håller lektion för henne. Har börjat klättra lite för hand och kan tillägga att vi är skogsmullar i vanliga fall men bara för de så vill jag ju inte att han ska gå på bogarna:)
 
Sv: Framtung

Kan det kanske vara så att han tappat styrka? Min häst kan bli lite framtung, speciellt i galoppen, nu efter sommaren. Det fattas styrka i överlinjen på henne och hon har svårt för att balansera upp dig själv under längre stunder i galoppen.
 
Sv: Framtung

Helt klar måste han ha tappat styrka, har inte kunna rida sen April och då höll jag på att sätta igång han efter en längre vinter vila. Så nu i sommar har en tjej ridit han ute i skogen, utan krav så alltså ingen styrke träning. Tömkörde han för någon dag sen, hade fokus på att få han att länga stegen (tar annars korta trippiga) och innan passets slut börjar han jobba mer med baken. Han är en häst som protesterar om de blir för jobbigt eller något är fel, men han jobbade på bra:)

Så övningar som stärker baken på han, är de jag behöver:)
 
Sv: Framtung

Visst det kan vara mycket möjligt, så inget jag ska blunda för! Men han är en häst som protesterar om något är fel och än är han positiv:)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 463
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 766
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 116
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 440
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp