Från bett till hackamore

_Runaway_

Trådstartare
Frågort till er som ridit på vanligt bett och bytt till hackamore. har ni upplevt skillnad i hästens arbetsvilja/form/annat? Tänker då kanske främst på de som bytt utan direkt anledning (inte hästar som har munproblem då). Lite svårt att förklara :D

Sv: Från bett till hackamore

På ridskolan har vi en häst som verkligen knappt kan ridas med bett! Det blir en HELT ANNAN häst! Hon blir stel, hur känslig som helst och beter sig som en riktig märr. När hackamoret kommer på blir hon super.

Okej! Har en häst som är lite mysko på bett. Har inte provat hack ännu men tänkte köpa ett. Han är lite svår att förklara men han vill inte gärna samarbeta och ta stöd på tygeln för att gå i en bra form. Kanske vågar han mer med hack..

Jag rider Pålle på hack ibland. Han har inga problem med munnen och han funkar bra på bett. Jag upplever faktiskt ingen större skillnad, förutom att han drar emot lite mer med hacket - kan bli tung i handen alltså.

min ena häst är super fin på hackamore medans den andra inte går att ridas på det.

Tycker de hästar jag har ridit på hack har varit mer avslappnade i överhuvudtaget. Kanske lite "tunga" ibland, men det har dom iofs varit på bett också då.

Prova, det är ju inte så dyrt, och funkar det inte bra så sälj det :smirk:

Jag använder hack för att variera till bett.

I början funkade han som en gammal traktor på hacket - blev tung och hängig utav satan. sen tog det sig och han vande sig, och blev helt ok.

sen blev han hängig och tung på det igen, och vid detta laget har jag accepterat att det bara funkar att rida honom på det någon gång/vecka. Oftast när jag bara skrittar ut och vi "vilorider", men även nån gång i sällskap med annan häst när han är ganska "på" och därmed får upp sig lite av bara farten.

M.a.o så funkar han sporadiskt på hack, vilket är ok då jag som sagt bara vill använda det som variation till bett.

vet flera andra som går super på det, bäriga, fina, kanon, och andra som går 100 gg värre än min, dvs enbart vräker sig på hacket, blir på bogarna och framtunga.

du får nog helt enkelt pröva och hålla tummen :D

Heej! Jag har ett sto som är rent ut sagt för j*vla het att rida men annar värdens goaste och keligaste, har ridit henne på allt man kan tänka sej, tredelat, pessoa, pelham, kandar. och slutade med att jag plockade bort alla dessa bett och satte på ett hackamore. Det blev en helt annan häst lugn och avslappnad men fortfarande "action" i steget. det är verkligen ngt jag rekomenderar om du har problem med bett som inte funkar.
Lycka till // Cattis:)

Har bytt till hack på min pålle, går så mycket bättre nu, förut kunde han va lite tjafsig i munnen. Han blir absolut inte tung trots 180cm häst.

min häst rids på olika nästan varje gång.
varierar mellan rakt, tredelat och hackamore
han får mycket mer framåtbjudning på hacket, men får inte riktigt det stöd han behöver för att hoppa. vet inte varför han reagerar så, men jag antar att det är för att vi så sällan hoppar med det.

Roligt att det funkar, min cattisen blir inte heller tung, har mycket mer framåtbjudning och lugnare.:love:

min häst blir helt underbar med hackamore. lyssnar och man behöver knappt ta i tygeln för att hon ska göra som man vill. med vanligt bett kan hon bli mer "tung"

Jag förändrade min ridning fruktansvärt när jag började rida på hackamore för några år sedan. Jag insåg då hur pass lite tygeltag man egentligen behöver ta för att få hästen att bära sig rätt! I nutiden rider jag mestadels med säte, skänkel å vikt å så lite tygeltag som möjligt :) Det är en fantastisk känsla!

växlar mellan olika bett på Tpttis bla hack, hjan fungerar väldigt bra på det, men när han blir trött läggar han sig mkt i handen o blir tungriden. Även de dagar han är väldigt framåt o man är ute o galopperar kan han bli svårtannad på hack då han gärna fäller in nosen o bara springer på.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 252
Senast: Capybara
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 849
Senast: villhöver
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 396
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka