från galopp till ridhäst

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Cheeri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 038
Sv: från galopp till ridhäst

Ja, aj aj, akta huvudet, läste om det där:crazy:

Fastlåsta känner sej fullblod lätt, bättre att sätta tömmarna som tyglar typ genom bettringen upp till en ring i tömkörningsgjorden och sen tillbaka till gjorden (finns väl nån tråd om det på dressyr med bilder?)

Vill man ha inspänning så sätt den enbart på utsidan och ha som ledande på¨insidan.

Jag kan inte spänna in dem särskilt hårt på båda sidor någon av dem, (vilket jag inte gör heller, men det skulle nog inte heller gå:cool:)

MEn som sagt, ta hand om huvudet:crazy:

Menar du typ gramanfästning på tömmen? Jag tänkte börja bara rent vanligt ungefär som om hon gick i vagn.

Förra fullblodet (mamma till denna) gick inte att rida på gummisnodd. Graman funkade, chambong på longering, vanlig inspänning. Men den här tanten gillar inte inspänning alls. Testat olika.

Jo, huvudet är jag rädd om. HAHA. Jag tar det lugnt några dagar.

Kalasbra skrivet Elin!!
Har själv ett fantastiskt fullblods sto sedan 6 år tillbaka. Kan man hitta en bättre och roligare häst?;)
Viktigt att ge ordentligt med mat. Själv ger jag 2 dl rapsolja per dag och har en fin blank häst med bra hull. Börja dock med 0.5 dl och öka på till 1dl osv. Ger fin rumpa kombinerat med klättring. Som unghäst kunde hon ibland bli lite väl pigg men det får man ta. Det är ju ett fullblod och man har valt en häst med temperament.
Tråkigt är väl alla ridhästfolk som tycker att fullblod är stirriga. Är man själv cool och lugn kan man få en ponny....det har jag. Hon ställer upp i alla lägen!En riktig sagohäst som är en supertalang både i hoppning och dressyr. Så lätt att lära och så fantastisk att rida. Framstegen kommer snabbt. Klättrar mycket och kör intervaller. Som unghäst mådde hon bäst av att ridas varje dag men nu är det ok om hon står någon dag.
Varierar ofta vägen och vad vi gör så att hästen får använda huvudet mycket. I dag rider vi jakter, tävlar lite och tränar regelbundet. Grattis till ett bra val. Visst krävs det mycket arbete och tid men oj vad det betalar sig i slutändan!
Lycka till!!!

Ps glömde säga att jag enbart ridit mitt fullblod på ett helt vanligt tredelat tränsbett.....aldrig heller haft martingal, inspänningstyglar osv... inte ens när hon som unghäst hade en period med att slå upp huvudet, bocka och sparka bakut. Jag tog ett djupt andetag, slappnade av i mina ben och lutade mig lite bakåt... Har bara åkt av 3ggr än så länge! Citerar min mentor "ju mindre prylar desto bättre" ds

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Vad bra att du startat denna tråd! Jag har också ett fullblod som ska bli ridhäst och tycker att det är jätteintressant att läsa alla inlägg! Ni som "varit med förut" och haft fullblod, dela gärna med er av era tips! De som vill kan följa mig och mitt fullblod på min blogg: www.ryttarliv.com
:bump:

Ja men precis!
Det handlar ju mer om att aktivera dom, låta dom använda huvudet, än att försöka trötta ut dom fysiskt. Det är ju trots allt hästar som är avlade för att springa, så lycka till att försöka få dom trötta...

Och sen är det ju som du säger, är man bara lugn och sansad själv så är det ju oftast inget problem. Mitt förra fullblod kunde stimma upp sig totalt över ett nedfallet träd, men när vi mötte tre brandbilar under utryckning så var hon totalt cool.
Sansad när det gäller, och det är guld värt!

KL

Idag satt jag upp en liten stund och skrittade lite p den knöggliga ridbanan. Flyttade till stallplanen. Gasen som funkade så bra i skogen fanns överhuvudtaget inte alls idag. Broms fanns det gott om. Det roliga är att hon är positiv till det hela. Var kolugn i stallgången och bråttom ut så fort jag hade krängt på tränset. Det där känner jag igen - får spänna allt på vägen ut.

Har trimmat manen också så hon ser lite mer välvårdad ut med sin enorma björnpäls. Sällan sett så lång vinterpäls på en häst.

Hur lär jag denna dam att förstå gas och broms i galopp? Hon förstår den i skritt och trav men i galopp ökar hon bara när jag tar i tygeln? Igår fick jag lägga tygeln i en loop och lägga ner handen på manken och bara sitta och pulskrama i tygln så det inte gick för fort. Med tanke på att hon inte blivit riden mer än kanske 10 ggr sedan hon togs av banan så vill jag ju inte ha sönder hästen på direkten.

Min stannar när jag kniper om med låren. Jag kan galoppera på så fort jag vågar ute ;) Sen rätar jag på mig (fortfarande står upp) kniper om med låren och använder rösten. Det tar inte många meter innan vi samlat ihop galoppen och travar/skrittar/har gjort halt.

Många som ridit min tycker hon är super stark och pigg, jag har då sagt åt dem att lätta på handen och använda sitsen och på en gång har det blivit en annan häst.

Jag använder rösten otroligt mkt, både när jag rider och tömkör. Hon kan back, halt, skritt, trav och galopp.

Jag använde martingal på min när jag var gravid och när jag hoppar. Sen kan jag använda graman ibland men då blir det lätt så att hon knäpper av i nacken bara. Brukar ha graman när jag rider ut själv också för att lättare kunna få henne att tänka på arbetet och inte alla träd, stenar, stubbar och buskar ;)
Jag tillhör också "ju mindre prylar desto bättre" men det jag använder är för vår säkerhet. Hon hopapr något grymt stort och jag vill inte rycka henne i munnen, martingalen åkte på när jag var gravid efter att jag ramlat av. Den funkar bra som broms oxå eftersom jag tycker de blir värre om man försöker ta i tygeln.
Gramanen har jag allting hängande, om hon inte får syn på ett spöke då kan jag korta upp den och få henne tillbaka till arbetet och t.ex. göra en öppna istället.

Senast ändrad:

Tack, jag skall testa detta med att knipa med låren. det brukar jag ju göra när jag rider vallacken och gör halvhalter och halt. I min skalle har "knip med låren" betytt "driva framåt" med en galopphäst då jockeys har ju sin skänkel där jag har mina lår.

Samtidigt som jag skriver det så var förra fullblodet väldigt enkel att bromsa just med låren. Med andra ord så borde jag tänka till lite och våga pröva.

Jag hade martingal på när vi red ut. Graman tänker jag inte sätta på än. Hon ska få mjukas upp ordentligt först. men nu är det återigen blank-is på vägarna så nu blir det inte många knop gjorda. Lite svårt med henne då hon är barfota och jag känner inte för att sko innan jag vet hur mycket hon kommer gå och hur hon sliter.

Visserligen kan jag ju jobba henne i hagen men där går ju de andra hästarna.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
518
Senast: CaisaCax
·
Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
325
Senast: Gabby_Ossi
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
999
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Tillbaka