Från kross till hel havre?

arabia

Trådstartare
Jag har alltid fodrat med krosshavre till mina hästar enbart för att bonden jag köper av säljer den krossad. Nu har han dock blandat i vete i sin kross o så gör jag åt så himla lite, så att krosshavren hinner bli dålig innan jag fodrat upp den, därför tänkte jag gå över till helhavre istället. Kan jag byta rakt av eller ska jag blanda? Det är havre från samma bonde o samma parti havre bara att den inte är krossad o blandad med vete. Krosshavren jag har hemma nu är det sista han hade utan vete i så jag kanske ska börja blanda med helhavre oxå? Eller hur ska jag göra? Detta är fortfarande fjolårets havre så det har hästaran ätit av hela förra vintern.

Sv: Från kross till hel havre?

Du kan gå över rakt av, men kom ihåg att hel havre väger mer än krossad...så väg hur mkt du ger nu och ge lika mkt i vikt av hel havre.;)

Sv: Från kross till hel havre?

Ja det vet jag att det gör så jag ska väga helhavren när jag väl får hem den

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 226
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 971
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 070
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka