Från omusklad till musklad rygg

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheBlackOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 299
T

TheBlackOne

Jag har kollat runt lite grann i forumet, men utan att hitta någon tråd om detta. Frågan är om den hamnat rätt, men jag provar här.

En kort rak fråga egntligen. Hur många grader brukar normalt en häst vidda sig i ryggen då den går från otränad till "normaltränad"? Min nordsvensk är 120 grader över ryggen nu och är rätt otränad så hur pass vid sadel bör jag skaffa så hon kan ha den även då hon fått muskler?

Sv: Från omusklad till musklad rygg

Vilken bra fråga! :idea: Det undrar jag med, jag svarar här så att jag ska hitta tillbaka :).

Min nuvarande häst gick bara upp en bomvidd, eftersom hon var så fet när jag red in henne. Red in henne med en x-vid, efter 6 månader var hon nere i en vid och nu uppe i en x-vid igen. Men nu är det muskler istället för fett..;)
Det beror ju på vilken ras och hästens hull. Jag hade en fullblods korsning som gick upp från smal (30) till en x-vid (36) på ett år. Men då var ha väldigt smal i början. Sen la han ju på sig både muskler och fett. :laugh:

Ok, det blev lite skillnad det. ;)
Hrm ok, min häst är lite fet nu (sommarbete) så 120 grader kanske ändå är i överkant. Jag menar om man tar bort lite fett och sätter dit lite muskler...heh...:D (det där lät brutalt) så borde det kanske bli samma vidd ändå, eller?

Byta ut det kan man väl säga. Men vilket som kommer nog hästen ändras för mycket för att du ska kunna ha samma sadel rakt igenom "förvandlingen" tyvärr är det ju så att man måste byta hit och dit hela tiden känns det som. Annars kan ju bomlöst vara ett alt. så länge tills han ser ut i hull och muskler som du vill ha honom.;) Då är det kanske mer lämpligt att prova ut en som han kan ha under en längre tid.

Själv nu efter sommar betet kommer jag skaffa en bomlös tills lite av henne fett försvunnit. Sen kommer jag leta efter en bom sadel som passar. Jag förväntar mig att hon kommer bli lite tunnare och mindre musklad på vintern och då tänker jag padda upp så länge under vintern då jag rider lite minder. Sen när träningen sätts igång igen kommer jag antagligen bli tvungen att byta igen. Så där roligt är det varje år;)

Jo det är sant. Jag har en bomlös sadel (BareFoot), men i och med att hon är så vid, 120 grader, så skulle jag gärna se att sadeln hade lite mer midja. Jag har funderat på att prova en griffin dressyr T4 xx-wide eller vad den nu heter. den är ju inte så fasligt dyr heller. Dock finns risken att min tös har en för svängd rygg för att den ska passa. :crazy:

Är hon tunn över ryggen nu? Grövre hästar brukar enligt min erfarenhet inte växa mer än 1-3 bomvidder. De är ofta ganska musklade från början.

Testa en Wintec Wide om din häst har svängd rygg. Är denna för svängd, borde Griffin kunna passa, men vill du ha rejäl vidd så får du skaffa en Griffin Endurance XXW som är vidare än de Griffin-sadlar som numer finns på Hööks.
Jag och min sambo beställde varsin Griffin Endurance XXW åt våra hästar. På min häst är sadelns midja i bredaste laget, men på sambons häst är den betydligt skönare. :)

Jag har kollat runt lite grann i forumet, men utan att hitta någon tråd om detta. Frågan är om den hamnat rätt, men jag provar här.

En kort rak fråga egntligen. Hur många grader brukar normalt en häst vidda sig i ryggen då den går från otränad till "normaltränad"? Min nordsvensk är 120 grader över ryggen nu och är rätt otränad så hur pass vid sadel bör jag skaffa så hon kan ha den även då hon fått muskler?

Det är helt omöjligt att säga. Det beror ju på vad du menar med otränad (=omusklad eller bara ur kondition?) och normaltränad.
Sen kan man ju inte heller köpa en sadel för hur bred man tror hästen kommer bli. Är sadeln alldeles för vid kommer inte hästen kunna muskla sig då den kommer trycka för mkt.
Att köpa en sadel med en bomvidd som är ca 1 storlek för stor brukar funka beroende på hur hästens ser ut (desto högre manke desto svårare blir det, för då brukar det ofta inte finnas någon marginal...)

Ok, men det är ju en allroundsadel, jag rider akademiskt. Hur pass bra är kontakten i den så att säga? :confused:

Både och skulle jag vilja säga, även fast hon inte är helt omusklad i ryggen. Nej, nej! Jag skulle aldrig köpa ett mobilt hus åt henne utan just som du säger, bara någon stl större så hon har chans att växa lite och kanske, om man har tur, kan behålla sadeln även då hon är "fullt musklad" i ryggen. Under tiden kan man kanske fylla ut lite med någon sorts pad om det vore nödvändigt. :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 783
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 319
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag behöver tips på sadelmodeller! Jag är i taget och ska skaffa westernsadel till min appaloosa unghäst. Vilket i sig är sjukt svårt...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: VarjaLinnea
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka