Bukefalos 28 år!

Från skritt till trav

T

theresan

Hej!
Jag rider en häst nu som ofta när vi ska gå från skritt till trav gör ett litet "lyft" med framkroppen. Som en liten liten liten stegring...som för att ta fart nästan (Svårt att förklara men det är inte första hästen jag rider som gjort så så någon av er kanske vet vad jag menar:) Har något något tips på hur man kan träna bort det här och få en snyggare och stabilare övergång? Tack på förhand!/T
 
Sv: Från skritt till trav

Lättar han faktiskt med frambenen från marken eller slår han bara upp med huvudet? Kan ju kännas ganska lika...? Är han omusklad baktill? Isåfall är min vilda gissning att han p g a att styrkan kanske inte finns inte orkar hålla kvar sin form, han sänker då ryggen och då åker ju huvudet automatiskt upp. Träna lösgörande övningar. Ställ honom på böjt spår och böj honom så att säga runt din innerskänkel på t ex en volt, och rakrikta sen och "för över" och håll honom mellan en stadig yttertygel och din inre skänkel, detta får honom att vilja söka sig framåt-nedåt. Ta små förhållningar/halvhalter för att hålla honom alert och med på att det händer ngt utan att du tappar honom. Gör övergångar skritt-halt-skritt-trav. Ut och klättra stärker bakmuskulaturen, men tänk på att det är skitjobbigt för hästar att skrittklättra så ta det lugnt i början!

Om han faktiskt stegrar lite, kan det vara så att han har ont i sin rygg/bakkärra?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Från skritt till trav

Ett sätt att ha hästen loss i innersidan samtidigt som man gör övergång till trav kan vara att tänka lite öppna, men om hästen har haft riktigt svårt att vara kvar i form i övergången har jag gått in på en lite mindre volt, kanske 10 m och hållit hästen formad efter det lilla voltspåret och kommit fram i trav där. Hästen är garanterat loss i sidan. Om det nu är det som är ditt problem, ve tinte riktigt hur du menar med stegring?
 
Sv: Från skritt till trav

KL
Min kan fatta trav med ett litet skutt uppåt-framåt då han inte är lösgjord och avspänd och kliver mjukt in i traven, utan i stället tar hjälp av skjutkraften med styv rygg och "hoppar" upp i trav. Efter en sådan fattning är det nästan tji omöjligt att få en bra trav, bara att ta om, forma och hitta balansen och be om en bättre travigångsättning.
Sitter nog en del spänningar i kroppen på hästen!
 
Sv: Från skritt till trav

Hej, är det en ung häst du rider? för unghästar brukar göra så, har själv en 3-åring som brukar hålla på så. men det brukar lösa sej om jag driver på henne mera så hon kommer igång mer i bakbenen.
 
Sv: Från skritt till trav

Hej allihop! Nej, hästen är inte ung...eller ja, den är 10. Den är körd mycket och rör sig dagligen... Dock skulle jag trjo att det inte tränas övergångar från ägarens sida. Jag har precis börjat rida den. Men jag ska testa att köra mycket övergångar och det där med att lösgöra hästen ordentligt innan kan nog vara bra-om inte på musklerna kan det säkert hänga på stelhet. Tack för tipsen!!:bump:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Nova123
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 418
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp