Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Enya

Trådstartare
När jag läser här så läser jag ibland med ett litet leende på läpparna. Jag läser om oro för inskolning, matproblem, sömnproblem och allt annat som ju står här. Tänker då att allt det där är så avlägset nu! NU förstår jag inte varför jag oroade mig för inskolningen, varför jag oroade mig för mat och sömn och ALLT man som nybliven förälder oroar sig för.:cool:

Nu skolar jag in mina barn som om jag gjort det hur många gånger som helst.
Nu serverar jag mat till barnen och funderar inte så mycket på det.
Nu oroas jag inte av ev. sömnproblem som kan uppstå.

Men DÅ, då hade man så mycket att oroa sig för. Så mycket nytt och så mycket ovant. Så mycket man trodde kunde gå fel och så mycket som faktiskt KAN gå fel.

Jag har just skänkt bort alla mina barnkläder. Två små familjer blev nog jätteglada och jag fick mer plats här hemma. Tänk alltså, när man håller upp småttingkläder i stl 50, hur länge sedan är inte det?! Eller när jag tittar på barnvagnarna jag har. Ingen åker i dem längre, ingen kör dem.

Min minsta blir 4 i december, mellansmåttingen blir 7 om några få veckor och den stora är 8 (och ett halvt, viktigt viktigt! ;)) år.

När jag köpte skor i våras blev jag sur. Grabbarna skulle ha stl 30. 30!!!!!! Så stora fossingar har inte mina ungar, BASTA! :mad: Dock fick jag köpa dem ändå då jag inte kunde trycka in deras fötter i stl 20. Elin har stl 25 nu. VAR är mina små söta bebisar?! Tittade på en videosnutt jag filmade med min mobil när Elin var runt ett halvår, så liten och så jollrig och så charmig.

Ja charmig är hon nu med, men nu är det ju också en tös med en hel hög olika känslor också. Tex får cykeln som bråkar med henne höra på världens vrål, blir omskakad och "matte" blir så ilsken att hon stampar med fötterna i marken, eller knyter nävarna eller varför inte, blänger på den stackars hotade cykeln med ögon som är mer svarta än blå! Men hon är klok som få ( har vi inte hört alla föräldrar säga det?!), frågar det krångligaste och konstigaste frågorna hon kan komma på. Den senaste var " Vad finns det i vatten?" Morsan sliter sitt hår och vet inte svaret. om jag svarar att det innehåller typ mineraler så kommer hon ju att fråga vad det är och då inte nöja sig med att det är något nyttigt för kroppen...

Eric som är äldst börjar i tvåan snart. Han kan läsa nu. Kan räkna, men har svårt för att sitta stilla på en stol, svårt för att göra som fröken vill för "det är tråååååååååkigt":D Han har då rakt bra hörsel och uppfattningsförmåga för den ungen kan vara överallt och ingenstans i skolan och ÄNDÅ hör han och lär sig massor! Coolt! Han rör mycket på sig, väldigt aktiv och är väldigt teknisk. Snart klå han väl mig på den biten då jag har tummen på öronen.... Tyvärr gillar han barnprogram där det handlar om att slåss och rädda världen på ett våldsamt vis. Bestämde i dag att det enda han får titta på i en vecka nu är "hitta nemo" typ av filmer. Han är ute mycket och hittar på massor smarta saker. Han samlar på allt; fjädrar, stenar, spindlar ( han vill ha dem som husdjur och har döpt en husspindel till Kiro, fast den dammsög jag upp och sa inget så han har fått en ny spindel....) och pinnar. Han älskar lego och bygger otroliga saker.

Isaac börjar ettan. Han kan redan alla bokstäverna och är bra på att räkna. Har fått lite gratisskjuts av Eric då han gjort läxor. Isaac har lättare för att lära och för att följa "orders" från fröken. Han är mer stillasittande och lat, gillar inte att vara ute och gå eller att ha gympa, om det inte är väldigt roligt. Han är mer kramig, tycker om att mysa och gillade nalle puh när han var yngre, nu är det Blixten från filmen "Bilar", är lugnare och tycker om att leka mamma pappa och barn. Rosa är en bra färg och att dela rum med rosa prinsess-Elin är inga problem. Satte på sig prinsesskronan, örhängena, ringen och skorna och lekte med Elin. Bygger halsband av pärlor och samlar på pokemonkort. Samlar tillsammans med en kompis så de har korten varannan dag :D

Mina barn är inte så små längre. Är era det?
 
Sv: Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Mysigt att läsa! Mina är fortfarande små, återkommer om fem år eller så :D
 
Sv: Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Min är två så har inte så mycket att tillföra tråden:D
Men mysig läsning och det låter skönt med ett barn som är lugnt och sitter still:D;)
 
Sv: Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Känner så väl igen det, fast min minste är 18 nu!!! Vart tog tiden vägen?

Oroar sig gör man nog mest hela tiden, när de är små är det en massa praktiska saker om sömn och mat och så.
Sen kommer skoltiden, hänger de med? Har de kompisar? ÄR de bra kompisar? Sen blir det tonår med hela den problematiken, fester, flick/pojkvänner, frigöra sig, oron för droger och sprit.
Nu har jag bara en kvar hemma, 18-årige sonen som tar studenten nästa år, 20-åringen läser i Lund, 22-åringen bor ihop med pojkvännen och ska börja på högskolan här i Halmstad, och min äldsta, 31:o, har gått en KY-utbildning och letar efter sin plats i tillvaron, efter 10 års jobb med hästar.

Det är skönt när man ser dem bli vuxna och fungera i jobb och skolor, tillsammans med partner eller skapa egna liv. Det är så det ska vara, vi har dem till låns, och sedan förhoppningsvis, har vi ändå kvar dem, fast "på distans".

Älskade ungar:love:
 
Sv: Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Mina är "bara" 15 och 16, men huh vad fort det går. Numera är jag kortast i familjen och får rida i gamla urvuxna skoltröjor...

Mina egna märkeskläder dyker upp i högarna på 15-åriga dotterns golv.

Så klart man oroar sig för alla kontakter de har både IRL och på nätet. Man pratar, pratar och pratar och hoppas att man får ta del av det viktigaste i alla fall.
 
Sv: Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Nej alla mina barn är plötsligt stora!

J, 19 år snart, bor i EGEN lägenhet, lagar egen mat och tvättar själv, helt självständig. Var tog lillemannen vägen, han som pussade mamma innan han gick till skolan? Nu står där ett par 43or i hallen, när någon sällsynt gång kommer förbi hemma!!!

D snart 3 år, han är så läskigt stor nu, pratar som en hel karl och har stl 25 i skor... Han klarar det mesta, kan baka en sockerkaka med vägledning och berättade för mig att han ska fixa hela jobbet på parkleken imorgon - öppna överallt och hämta vatten. Jag kanske kan få ta ut leksakerna om jag vill:p

L, 20 månader, han tog på sig stövlar själv idag! Han pratar oerhört mycket, och klättrar som en hel apflock, han är självständig och så duktig med allt. Igår kväll klämde han i sig 10 kräftor, och idag tog han på sig "kong" innan han skulle hoppa i säng, alltså kalsong :D


jag vill ha mina bebisar tillbaka, även om jag älskar de här barnen, har de växt upp så fort att jag inte hunnit med!!
 
Sv: Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Det går i rasande fart verkligen.

Isak är ju som sagt 2 år nu (och 4 mån), klättrar på precis allting hela tiden,
pratar långa meningar, kan räkna till 10 (dr just 8 är jättekul och säga) har myyycket egen vilja och är väldigt bestämd.

Klär på sig mycket själv, vill gärna vara med och laga mat och duka.
Nyss var han ju jätteliten och låg i vagnen:D
 
Sv: Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Vilken underbar läsning Enya!
Min tvååring ligger naken i min säng och sover middag. Annars pratar han och far runt som en tok hela dagarna. :love:
"8 veckorsbebisen" är ca en centimeter och ligger tryggt i magen.:love:
 
Sv: Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Nej mina är inte heller små längre, de är 18 och 20 år. Om några veckor flyttar tjugoåringen ihop med sin flickvän och en ny era startar.

De är så underbara på alla vis och jag är så glad att jag har fått dela deras liv hitills och hoppas att jag får dela deras liv i många år till.

Min dotter har vikarierat för hemtjänsten här hemma i sommar, det har varit så skönt att inte behöva förklara vad som behöver bli gjort utan hon ser det själv och kan ta egna initiativ.
Nu har hon ett år kvar på gymnasiet och sedan lär jag inte ha några hemmaboende barn så länge till.

Men, var sak har sin tid, småbarnstiden har sin charm och skolåldern sin, tonåren har sin och som de är nu är också lika underbart.

Älskade ungar :love:
 
Sv: Från söta små bebisar till trotsiga och vilda skolungar

Nej, mina har passerat småbarnstiden, jag har delvis kommit in i en ny fas, barnbarnsfasen, rackarns vad mycket lättsammare det är!

Kvar hemma finns dock en 18 och en 15-åring, de är inte att leka med i den åldern ...

Ordspråket "små barn - små bekymmer, stora barn - stora bekymmer" är inte helt fel!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp