Bukefalos 28 år!

Från ssk till administrativt jobb - utb.väg?

norrsol

Trådstartare
Har nu jobbat några år som sjuksköterska, men mer och mer insett att jag skulle vilja jobba med adiministativa saker eller göra "karriär". Det är svårt att avancera i ssk yrket och det är fruktansvärt stressigt många gånger.

Men för många administrativa jobb verkar det fattas kunskaper i olika datasystem, eller erfarenhet i ledarskapsfrågor/personalfrågor. Verkar inte gå att "jobba sig upp" från ssk till enhetschef/chef, eller annan intressant karriärsmöjlighet. Då verkar det snarare som att det är lättare för socionomer att jobba sig upp.

Tittade på jobb som vårdadministratör men det verkar vara stort tryck där med många sökande och ÄNDÅ dålig lön! Skulle jag jobba som det verkar det som att jag får gå ner minst 6000kr i lön före skatt. :(

Har ni några tips på utbildningar, kurser eller vägar man skulle kunna gå för att hitta ett jobb inom administrativa sektorn?

Fördel om utb fanns i norra delen av Sverige dessutom.
 
Jag kommer från ett högskolevårdyrke (inte ssk dock) och jag har "jobbat mig upp". Mitt tips är att prata med din chef om detta vid nästa utvecklingssamtal. Säg ngt i stil med att du trivs med det du gör men är sugen på nya utmaningar, och prata tillsammans om ev. möjligheter. Det kan också vara bra att läsa lite strökurser med inriktning mot det du vill göra. Såsom t.ex. ledarskap, projektledning, kvalitetsarbete och verksamhetsutveckling. Kom med förbättringsförslag på verksamheten och våga "visa framfötterna". Själv fick jag av en slump möjlighet att hoppa in som projektledare, och sedan har det rullat på därifrån.

Jag vet flera sjuksköterskor som har "administrativa" jobb. Bland annat en som arbetat som bla. socialchef i en kommun och på SKL. Och flera andra som jobbar inom landstinget centrala verksamhet, t.ex. på avdelningen för vårdgivarstöd. Så det är ingen omöjlighet att ge karriären en annan riktning. Lycka till!
 
Mamma har också jobbat sig uppåt, hon är psykiatrissk från början men nu chef över en avdelning. Hon har läst lite strökurser vid sidan av, men inget hon va tvungen att läsa för tjänsten! Så det går nog om man vill
:)
 
Å vad glad jag blir att någon svarar! Tack! :-D

Jag TRODDE länge & väl att det skulle gå att jobba sig upp. Har framfört detta på medarbetarsamtal att jag gärna önskar utvecklas och göra karriär (JA, jag sa till och med det ordet, karriär) tänkte att jag har inget att förlora. Men chefen har förklarat att det finns inget sätt inom hennes verksamhet att klättra utan det behövs ssk som jobbar just som ssk (brist på ssk).

Jag börjar tro mer & mer att man måste känna "rätt" folk för att ta sig upp i leden. (Usch nu var jag elak). :-o

Därför verkar jag måsta ha högre kompetens, bättre på pappret för att ev kunna ta mig fram. Jag är "hungrig" på yrkeslivet och vill jobba mig uppåt, hade hoppats att hårt jobb & slit skulle löna sig, men icke! :(
 
Å vad glad jag blir att någon svarar! Tack! :-D

Jag TRODDE länge & väl att det skulle gå att jobba sig upp. Har framfört detta på medarbetarsamtal att jag gärna önskar utvecklas och göra karriär (JA, jag sa till och med det ordet, karriär) tänkte att jag har inget att förlora. Men chefen har förklarat att det finns inget sätt inom hennes verksamhet att klättra utan det behövs ssk som jobbar just som ssk (brist på ssk).

Jag börjar tro mer & mer att man måste känna "rätt" folk för att ta sig upp i leden. (Usch nu var jag elak). :-o

Därför verkar jag måsta ha högre kompetens, bättre på pappret för att ev kunna ta mig fram. Jag är "hungrig" på yrkeslivet och vill jobba mig uppåt, hade hoppats att hårt jobb & slit skulle löna sig, men icke! :(

Jag vet inte alls hur det fungerar i din bransch, men i ditt läge hade jag börjat titta på olika fristående kurser för att bygga på din kompetens i den riktning du vill göra karriär.
 
Å vad glad jag blir att någon svarar! Tack! :-D

Jag TRODDE länge & väl att det skulle gå att jobba sig upp. Har framfört detta på medarbetarsamtal att jag gärna önskar utvecklas och göra karriär (JA, jag sa till och med det ordet, karriär) tänkte att jag har inget att förlora. Men chefen har förklarat att det finns inget sätt inom hennes verksamhet att klättra utan det behövs ssk som jobbar just som ssk (brist på ssk).

Jag börjar tro mer & mer att man måste känna "rätt" folk för att ta sig upp i leden. (Usch nu var jag elak). :-o

Därför verkar jag måsta ha högre kompetens, bättre på pappret för att ev kunna ta mig fram. Jag är "hungrig" på yrkeslivet och vill jobba mig uppåt, hade hoppats att hårt jobb & slit skulle löna sig, men icke! :(

Dags att byta till en annan arbetsgivare?
 
Det kan ju finnas två sanningar. Att du på nuvarande arbetsplats inte kan arbeta dig uppåt. Men att du på annat håll kan göra karriär inom administration som SSK.

Några kompletterande kurser i rätt riktning kan vara en bit på väg.
 
Beror lite på vad som efterfrågas på de tjänster som intresserar. Det finns ju många kortkurser för t ex de som jobbar med personal. Om det skulle vara en efterfrågan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 465
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 552
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jag har problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera... Jag jobbar som samordnare inom kommunen. Sitter på stabs-nivå på en...
Svar
13
· Visningar
2 013
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp