Från två hundar till tre?

Miljon

Trådstartare
Förr funderade jag mycket på övergången från en hund till två. Vissa menade att det var mycket mer jobb, andra att det inte var så stor skillnad. Med facit i hand så kan jag säga att ja, vissa saker är svårare med två än med en, som att åka bort med hundarna (två hundar tar liksom mer plats och är lite mer att hålla koll på) och andra saker är lättare, som att vara sjuk någon dag utan att hunden klättrar på väggarna av uttråkning (de kan roa varandra såna dagar). Dessutom har jag märkt att jag trivs ännu bättre med två hundar än med en. De är så olika personligheter och jag älskar verkligen att umgås med båda mina hundar.
Jag är lite dålig på att dela på dem och ta med bara den ena på olika aktiviteter, men det får jag ju skylla mig själv för. Skulle jag lägga mer tid på det skulle de med all sannolikhet bli mer vana både vid att följa med själva, och att bli lämnad hemma ibland utan att världen går under för det... Det är väl det som är största problemet för mig med att ha två. Tillsammans är de lite mycket att ha med på diverse aktiviteter och jag känner mig dum om bara en får följa med. (Det måste jag jobba på.)

Hur som helst. Nu sitter jag och funderar (obs - det här ligger en bit in i framtiden) på hur det vore att ha tre hundar. Är det som vissa säger, att steget från två till tre är dubbelt så svårt som från en till två? Eller är det som andra säger, har man fler än en så är det ingen större skillnad?
Ni som haft både två och tre hundar, vad har ni upplevt som största skillnaderna? Vad har varit bra med att ha tre istället för två, vad har varit svårare?

Och hur ska man tänka med val av tredje hund? Nuvarande hundar är av samma ras, samma storlek och samma kön. Relativt nära varandra även i ålder, båda är vuxna. Är det enklast om en ev. trea också är rätt lika dem, eller är det bättre att leta efter t.ex. motsatt kön, annan storlek? Ålder, hur bör man tänka där, spelar det någon roll om den nya är en liten valp eller en vuxen hund? Nuvarande hundar är snälla mot alla (snälla) hundar oavsett kön, storlek och ålder.

Det jag kommer på som största frågetecknet är plats. Hur löser man det t.ex. i bilen med tre hundar, speciellt om alla tre är av större modell? Måste man ha en stor hundbil då, kanske svårt att få det att fungera med en vanlig kombi? Var sover man när sängen är full av hundar? ;)
 
Kan bara svara för en nära släkting med 7 hundar (2 polarhundar, 3 tävlingshundar i lydnad och 2 som är hennes mans jakthundar). Hon har alltid med sina 3 labradorer samtidigt. En äldre kastrerad hane, en tik och tredje är en kastrerad hanvalp efter tiken. Dem åker alla tre i skuffen i hennes kombi utan några problem. Tilläggas bör att hon flera ggr per vecka kör till träningar och tävlingar.
En stor dubbelsäng är tydligen tillräcklig för henne, mannen, en bebis och 5 innehundar ;) Faktiskt vet jag inte hur dem löser det där men jag antar att det är först till kvarn som gäller :p Dem hundar som kommer sist får helt enkelt sova på golvet kan jag gissa.
 
@hovtassfot Tack för ditt svar! Fast sju hundar låter lite extremt även för mig, som kan bli helt tagen av en gullig hund som knatar förbi utanför fönstret när jag sitter på café typ. Hundbesatt med andra ord.

En stor dubbelsäng är tydligen tillräcklig för henne, mannen, en bebis och 5 innehundar ;) Faktiskt vet jag inte hur dem löser det där men jag antar att det är först till kvarn som gäller :p Dem hundar som kommer sist får helt enkelt sova på golvet kan jag gissa.

Hos oss är det människan (dvs jag) som kommer sist. Är det jag som får sova på golvet då tro? :angel:;)
 
@hovtassfot Tack för ditt svar! Fast sju hundar låter lite extremt även för mig, som kan bli helt tagen av en gullig hund som knatar förbi utanför fönstret när jag sitter på café typ. Hundbesatt med andra ord.



Hos oss är det människan (dvs jag) som kommer sist. Är det jag som får sova på golvet då tro? :angel:;)
Haha synd för dig! Då kan du nog behöva ha ett extratäcke i någon av hundkorgarna :angel::p
 
Jag har gått från 1 till 2 till 3 hundar. De är nu 15½ år (pappa till 7-åringen), snart 7 år o drygt 2 år (yngre halvbror till 7-åringen). De två äldsta är dumsnälla mot den yngste som ibland spelar översittare mot mellanhunden. Men ingen biter nån annan, tänderna använder de endast till att tugga maten med. Annars är det väl ingen större skillnad att ha 2 eller 3. Mina är små, väger 6-7 kg.
 
Vi gick från till två till tre och jag tycker det var faktiskt enklare att ha två än bara en och det var inte så mycket mer jobb med en tredje. Vi hade tre belgare, tränade bruks och ställde ut två av dem. När det gick hade vi alla tre med oss och visst var det lite trångt om vi åkte bort för då packade vi in katterna i burar i baksätet, hundarna åkte i bur i skuffen i kombin och vi fick väl plats med en väska eller två. :angel:

Vi hade tre tikar, fyra och två års åldersskillnad.
 
Tycker inte att skillnaden på 1 till 2 är så stor. Under någon månad för några år sen var jag hundvakt till min kompis två hundar. Vi gick alltså från 2 till 4. Skillnaden? Blev mest trångt i hallen. Vi åkte på bröllop och hundarna fick bo på pensionat en natt, blev dyrare med två boxar än det annars hade blivit.

Födde upp marsvin förut. Skulle säga att mängden går att likställa till hundar.. De flesta skaffar 2 till att börja med, mellan 2-5 är det i princip inget större extra jobb. Från 5 till 8 märker man knappt av att det blir fler och inte mycket mer jobb heller. "Kan man ha 8 kan man ha 15, kan man ha 15 kan man ha 25, kan man ha 25 kan man ha 35" osv .... :p När man kommer upp i antal blir det ju dyrare att hålla igång det hela (på hundbiten; försäkringar, foder, träning, tävling, ev bilbyte+hundburar och så vidare). Men man är ju en familj så man får det att fungera även om det kan vara svårt ibland.
 
1 till 2 är inget större, 2 till 3 tycker jag personligen är stor skillnad. I alla fall om man har en ras med stor flockkänsla :p
 
Jag undrar också hur det är att gå från 2 till 3 hundar. Har två idag som blir 8 och 9 år och vill gärna ha en ny hund att träna och tävla med.
 
Det beror oerhört mycket på hundarna. Vi har haft 2 och 3 i olika konstellationer, och i en omgång var det så vidrigt jobbigt med tre att jag svor på aldrig mer.

Nu har vi tre igen, varav en är en stökpelle. Så var det även i förra omgången, och det är lite mer jobb. Hade inte de andra två varit extremt low maintenance hade det aldrig fungerat.

Tre är jag aldrig iväg med i bilen. Två eller en. Tre på promenad till vardags är lite bök eftersom två behöver gå i koppel då.
 
Det beror så mkt på hundarna. Och vad du gör med dina hundar.
3 hundar som på många sätt är lika, har liknande behov, funkar bra tillsammans och går att motionera och träna samtidigt är ingen jättestor grej. Men 3 hundar som inte funkar tillsammans, som triggar varandra, som behöver tränas och motioneras var för sig.. Eller som inte vill hänga med på samma aktiviteter.. Det är jättejobbigt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 827
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 057
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 495
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp