alice
Trådstartare
Kom i samtal igår med en sadelmakare ang sadlar och utprovning, ffa om utprovning till mig som ryttare eftersom vi inte hade hästen närvarande.
Denne påstod att jag skulle ha en hoppsadel (eftersom det är det jag letar efter) med ganska mjuk skärning på kåpan, dvs inte speciellt framskuren, pga mina förhållandevis långa överskänklar. H*n pratade om sadlar med "fransk skärning". Någon mer som hört uttrycket?
Så, vilka sadlar har "fransk skärning"/mjuk skärning på kåpan? Jag kommer givetvis att ta hjälp vid utprovning eftersom jag bevisligen inte har en susning om hur jag ska sitta i en hoppsadel
. Har dock ganska god koll på hur den bör ligga på hästen, men jag är ju långt ifrån någon stjärna. Jag fick provsitta i en hoppsadel och h*n modellerade om kroppen så att jag satt som jag ska och jag kan säga direkt....det är INTE så jag har suttit i min förra hoppsadel.
Förstår vad h*n menar och håller väl med till viss del. Är bara lite nyfiken på hur det blir i praktiken med ridningen.
Sen undrar jag hur ni hoppryttare ser på saken: Jag påstod att jag behövde jättestöd för att kunna hoppa öht (pga stort hopp i hästen) och h*n menade att om jag får rätt sadel så vinklar på bäcken/skänklar, tyngdpunkt mm hamnar helt rätt behövs inga jättestöd utan det blir bra ändå. Hur resonerar ni? Hur pass korta läder har ni när ni hoppar? Hur pass har ni varit noga med vinklar o dyl hos er som ryttare vid utprovning av sadel?
//Alice
Så, vilka sadlar har "fransk skärning"/mjuk skärning på kåpan? Jag kommer givetvis att ta hjälp vid utprovning eftersom jag bevisligen inte har en susning om hur jag ska sitta i en hoppsadel
Sen undrar jag hur ni hoppryttare ser på saken: Jag påstod att jag behövde jättestöd för att kunna hoppa öht (pga stort hopp i hästen) och h*n menade att om jag får rätt sadel så vinklar på bäcken/skänklar, tyngdpunkt mm hamnar helt rätt behövs inga jättestöd utan det blir bra ändå. Hur resonerar ni? Hur pass korta läder har ni när ni hoppar? Hur pass har ni varit noga med vinklar o dyl hos er som ryttare vid utprovning av sadel?
//Alice