Bakåtsluttande sadelläge?

Sv: Bakåtsluttande sadelläge?

Ja, jag kollade på de två där den ligger i balans. Trodde han stod knepigt elr så på denna, funderade inte mkt på det. Men ja, denna bild ovan ligger den i extrem bakvikt.

Jobbigt läge med tyngdpunkten så långt bak på ryggen... Hoppas ni hittar nåt!

Aha, då förstår jag. Han står i aningens uppåtlut på bilden men det är det lilla, och sadeln ligger i sjuk bakvikt även på stallgången med, ska se om jag har ngn bild.

Men ja på de gamla bilderna ligger den ju helt utmärkt. Och den låg utmärkt lääänge. Han var hemskt tjock förr, om den har (med koppjärnsbyte) följt med ner i vikt och legat lika fint. Dock, så när han ändrade sin rygg - och blev av med den fettdepå han hade på länden (som effektivt löste problemet med bakåtsluttning *s*) så blev det ju både fel bomform och för vid.

Hade en legat som förr hade jag inte bytt sadel nu, hade hoppats wwn skulle funka tills vi kunde galoppera i ridhus, men det var ju såpass hopplöst på slutet. Och tur var väl kanske det med tanke på skillnaden på ponnyn.

Sen, i juli hoppas jag ju fortfarande på att komma med med min dressyyyyrsadel - som inte bara komemr ligga jättebra utan han kommer älska den med då *drömmer* Jag rabblar nästan maniskt mitt mantra 'det kommer inte ta lång tid innan jag kan byta, det kommer inte ta lång tid innan jag kan byta' ;)

Följden med att den sitter så där kan nog bli att delvis så kan den såklart ge punkttryck på ryggen. Hästen tycker den sitter OK en lien period men det är nog mest för att den är just ny och ponnyn/hästen är inte van med just den sadeln just nu. Sen funderar jag på om den kommer att börja glida fram pga sin lutning och är det så att den inte gör det så känner jag på mig att den kommer börja vagga från sida till sida efter ett tag. Jag känner igen rygglinjen så jag skriver bara det jag tror kan hända. Inte heller kan du ju direkt padda sadeln eftersom den sitter som den gör just nu. Om den blir väldigt vid framtill (?) så kanske reser den sig sedan från ryggen istället (och därav kan börja vagga..)

Inget punkttryck nu i alla fall, men vad som händer sen är ju en öppen fråga. Men det är ju det man har återbesöken hos sadelmakaren till - tack och lov.

Ponnyn hade tydliga åsikter om sadlar, så tror inte det är bara för han 'inte är van' med den, vi provade ju andra sadlar med - som passade osv (dvs felet inte var som med den gamla att de låg illa) som han inte tyckte om.

Glida fram är nog det sista som går på den ponnyn, är väl det enda positiva med rygglinjen och hög front, att det är emot naturlagarna för något att förflytta sig framåt.

Om du känner igen rygglinjen (äntligen någon som har erf av bakåtsluttande sadelläge mao!) så kan du väl berätta dina erfarenheter? =)

då blir det nog sidoförflyttningen istället :D jodå, samma erfarenheter o samma problem. Jag kan inte ge dig så supermkt råd till vad som just kommer passa, det är en svår rygglinje tyvärr, så jag förstår ditt problem! iochmed att din inte är färdigväxt gissar jag på så beror det lite på hur den kommer att se ut sedan. Om den kommer bli väldigt hög baktill eller inte. Får hoppas du finner ngt som passar er båda sedan. Hoppsadel blir nog lättare än dressyrsadel dock.

Fast det jäkliga är att iaf för ögat låg dressyrsadlarna bättre. Fast de ville han ju inte ha. Än... :devil:

Äsch då att du inte hade några bra tips.

Det är dock sådana här gånger det känns ovärderligt att inte bara ha en bra sadelmakare som man har haft i 'många år', utan också deras fina 'garantisystem'. Dvs i utprovning ingår både 'efterkontroller' och en 'funktionsgaranti'. Funkar inte sadeln, oavsett om det är häst eller ryttare som inte tycker om, så byter de ut den. Utan att man förlorar massor på det.

Är ju svårt säga ang ryggen men antagligen kommer han INTE ändra sig så himla mycket rent 'skelettmässigt'. Han är ju 5 så borde växt i princip färdigt. Men när han musklar på sig mer är ju förhoppningen att ryggmusklerna ska 'lyfta' lite bak och ta bort en del av problemet. Men helt lär det ju aldrig försvinna..

*KL*

Ny bild.

gd18.jpg

gd19.jpg

Äntligen lyckats få schabrakavtryck med, de är dock ackumulerade efter flera turen och jag har tagit loss schabraket mellan varje, så har nog inte legat exakt lika varje gång. Jag tycker avtrycken är lite svårtydda. De är väldigt jämna, däremot är det svårt att bedömma avsaknaden av avtryck 'på mitten'. Det kan ju bli så endera om sadeln inte ligger an där (utan bryggar), men det blir likadana avtryck om sadeln ligger pinstill där. Och avtrycken på schabraket är ju där det naturligt rör sig lite mer. Om man rider dem rejält svettiga så man får svettavtryck brukar man se bättre vilket det är, men det är ju rätt svårt med L just nu. Känner jag ligger den jämnt an hela vägen dock. Ena bilden är precis avtaget, andra har jag borstat bort hår

avtryck35.jpg

avtryck37.jpg

Finns inget att klaga på, tycker det ser förträffligt ut. Det ska ju helst vara tryckfritt på bred yta kring ryggraden och jag skulle tro att du samtidigt får lite bredare för att du har dragit upp schabraket lite i kanalen, om sadeln är så pass bred att och formad att den inte ligger an helt och hållet på hela bossen utan släpper lite inåt ryggraden desto bättre så han har lättare att med tiden jobba upp ryggen. Så om det inte finns något rugg eller andra skumma märken på Ls päls så finns inget att fundera över utifrån avtrycken iaf.

Inga märken alls på ryggen, inte ett hårstrå fel förutom någon enstaka gång nu i fällning när han haft rugg av schabrakkanten. Men det är ju inte sadelns fel.

Jag kan inte heller hitta 'några fel' - samtidigt är 'nåt' inte som det ska, så har ju kikat extra noga på sadeln då den är en tänkbar skyldig (av flera).

Men kan inte se annat än att den ligger bättre nu än direkt när jag köpte den. Dvs det han ändrat sig i ryggen (för det har han) på de här veckorna har gjort passformen bättre?

För visst ligger den mer 'i lod' nu än på bilderna från nyköpt (de efter ridning bör du kika på, de tagna utomhus, dagens bilder är också efter ridning) - eller inbillar jag mig?

Och jo, jag drar upp schabraket ordentligt i kanalen. Längst bak brukar det ju 'trilla ner' igen dock, och längst fram vid manken ligger det ju uppdraget 'hela turen'.

Senast ändrad:

Ja den ligger för ögat bättre. Men det finns lite andra saker som också händer då förändringsmässigt som kanske inte för honom är positivt.

Bumpar gammal tråd.

2 månaders ridning, sen passade den inte alls. Hästskrälle att ändra sig i ryggen... Och han är inte klar än - alls =/ Men, det är faktiskt bättre med det bakåtlutande (sen att vi kör monstermanke är ju en annan historia *s*) vad gäller sadelläget, så om hundra år sådär kanske DET inte spelar in längre i alla fall, och det känns ju väldigt trevligt!

Liknande trådar

Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Ricco
·
Utrustning Ja nu ligger ju sadeln inte tillräckligt bra eftersom att kila upp den ens kommer på tal. Men jag behöver prata om detta.. Jag är... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 845
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka