fräscha upp äldre sadel

sofiaspel

Trådstartare
ska troligtvis köpa en äldre stübben som en tillfällig hoppsadel.

problemet är att jag tycker dom är så grymt fula när dom är ljusbruna där under :eek:
kan man inte färga det på något sätt? :angel:

Denna modell hade även mocka på knävulstrena som såg lite halv dassiga ut men endå inte slitna, hur fräschar man upp det? vatten å tvål?

rå in tips :)

Sv: fräscha upp äldre sadel

Hej. Du kan färga lädret.

Köp narvsvärta i önskad färg från slöjddetaljer, tege. jerndahls eller annan läderåterförsäljare.

Narvsvärta är spritbaserad.
Det finns även vattenbaserad infärgning, men den håller inte lika bra på stora områden.

Nackdelen med att färga med narvsvärta är att lädret kan bli lite hårt och kännas lite torrt, Fetta därför in lädret ordentligt med ett bra balsam.
Tänk på lädret kan färga av sig något när hästen svettas.

Lycka till.
mvh

tack för tipset! jag ska kolla upp det.. men ska väl ta en tanke ställare innan, schabraken blir ju inte så snygga då om det färgar av sig för mycket :(

Nej, det är ju inte så trevligt. Jag vet inte hur mycket det färgar av sig, men ville varna dig så att det inte blir fel.

Det mesta ljusa lädret mörknar ju om man oljar in det.

den här sadeln är säkert 20 år gammal, borde inte lädret mörknat då tycker man? visserligen såg den ut att behöva ett antal rengörningar och smörjningar.. men olja in? med vad? svart ekololja? finns den kvar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022
  • Födda-24
Tillbaka