Free bleeding

Mammas

Trådstartare
Free bleeding, det vill säga att avstå från att använda mensskydd, har ju börjat diskuteras på sina håll.

Läste en artikel om det där en som praktiserade det sa att utövarna inte är äckliga o dyl som de beskylls för, utan att de bara tvättar mer. Min fundering i detta är om det här endast är för personer som blöder lite? Jag blöder mycket och måste när jag väntar på att mina blödningsdämpande mediciner ska verka redan använda tex handduk att sitta på i soffan och liknande, för att inte riskera fläckar trots skydd. Skulle jag inte ha skydd skulle jag vara tvungen att avstå från att sitta öht, även om jag täcker möbler jag tänkt sitta på. Fläckar som maratonlöperskan hade får jag på den minut det tar för mig att gå till toaletten från att jag märker att mitt skydd börjat läcka.

Är det någon här som praktiserar som vill berätta hur ni gör? Om du inte praktiserar, har du funderat på att börja? Några andra funderingar? :)

@Mammas Nej jag har aldrig ens funderat på att inte ha mensskydd! Första dagarna hade jag förstört allt jag äger. Det är inte jätteroligt att gå runt med mensfläckar (jaa samhället osv) men förutom det är det ju kladdigt och obehagligt också tycker jag. Plus att jag spenderar mina dagar i helvita kläder så det hade verkligen synts (och vi ska ju inte ha kontaminerad arbetsdräkt heller..).

Inte heller jag hade klarat av detta. Jag har lyckats fläcka ner vår nya bäddmadrass trots madrasskydd för någon dag sedan :(

Jag personligen har jättesvårt för mens. Jag tycker att det är jätteäckligt faktiskt. Även på mig själv. Att gå med kladdiga och blodiga brallor hade varit ännu mer äckelkänsla. Hur ofta måste man byta kläder på en dag då?

Utan P-piller så blöder jag så mycket att det inte är möjligt, skulle inte kunna vara i möblerade rum alls utan att allt skulle vara blodrött... Med P-piller skulle det gå vissa dagar, jag blöder så pass lite nattetid med undantag för de första två att jag kan skippa skydd så hade jag haft så hela tiden skulle det kanske vara ett alternativ, men det känns som att det är få förunnat att blöda så lite.

Har aldrig hört talas om det. Låter opraktiskt såvida man inte blöder väldigt sparsamt (rosa flytningar typ). Jag skulle gå runt med genomblodiga byxor om jag inte använde något skydd. Ser ingen anledning till det. Både opraktiskt och socialt ganska jobbigt med blodiga kläder och att springa på toa ofta. Jag vill bekymra mig så lite som möjligt över min mens och min menskopp är frihet!

Skulle inte funka för mig som kan ha både binda och tampong och ändå blöda igenom om jag nyser, fick alltid ha med extra byxor med mig förr för att blöda igenom skydd var mer vanligt än ovanligt under en dag.

Cyklo F är min räddning.

Jag tänker att det är ett sätt att minska tabun kring mens? Att synliggöra att alla har det (typ) och att alla inte heller har tillgång till mensskydd? (Och på vissa håll säkert också ett systemet för att mensskydd birde vara gratis/subventionerat?)

Som idé och statement tycker jag att det är en bra grej på något sätt, men ja det känns ju spontant som att det mestadels är för personer som inte har alltför rikliga blödningar eller andra problem kring sin mens? Så med det sagt hade det inte fungerar särskilt bra för mig heller som skapar blodspår när jag går från ex sängen vissa dagar i månaden.

Däremot märker jag att jag blivit mindre nojig över att blöda igenom, gör jag det så gör jag väl det och jag får väl byta när jag kommer hem. Därmed inte sagt att jag tycker det är särskilt festligt när det händer (det är snarare sjukt obekvämt och opraktiskt) men jag orkar inte heller bli upprörd över det.

Jag har bara hört talas om det från typ 4chan och liknande där de försökte starta något movement på det(för att lura alla hemska sjw's eller vad de nu gnäller om), och hon som sprang ett maraton för att uppmärksamma bristen av mensskydd(eller liknande?).
På ett sätt hade jag själv kunnat tänka att det varit lite kul om man haft typ shorts och varit barfota.. men nja.

Några andra funderingar? :)
Det var inget jag hade hört talas om trots att jag arbetar i en starkt kvinnodominerad miljö. Spontant kan jag förstå grundtanken kring något slags statement om naturalism mm men det känns ändå oerhört långsökt i praktiken. Att som I-landsmedborgare med tillgång till mensskydd avstå i något slags peppande solidaritetsgest gentemot de som inte har tillgång känns inte helt meningsfullt. Om konsekvensen är att blöda enbart i sina egna kläder och möbler känner jag att det blir ett litet begränsat statement, medan om tanken är så långtgående som att hämningslöst bloda ner spårvagnssäten, taxisäten och fikasoffor på jobbet så blir jag än mindre förstående. Kanske rent av förnärmad.

Jag tänkte nog som @Blueberry iaf innan jag skaffade menskopp. Jag menar med efterblödningarna funkar inte tampong, och jag funkar inte med binda eller trosskydd. Med menskopp går det bra dock.

Aldrig i livet. Jag föredrar att vara hel och ren och anser att det är respektlöst mot omgivningen att gå med blodiga brallor bland andra människor. Varken hygieniskt eller någon trevlig syn.
Man vet aldrig vad andra människor har i sitt blodomlopp och jag vill heller inte veta.
Tänk dig att råka sätta handen på ett blodigt säte på tex tunnelbanan? :yuck::rage:

Gandhi skriver ju att hon inte tyckte att det kändes bra att springa maraton med en tampong, med skavrisken, och att det vägde in i hennes val. Det tycker jag känns som en rimlig anledning, och när en springer finns inte heller risken att blöda ner säten i det offentliga rummet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka