Free bleeding

Det låter inte så himla trevligt även om man inte blöder mycket. Det blir ju ändå utsmetat när man rör på sig (:yuck:). Dessutom kan det ju ibland lukta och den lukten är ju inte hallon direkt.
Min mens luktar aldrig mer än bara blod, så kanske får du lite obalans i samband med mens?

KL

Jag går utan skydd när sista skvätten ska ut. Det är ju inte mens fortfarande då utan mer blodblandade flytningar. Går oftare på toa och oftast blir det inte mer än nån liten fläck i trosorna.
Egentligen är det ju samma när jag har mens, eftersom allt hamnar utanför menskoppen ändå. Men jag har ju bara mens 24-36 h så det är lugnt att springa på toa lite oftare då. Och jag blöder väldigt lite.

Men hjälp.

Så det ska vara "naturligt" att kladda ner sin omgivning? Då kan vi sluta använda skydd för inkontinens också.

Var och en använder väl det/de skydd man vill och tycker är praktiska resp. behövs.
Varför diktera hur folk ska bete sig?

hahaha underhållning på hög nivår =)
Dock kan jag erkänna att jag är typen som blöder en ibland två dagar och ytterst lite så vissa gånger duger lite papper bra =D

Men hjälp.

Så det ska vara "naturligt" att kladda ner sin omgivning? Då kan vi sluta använda skydd för inkontinens också.

Var och en använder väl det/de skydd man vill och tycker är praktiska resp. behövs.
Varför diktera hur folk ska bete sig?

Vem har pratat om att kladda ner omgivningen, och vem har pratat om att diktera för andra? :) Har missat det i tråden, så länka gärna om du hittat de åsikterna på något annat ställe. :)

Läste något inlägg av någon som praktiserade som gjorde det enbart hemma pga bekvämt, typ som att ta av sig BHn när en kommer hem, ta bort skyddet och ta på sig svarta byxor. Och ta av sig BHn när en kommer hem är ju inte direkt ovanligt, iaf jag brukar göra det utan att bränna den och skandera. ;) så jag tänker att det inte måste vara enbart för att det är en aktion. :) @Snubbelfot

Läste något inlägg av någon som praktiserade som gjorde det enbart hemma pga bekvämt, typ som att ta av sig BHn när en kommer hem, ta bort skyddet och ta på sig svarta byxor. Och ta av sig BHn när en kommer hem är ju inte direkt ovanligt, iaf jag brukar göra det utan att bränna den och skandera. ;) så jag tänker att det inte måste vara enbart för att det är en aktion. :) @Snubbelfot
Jag ser också en anledning till att göra det om en typ är ute och springer/promenerar mycket och inte vill få skav av skydd. Jag inser att jag kan göra just så sista dagen på mensen när det nästan inte blöder. Hellre en fläck på mina svarta träningstights som bara jag störs av när jag är i skogen än att få brännsår i ljumskarna pga binda.

Jag misstänker att hon som springer maraton kanske resonerar lite som de som kör Ironman Triathlon - där kan man inte stanna och gå på toa ideligen (för att kissa) om man ska ha en hyfsad tid, utan man kissar, både på cykeln och medan man springer (och simmar). Det krävs lite övning innan man "kan" släppa efter och kissa på cykeln, men det går. Även män gör så. Det syns inte så himla mycket, bland all svett man ändå utsöndrar.
Blod däremot..... Hm. Ja, varför inte, under ett långt lopp där ju kläderna ändå ska tvättas rejält efteråt - men till vardags?? NÄ!! Det går ju inte!

Mensblod luktar illa när det börjar brytas ner utanför kroppen.
Med bakterier och skit ja. Men då har man ju bytt för sällan kan jag tycka. I trosorna har jag aldrig fått dålig lukt dock. Men när jag var ung och använde bindor däremot så luktade det. Men det gjorde det även när det inte var blod i dem, så jag tror det var av miljön som blev i sig, för instängt, snarare än blodet.

För att fundera på det offentliga synliggörandet tänker jag på det som jag läste någonstans (kan ha varit i någon av artiklarna ovan), att Gandhi hade en norm att förhålla sig till (som hon bröt), medan i vissa delar av världen finns ingen norm att förhålla sig till överhuvudtaget. Det är ju ett större problem, hur kommer vi åt det? Medvetandet om det har ju ökat, iaf jag ser att det skrivs mer om det med tex menskoppsprojekt och liknande. Men det är väl mer ett sidospår, det är inte som att andra under mer utsatta förhållanden får det lättare för att jag friblöder. Men om vi pratar om det kanske vi får en medvetenhet och på den vägen fler projekt på plats? :)

Jag skulle blöda ner möbler om jag gick utan. Jag skulle förstöra alldeles för många trosor också. Sen hade jag fått ha svarta byxor de dagarna. Kul att få fläckar på byxorna annars, eller om det skulle rinna längst benen om man hade kjol, typ stå upp och nysa så vore det kört :yuck:

Att jag använder skydd är för min egna del, inte för omvärlden, inte för att jag skäms. Jag vill helt enkelt inte ha blod överallt. Jag lyckas få droppar på toalettringen ibland bara av att resa mig upp.
Jag skulle nog tycka det vore jobbigt att alltid sitta på handdukar, sova på handdukar för att undvika fläckar i sängen osv.

Nej, ska man minska tabun kring mens finns det nog bättre sätt.

Blodfläckar är ju dessutom svåra att tvätta bort. Man får typ använda blekmedel om man ska få bort dem från ljusa textilier. Om man inte är blixtsnabb och blötlägger i kallvatten direkt. Vilket blir svårt när man är ute nånstans och blodar ner någons soffa.....

Fast med det resonemanget så borde man ju inte heller torka sig efter att man har varit på toaletten, eftersom att det för många är lite lätt tabubelagt att bajsa.
Skillnaden är väl att alla människor bajsat medans enbart kvinnor har mens - vilket gör att ett tabu enbart drabbar ett kön.

Jag kanske har missuppfattat helt. Det enda jag hört om free bleeding, är att en kan lära sig känna när mensen rinner till sas och då går på toa, så det mesta "ska" hamna i toan och inte i trosorna. Och isåfall, om en kan kontrollera det, ser jag inte problemet.

Har haft vissa funderingar på det själv, då jag rätt ofta kan känna när mensen rinner, iallafall de senare dagarna. Rent teoretiskt ska jag då kunna gå på toa, få ut det som är på gång och sen klara mig ett tag igen. Och det verkar ju väldigt praktiskt.
Men jag har inte haft tillräckligt med motivation till att faktiskt testa, så jag vet inte. Skulle inte våga gå utan skydd iallafall, speciellt inte de första dagarna. Då skulle allt bli blodfläckigt.

Jag kanske har missuppfattat helt. Det enda jag hört om free bleeding, är att en kan lära sig känna när mensen rinner till sas och då går på toa, så det mesta "ska" hamna i toan och inte i trosorna. Och isåfall, om en kan kontrollera det, ser jag inte problemet.

Har haft vissa funderingar på det själv, då jag rätt ofta kan känna när mensen rinner, iallafall de senare dagarna. Rent teoretiskt ska jag då kunna gå på toa, få ut det som är på gång och sen klara mig ett tag igen. Och det verkar ju väldigt praktiskt.
Men jag har inte haft tillräckligt med motivation till att faktiskt testa, så jag vet inte. Skulle inte våga gå utan skydd iallafall, speciellt inte de första dagarna. Då skulle allt bli blodfläckigt.
Verkar svårt om man är i annan miljö än hemma. Man kan ju inte alltid uppsöka toalett såpass snabbt inpå. Rusa ut från möten på jobbet när det är dags, sitta på bussen när det rinner till osv. För mig räcker det att nysa eller hosta så vore det kört.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka