free download?

Susan

Trådstartare
jag undrar det här med nerladdning. jag vet att detta med torrentfiler där man tankar från varandra datorer är olagligt

men hur kommer det sig att det bara är att googla på sin favoritlåt och ladda ner den som mp3 hur lätt som helst och gratis

det finns ju en massa sådan sidor

Är det lagligt?

jag ser ju liksom ingen anledning längre att köpa absoulte XX när man hittar låtarna snabbare på nätet

Alltså jag har noll koll - förklara för tanten skillnaden

Sv: free download?

Själva tekniken med torrentfiler (dvs peer2peer-nätverk) är absolut inte olaglig!

Det som är olagligt är att ladda ner och dela med sig av upphovsrättsskyddat material (som man själv inte har upphovsrätten till då, givetvis). Sen spelar det ingen roll om du gör detta via en hemsida (mha exempelvis google), torrent, mail eller vad du nu kan tänkas vilja använda för teknik - det är olagligt i alla fall.

Är det inte snarare så att det är uppladdning som är olaglig? Fast när man torrentar så gör man per automatik båda... det är ju själva grejen.

Är det inte snarare så att det är uppladdning som är olaglig? Fast när man torrentar så gör man per automatik båda... det är ju själva grejen.

Förr var det bara spridning som var olaglig, men nu är även nedladdning olaglig :)

Även nedladdning är olagligt, det har det varit i rätt många år nu (sen den 1 juli 2005 om jag minns rätt).

Hur funkar det i så fall med konvertering från Youtube? Har för mig att bland annat Expressen skrev att det var lagligt för några år sedan men det är ju också nedladdning väl? Och vad jag vet har ingen åkt fast för det heller, än?

Hur funkar det i så fall med konvertering från Youtube? Har för mig att bland annat Expressen skrev att det var lagligt för några år sedan men det är ju också nedladdning väl? Och vad jag vet har ingen åkt fast för det heller, än?

Att ladda ner olagligt uppladdat material (pga upphovsrätt) från youtube är lika olagligt som att ladda ner det någon annanstans ifrån. Däremot så kan den som innehar upphovsrätt till en film lägga upp den på youtube och tillåta andra att ladda ner den, det är i så fall lagligt. Så tolkar jag det, jag har väldigt svårt att tro att olagligt material ska vara lagligt att tanka bara för att det kommer från just youtube, samma regler gäller på youtube som överallt annars på nätet. Men som sagt, det finns lagligt material där också som är fritt att tanka och då är det fritt fram! Precis som att det finns lagligt material i torrent-nätverken och på internet. Det gäller bara att kunna se skillnad på vad som är olagligt och vad som är lagligt. ;)

Vad det gäller strömmande media (dvs uppspelning direkt från youtube) så är det lite av en gråzon, vad jag har förstått. Där kan det vara lagligt även om det handlar om olagligt material, med motiveringen att det aldrig sparas på din dator (fast i praktiken så gör det det åtminstone en kort stund, därav gråzonen).

Vad jag läst nu så verkar det vara som du säger, att det är olagligt att tanka därifrån men samtidigt "omöjligt" att spåra? Jag har aldrig hört om någon som blir fälld för youtubenedladdning liksom. :) Youtube har ju själva ett program som konverterar deras filer till mp3.

Hur gör man det :angel:

jag vill inte leva utan ett filmklipp från SYTYCD

Man laddar hem exempelvis Free Studio Manager från DvdvideoSoft (sök på nätet), kopierar http-adressen från önskat YT-klipp, klistrar in adressen i FSM-programmet och så kommer filen ut som mp3. ;)

Har jag hört iaf för själv har jag ju aaaldrig gjort något sådant. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka