Sv: Freeform Bomlös Sadel!
110° fast det är egentligen lite för brett för min häst. SKulle ha räckt med ett 100° järn
17"säte. 38-40 i byxor.
Grandeur pad i klassisk look.
Svart
Nordsvensk Brukshäst
Fördelar: Mjuk och skön sadel! Red långritt i somras, satt ca 7 timmar per dag i sadeln under 3 dagar. Inga problem eller skav etc. Lite, lite ont i höfterna, men så var han också ganska så bred kusen.
Flyttbara stigläderfästen! Man kan ha dem var som passar en själv bäst, och det är verkligen toppen!
Det känns som att sitta i en vanlig sadel, den har midja och uppbyggt säte, bara det att den är så väldigt mycket skönare! Aldrig mera bomsadel för min rumpas skull.
Fördel är också att järnet lätt kan bockas till av en själv ifall det är för smalt/för brett. På de flesta andra sadlar så måste man ju köpa ett nytt järn i ny storlek.
Nackdelar: Utseendet får jag väl säga, den är ju inte godkänd för dressyrtävlingar och lär väl säkert heller inte bli. Samt att sadelgjordsstropparna är så breda att det är svårt att hitta en sadelgjord med spännen som inte drar sönder stropparna. För min häst som blir fet lätt och dessutom har lång och låg manke, så hade jag föredragit att sadelgjordsstropparna hade varit placerade längre fram. Nu så drar magen fram sadeln så att den inte hamnar så bra. Hade jag haft en mindre bukig häst så hade nog detta inte stört något dock.
Sedan hade jag föredragit en antihalkundersida på sadeln, istället för ull som det är nu. Då hade man lättare kunnat fixa egna padar och diverse, istället för som nu tvingas ha ett specialschabrak. Nu tvingas jag ju rida med samma schabrak bra länge, för tvättar jag det varje gång så är det ju snart söndertvättat. Jag tycker att de gott kunde ha kommit på en bättre padlösning till sadeln.
Jag tycker ändå fördelarna överväger nackdelarna, så jag kommer inte att sälja den här sadeln!
Jag rider allt möjligt, dressyr, ut i skogen, tornerspel. Allt vad som faller mig in. Hoppar över stock och sten med och det går bra.
Här är vi: