Fri begränsad tillgång på grovfoder dagtid?

Tossan44

Trådstartare
Hej!
Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag ej möjlighet att ge hästarna hö under lunchen ev. Eftermiddagen, men har hört att det finns som alternativ att ge dem begränsad fri tillgång genom hönät med små maskor i. Vad har ni för erfarenheter? Jag har ett C- ponny sto på 12 år som är lagom lättfödd och snart en shettis. De ska gå i samma hage och mitt sto är väldigt hög i rang och det medför att hon är väldigt bestämd när det kommer till maten att ingen får röra hennes eller stå i närheten också att hon ska ha först osv. Hon äter dock ganska långsamt. Kan inte ni dela med er om det är någon med samma ”problem”? Vilken metod kör ni? Lunchbox? Fri tillgång? Hur funkar det och hur vände ni dom? Kan man kombinera den begränsade fria tillgången med vanlig utfodring t.ex. att de dom morgon respektive kvällshö på marken i boxen? Just nu ges mitt sto hö 4 ggr per dag ”som vanligt”
 
Hej!
Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag ej möjlighet att ge hästarna hö under lunchen ev. Eftermiddagen, men har hört att det finns som alternativ att ge dem begränsad fri tillgång genom hönät med små maskor i. Vad har ni för erfarenheter? Jag har ett C- ponny sto på 12 år som är lagom lättfödd och snart en shettis. De ska gå i samma hage och mitt sto är väldigt hög i rang och det medför att hon är väldigt bestämd när det kommer till maten att ingen får röra hennes eller stå i närheten också att hon ska ha först osv. Hon äter dock ganska långsamt. Kan inte ni dela med er om det är någon med samma ”problem”? Vilken metod kör ni? Lunchbox? Fri tillgång? Hur funkar det och hur vände ni dom? Kan man kombinera den begränsade fria tillgången med vanlig utfodring t.ex. att de dom morgon respektive kvällshö på marken i boxen? Just nu ges mitt sto hö 4 ggr per dag ”som vanligt”

Lunchgrind kanske kan vara ngt?
Vet inte många ponnyer som kan och bör gå på fri tillgång, beror såklart på värdena i höet också men kan du så skaffa ett hö med lägre värden och prova "fri" tillgång.
 
Bara för att man använder småmaskigt hönät behöver de inte ha fri tillgång dygnet runt. Jag gjorde så att jag blandade upp frukost + lunchgivan i halm och på i näten. Då tog det rätt lång tid att äta upp alla höstrån för hästarna och skulle det mot all förmodan gå fort hade de fortfarande halm kvar.
 
Till min shettis har jag dubbla småmaskigahönät, alltså ett nät i det andra så det blir ännu lite svårare. Och så blandar jag höet med halm. Då räcker hennes 1,5 kg hö morgon och kväll till nästa fodring, alltså ca 12 timmar.
Vi har haft lunchgrind men både islänningen vi hade inackorderad och shettisen lärde sig att krypa under tråden och äta upp lunchen direkt efter frukost. I den grinden vi har går det i te att sätta ström i den delen så ska öppnas automatisk då den delen måste kunna löpa fritt och inte går att koppla till någon strömkabel.
Vi har även bygg en hemmagjord hölåda som öppnas med timer. Det funkar bra till en häst men inte till två då höet hamnar i en hög på backen och den häst som är mest matsnål äter upp allt.
På vintern har vi rundbalsnät med extra små maskor (2cm). Det funkar bra under vintern när det är kallt och hästarna behöver lite extra för att hålla värmen. Men nu på våren så blir även det för mycket hö per dygn för de två lättfödda hästarna.

Det ni kan prova för att säkerställa att shettisen får sin mat och att inte den större tar allt är att göra en inhägnad i hagen som är så hög att bara shettisen kan komma in, dvs krypa in under tråden. Men risken finns ju att den större ponnyn lär sig att krypa under den oxå.

Hade jag varit dig så hade jag hängt ut flera dubbla nät med hö blandat med halm i hagen så dom har att äta hela dagen.
Lycka till! 😊
 
Mina hästar funkar inte på fritillgång om det gäller hö, däremot så har de tillgång till bra halm som de äter av. Nät kan förlänga ättiderna, men jag ger alltid lite på marken samtidigt (någon tuss) annars upplever jag att de lätt blir frustrerade precis när de får nätet.
 
Hej!
Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag ej möjlighet att ge hästarna hö under lunchen ev. Eftermiddagen, men har hört att det finns som alternativ att ge dem begränsad fri tillgång genom hönät med små maskor i. Vad har ni för erfarenheter? Jag har ett C- ponny sto på 12 år som är lagom lättfödd och snart en shettis. De ska gå i samma hage och mitt sto är väldigt hög i rang och det medför att hon är väldigt bestämd när det kommer till maten att ingen får röra hennes eller stå i närheten också att hon ska ha först osv. Hon äter dock ganska långsamt. Kan inte ni dela med er om det är någon med samma ”problem”? Vilken metod kör ni? Lunchbox? Fri tillgång? Hur funkar det och hur vände ni dom? Kan man kombinera den begränsade fria tillgången med vanlig utfodring t.ex. att de dom morgon respektive kvällshö på marken i boxen? Just nu ges mitt sto hö 4 ggr per dag ”som vanligt”

Våra hästar har vanliga hönät fyllda med halm i vinterhagen plus att vi byggt höautomater med elektromagneter och timer så de får hö en gång mitt på dagen. Det kan ju funka med fri tillgång i småmaskiga nät, men våra är så glupska att de skulle äta för jämnan då.
 
Tack för alla svar! ☺️ ska testa mig fram, finns det något sätt så att man kan få en lunchgrind med dubbla trådar tror ni? Tänker så att det inte händer så att shettisen kryper under? Min häst är ju somsagt inte jättestor och får max 8 kg hö på vintern, tror ni hon kommer ha mat för hela dagen och jag blandar upp tex 5 kg hö med halm i hönätet?
 
Tack för alla svar! ☺ ska testa mig fram, finns det något sätt så att man kan få en lunchgrind med dubbla trådar tror ni? Tänker så att det inte händer så att shettisen kryper under? Min häst är ju somsagt inte jättestor och får max 8 kg hö på vintern, tror ni hon kommer ha mat för hela dagen och jag blandar upp tex 5 kg hö med halm i hönätet?
Om du sätter dubbla småmaskiga hönät (ett inuti det andra, finns även att köpa färdiga med dubbla lager) och delar upp höet utblandat ordentligt med halm i två olika nät så tror jag att det kommer att räcka hela dagen.
Ska du ha bara ett nät måste det vara ordentligt tilltaget så du kan blanda upp med mycket halm för att höstråna ska bli svårare att hitta åt.
Vår lunchgrind är med dubbla trådar men eftersom att det inte är någon ström i grinden, undre tråden bara sitter fast med magnet och det ligger mat där inne så lär sig i alla fall mina hästar snabbt att det går att krypa under 😉

Så satsa på två stycken lite större tvålagers nät och blanda ut höet med mycket halm 😊👍🏻
 
Bild på vår lunchgrind
9CB8B47C-7EE2-4777-A1A0-EC55605691F7.jpeg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 825
Senast: svea
·
Foder & Strö Har en liten fundering Skulle vilja ge min häst fri tillgång på hösilage inne i boxen (hon har haft det innan men då både inne & ute-...
Svar
4
· Visningar
918
Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 000
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp