Fri fekal vätska

Har ni tips på vad jag kan göra för att åtminstone minska problemen när jag inte har möjligheten att påverka/förändra vilket grovfoder som ges?

Givan/utfodringen av grovfodret kan jag påverka, kraftfodret kan jag påverka, andra saker som vitaminer/betfor/lucern eller vad det nu kan vara kan jag påverka. Utetiderna och hagen kan jag påverka till viss del. Hon står på halm, det kan jag inte påverka.
Man får nästan prova sig fram för att hitta det som funkar på just sin häst, något som funkar för en kanske har noll effekt för en annan. Men jag hade först och främst varit noga med den hygieniska kvalitén på fodret och provat stödja magen med tex Protexin Gut Balancer. Agriton säljer kli som hjälper i vissa fall också men den ska inte förvaras i minusgrader så kanske är dumt att beställa hem nu :)
 
Fortfarande väldigt annorlunda till det bra i magen. Leverantören svarade att de inte trodde det var bara NDF men annat som inte riktigt var känt men som gjorde att andraskörd kan vara bra för matsmältningen. Typiskt eftersom de inte skriver ut vilken skörd det är för nu vill jag ju testa nästa år också och de är inte alltid så snabba att svara på frågor om analyser där mitt i säsongen och jag vill alltid beställa DIREKT när analyserna kommer ut 😅
Jag har fodrat med förstaskörd också men spröda strån/blad med lika bra effekt så i vårt fall har jag kunnat konstatera att det är just låg NDF som är the key :)
 
Man får nästan prova sig fram för att hitta det som funkar på just sin häst, något som funkar för en kanske har noll effekt för en annan. Men jag hade först och främst varit noga med den hygieniska kvalitén på fodret och provat stödja magen med tex Protexin Gut Balancer. Agriton säljer kli som hjälper i vissa fall också men den ska inte förvaras i minusgrader så kanske är dumt att beställa hem nu :)
Tack för tips! Vi har frostfri förvaring av foder så det ska inte vara någon fara. Ska kolla upp det :up:
 
Vi fick byta till hösilage med mindre socker och protein fattigt. Det har gjort så att Halles ffv försvunnit för tillfället. Vågar inte skriva att det verkligen försvunnit men nu har han varit helt torr utan tillskott i ca 1,5 vecka. 🙏
 
Har också gjort likande upptäckt som några andra här i tråden nu när vi gick över till årets hösilage, grönt, bredbladigt och fint hösilage. Ffv är så gott som borta och min häst har t.om fått glansiga och hela bollar. Vilket han inte haft sen jag skaffade honom för ett år sen 😊
 
Har också gjort likande upptäckt som några andra här i tråden nu när vi gick över till årets hösilage, grönt, bredbladigt och fint hösilage. Ffv är så gott som borta och min häst har t.om fått glansiga och hela bollar. Vilket han inte haft sen jag skaffade honom för ett år sen 😊

Min har typ aldrig haft det 😅 Förrän nu då! Vet du vad du har för NDF?
 
Fortfarande väldigt annorlunda till det bra i magen. Leverantören svarade att de inte trodde det var bara NDF men annat som inte riktigt var känt men som gjorde att andraskörd kan vara bra för matsmältningen. Typiskt eftersom de inte skriver ut vilken skörd det är för nu vill jag ju testa nästa år också och de är inte alltid så snabba att svara på frågor om analyser där mitt i säsongen och jag vill alltid beställa DIREKT när analyserna kommer ut 😅

Skiljer sig kaliumhalten kanske 🤔?
 
Min har typ aldrig haft det 😅 Förrän nu då! Vet du vad du har för NDF?
1000007550.jpg
 
Nu får Halle endast mineraler. Inga andra tillskott. Han är fortfarande torr och har normala bollar. Misstänker att för mycket socker, protein och fibrer kanske är för mycket för hans mage att hantera.

Men vågar inte hoppa hej 100 procent ännu. 🤣🙈
 
Suck. I den tö som varit nu så har inte kiselgur räckt...
Tråkiga magar med FFV så fort det blev plusgrader.
Har provat öka hösilaget, ge ett extra mål när jag hinner eller öka befintliga mål. Ingen effekt och lär inte ge massor speciellt länge för de är inte direkt smala.
Vill därför inte heller tillföra (för mycket) energi eller socker.

Får se vad jag ska prova denna gång.
Har ju minst sagt testat en del olika lösningar genom åren..

Övervägde höpellets eller liknande men då vill jag inte att det innehåller rajgräs eftersom den ena har allergi mot det så jag vill gärna hålla intaget så lågt som möjligt av det (allergivaccinering pågår också).
Ska läsa igenom tråden och se vad som funkat för er andra.
Betfor har inte haft positiv effekt förut i alla fall.
 
Har dragit in på grovfodet nu så att han ska röra sig lite mer ut i hagen och magen är fortfarande perfekt. Jösses så skönt! Börjar verkligen tro på NDF/andra skördseffekten.
Vi har också dragit ner. Eller iaf hållt oss på 8 kg/dag på det nya fodret. Halle är ffv fri fortfarande trots att de har en sjö i hagen längre ner. Men tror också på NDF effekten. Tidigare hösilage hade ett NDF på 398 och detta är lägre på 377. Samt lägre protein, energi och socker. Men tror mest på NDF faktiskt.
 
Har dragit in på grovfodet nu så att han ska röra sig lite mer ut i hagen och magen är fortfarande perfekt. Jösses så skönt! Börjar verkligen tro på NDF/andra skördseffekten.
Väldigt intressant detta.
Nu lär det ju inte vara enda nyckeln för mina då det just är tö som triggar men det kan ju fortfarande påverka.

Jag vet inte hur mycket NDF varoerar. Men mitt är högre än det @Jordgubben från Skåne har i alla fall. 613g/kg ts.

Måste kolla om jag har nån analys kvar på ena höet jag hade för 2 år sen....
 
Väldigt intressant detta.
Nu lär det ju inte vara enda nyckeln för mina då det just är tö som triggar men det kan ju fortfarande påverka.

Jag vet inte hur mycket NDF varoerar. Men mitt är högre än det @Jordgubben från Skåne har i alla fall. 613g/kg ts.

Måste kolla om jag har nån analys kvar på ena höet jag hade för 2 år sen....
Förra årets NDF var 549 tydligen. Nån mer analys verlar jag inte ha kvar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 131
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 918
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp