Fri fekal vätska

Min ena mini har haft de problemen under flera år. Hon fick i stort sett fri tillgång eftersom hon "klarade" det och inte blev för tjock. Ständigt lös i kombination med FFV. För ett par månader sedan började jag begränsa grovfodergivan för att få en bättre planerad foderstat. Innan åt hon 5-6 kg om dagen. Nu får hon 3 kg om dagen ( var lugn, hon har lite halm att knapra på också), och den lösa magen + FFV är borta.

I hennes fall var det alltså beroende på att hon åt för stora mängder vilket ökade hastigheten genom matsmältningskanalen och det gav i sin tur lös mage och FFV.
Intressant! Jag testade fri tillgång förut men han blev dels för tjock och fick mer problem med FFV.
 
Det verkar vara väldigt individuellt vad som hjälper och FFV känns som ett mysterium för mig.
Jag grävde lite i de få rapporter av forskningsstudier kring FFV jag kunde hitta för ett tag sen.
Det enda jag såg var att det fanns resultat som visade på att det var obalans med fiber kontra energi i foderstaten
En viss förbättring kunde ses hos vissa av försökshästarna vid tillsats av (växt)fiber.
I övrigt var resultaten i de få studierna jag läste knappa eller inte övertygande.
Men det finns säkert fler studier än de jag hittade.

Jag har under senaste året provat protexin gut balancer, linfrökaka, jäst, loppfrö och nu senast kiselgur.
Hade torrhö när det uppstod, var dock tvungen att byta till hösilage pga häst med andra problem men det gjorde ingen skillnad silage på 65-75% TS heller.

Det som till slut gjorde en väldig skillnad var när jag provade ge kiselgur.
Det marknadsförs ju mest för hud och päls men någonstans läste jag att det kunde hjälpa magen.

Till människor finns ju faktiskt magmedicin med kisel i också. Så jag tänkte jag provar.
Det tog några veckor med dagligt tillskott av kiselgur, men nu har det varit bra i månader.
Så skönt efter två vintersäsonger med FFV av och till trots att jag provat olika foderleverantörer.

För ett antal år sedan så provade jag krafft gastro, Hippo foderjäst, bakjäst och diarsanyl utan tillräcklig effekt också.
 
Uppdatering :)

Blev lite rinnig när plusgrader kom. Men det slutade fort! Fortsätter att ge det jag ger. Får bra resultat av det så tänker fortsätta.

En ren fråga bara är det någon som testat Chiafrö till FFV? Hur var er upplevelse av det? 😋
 
Ja, eller hur! Och här har man fixat och trixat med alla möjliga tillskott för att få ordning på magen 😅

En uppdatering! Jag testar nu "fri tillgång" pga vill försöka få ner månadskostnad. Å det verkar funka ganska bra faktiskt. Han har inte gått upp så mycket än. Får nu istället för 8kg hösilage per dag 12kg ca. Han verkar nöjd med det. 🤓 Å ffvn verkar bli mindre. Trodde den skulle bli mer. 😵‍💫
 
Min får ffv om hösten när han gnager i backen och får i sig jord. Satte inte riktigt ihop det sammanhanget först.. Men haylagebalancer från Naf har fungerat bra på honom. Till hösten ska jag prova loppfrön eller linfrön för att se om det kam göra skillnad. Han går på fri tillgång på torrt hösilage med en hög kvot (9.6) och får lusernpellets (blötlagda) och hel havre.
 
Jag testade fri tillgång. Men han blev på en vecka väldigt rund. Så nu gick vi tillbaka till den vanliga mängden. Han får lite probimin också och den + fina vädret verkar funka bra. Han har inte så mycket ffv nu alls. Återstår att se hur han är i veckan när regnet kommer 🥴
 
Lite uppdatering om Halles mage. Nu när gräs finns så är hans ffv försvunnen trots att han äter lite hösilage fortfarande. 🤟
 
Kan också uppdatera. Min häst har fortsatt äta 250 g linfrökaka sedan starten och varit väldigt bra i magen ända sedan det blev bra snabbt där i början. Riktigt nöjd! Funderar på att dra ner lite på mängden (lättfödd så är ju onödigt att ge mer än nödvändigt).
 
Uppdaterar också! Min häst har varit helt bra i magen hela vintern och våren trots att hösilaget har varierat från blötare till torrt och behöver inte några magtillskott alls. Tror fortfarande att det beror på att hösilaget har högre hygienisk kvalitet än på förra stallet. Möjligen trivs han också bättre i detta stall.
 
En uppdatering typ 5 månader senare.
Har äntligen hittat något bra. Wn kombination av torrare hösilage och kraffts gastro mash så är magen fin på Halle. Han kan få en liten ffv nån enstaka gång men absolut inte så som han fick förra vintern.

Min misstanke är ju att hösilaget vi fick i andra stallet var för dåligt. En del mögel fanns ju i den och vi kunde inte göra annat än att plocka bort det värsta. Men han är såå mycket bättre i magen, bollarna är fasta. 🙏

Efter snart 1,5 år av mardröm med ffv så ser jag äntligen ljuset i tunneln.

Nån mer som har uppdatering?
 
En uppdatering typ 5 månader senare.
Har äntligen hittat något bra. Wn kombination av torrare hösilage och kraffts gastro mash så är magen fin på Halle. Han kan få en liten ffv nån enstaka gång men absolut inte så som han fick förra vintern.

Min misstanke är ju att hösilaget vi fick i andra stallet var för dåligt. En del mögel fanns ju i den och vi kunde inte göra annat än att plocka bort det värsta. Men han är såå mycket bättre i magen, bollarna är fasta. 🙏

Efter snart 1,5 år av mardröm med ffv så ser jag äntligen ljuset i tunneln.

Nån mer som har uppdatering?

Jag har inte dragit ner mängden linfrökaka, fortfarande väldigt effektivt även vid snabba foder"byten" dvs behövs öppna till mer gräs lite för lång tid eller snabbt ätit ett gäng kg hösilage när ena hästen fick boxvila.
 
Uppdatering på Halles ffv.
Jag tror en stor del av hans ffv ligger i en inre stress pga för få tuggtider. Jag finner ingen annan förklaring annars till varför hans ffv totalt slutat efter att vi flyttat stall som också har hösilage.

På förra stallet (som jag tycker väldigt mycket om) så fick de 2-3 ggr om dagen. I nuvarande stall så utfodras han 4 ggr bra fördelat under dagen.

En annan faktor kan vara att nuvarande hösilage är kortare strån och mjukare. Vilken kan bli lättare för hans mage att hantera. Men jag vet inte.

Har ni några tankar/ideer?
Jag är såklart väldigt lättad av att det ser ut att ha släppt för hans ffv. 🙏 (Vill inte jinxa)
 
Uppdatering på Halles ffv.
Jag tror en stor del av hans ffv ligger i en inre stress pga för få tuggtider. Jag finner ingen annan förklaring annars till varför hans ffv totalt slutat efter att vi flyttat stall som också har hösilage.

På förra stallet (som jag tycker väldigt mycket om) så fick de 2-3 ggr om dagen. I nuvarande stall så utfodras han 4 ggr bra fördelat under dagen.

En annan faktor kan vara att nuvarande hösilage är kortare strån och mjukare. Vilken kan bli lättare för hans mage att hantera. Men jag vet inte.

Har ni några tankar/ideer?
Jag är såklart väldigt lättad av att det ser ut att ha släppt för hans ffv. 🙏 (Vill inte jinxa)

Vad är det för NDF på de olika fodren? Det kan göra större skillnad än ts.
 
Vad är det för NDF på de olika fodren? Det kan göra större skillnad än ts.
Jag vet tyvärr inte vad andra stallet har för NDF för det fanns ingen analys.

Men hos nuvarande står det per kg ts
527 på NDF. Vet ingenting om analyser än så länge för jag har inte haft möjlighet att ha en analys tidigare.
 
Jag vet tyvärr inte vad andra stallet har för NDF för det fanns ingen analys.

Men hos nuvarande står det per kg ts
527 på NDF. Vet ingenting om analyser än så länge för jag har inte haft möjlighet att ha en analys tidigare.

Då kan det absolut vara så att detta hösilage har mer fibrer än förra stallet och att det påverkar honom positivt. :)
 
Det verkar vara väldigt individuellt vad som hjälper och FFV känns som ett mysterium för mig.
Jag grävde lite i de få rapporter av forskningsstudier kring FFV jag kunde hitta för ett tag sen.
Det enda jag såg var att det fanns resultat som visade på att det var obalans med fiber kontra energi i foderstaten
En viss förbättring kunde ses hos vissa av försökshästarna vid tillsats av (växt)fiber.
I övrigt var resultaten i de få studierna jag läste knappa eller inte övertygande.
Men det finns säkert fler studier än de jag hittade.

Jag har under senaste året provat protexin gut balancer, linfrökaka, jäst, loppfrö och nu senast kiselgur.
Hade torrhö när det uppstod, var dock tvungen att byta till hösilage pga häst med andra problem men det gjorde ingen skillnad silage på 65-75% TS heller.

Det som till slut gjorde en väldig skillnad var när jag provade ge kiselgur.
Det marknadsförs ju mest för hud och päls men någonstans läste jag att det kunde hjälpa magen.

Till människor finns ju faktiskt magmedicin med kisel i också. Så jag tänkte jag provar.
Det tog några veckor med dagligt tillskott av kiselgur, men nu har det varit bra i månader.
Så skönt efter två vintersäsonger med FFV av och till trots att jag provat olika foderleverantörer.

För ett antal år sedan så provade jag krafft gastro, Hippo foderjäst, bakjäst och diarsanyl utan tillräcklig effekt också.
Kiselgur. Dvs kiseldioxid används även som antiklumpmedel i tex kryddor maxdos 1%. Den är nu uppe i Eu kommissionen för att ev förbjudas. Vad som anses farligt med denna minimala dosering har jag inte läst igenom. Det är lera i storlek nanopartiklar.
 
Min häst blir alltid lite lösare i magen på vintern. Märker att torrare hösilgebalar är bättre än de lite blötare. Regn och blåst då blir han lite sämre , så det blir täcke på. Har testat det mesta men ingen märkbar skillnad. Såg att Hippolyt hade ett gastrofoder. Blev lite fundersam på både pris och innehåll. Dessutom skulle jag ge min häst 6kg om dagen färdigblött. Det blir inte mycket kvar av högivan på en lättfödd häst . Och inte kan man ge det på en och samma gång.
 
En annan faktor kan vara att nuvarande hösilage är kortare strån och mjukare. Vilken kan bli lättare för hans mage att hantera. Men jag vet inte.

Så är det för min häst, haft jätteproblem med magen tidigare men insåg efter att ha provat typ allt (även veterinär) att han inte klarar hög andel fiber i grovfodret.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 162
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 931
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp