Fillifjonkan

Trådstartare
Hittar ingen ny tråd ang denna ras så jag startar en ny!

Har ni någon erfarenhet av denna ras? Åsikter? Tycker ni att de kan fungera som en bra allround häst?

När jag inom ett par år ska köpa en häst till vill jag ha en trevlig individ som fungerar bra som allround häst alltså lite dressyr, lite hoppning och lite körning och en hel del skogsridning. Har varit inne på bruksnordis men inser att dessa vackra hästar blir lite väl mkt häst att rida ihop med mina klena ben och jag vill ju kunna hoppa också (dock ej över 1 meter, det är för läskigt....:sneaky:).

Sv: Frieser

Enligt min uppfattning så är frieser oclså ofta en hel del o rida ihop, o dessutom oftast lite dyrare ras än ex. Halvblod :). Kallblodsnordisarna då? En som inte startat? :) de tycker ja ärsuperläckra!

En nordsvensk behöver inte vara mer att rida ihop än en annan häst! Det beror på utbildningen. Min är välriden och ett barn kan rida henne i form också.

Det heter för övrigt kallblodstravare eller nordsvensk/bruksnordsvensk. Det är olika raser, riktat till fridaxi.

Jag tycker frieserhästar är överskattade, tråkigt byggda och passar bäst framför vagn.

Ja du har rätt, kallblodstravare är det ju :)!

Oh som du säger är det till stor del utbildningen som avgör hur mycket en häst är att "rida ihop". Dock ger ju vissa raser naturligt en lite tyngre känsla att sitta på och har större tendens att vara 'tungridna' vad jag uppfattat iallafall. Jag kollade inte på ex. Nordsvensk fastän de är så fina, då majoriteten är mer o rida än vad jag som är relativt kort o liten skulle orka :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 296
Senast: Kajsalisa
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 264
Senast: ufot
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
991
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 436
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka