Frisk eller sjuk?

Är sjukskriven på 100% i 6 månader för MS-fatigue. Efter de 6 månaderna kommer jag antagligen ansöka om 100% sjukersättning. Har haft 50% i några år.

Försöker vänja mig vid att inte behöva jobba. Det går sådär :cautious:
Idag kände jag mig pigg och det otrevliga monstret i min hjärna sa att jag antagligen inte är sjuk alls. Jag bara inbillar mig.

Är lite trött på mina vanliga promenadrundor så jag tänkte åka till ett motionsområde i grannstaden.

Körde bil 30 minuter.
Gick 5 km på strax över en timme.
Körde hem.
Är död och ligger nu i sängen.
 

Jag kan verkligen relatera till att det är svårt att veta var på frisk-sjukskalan jag är (och ja, det är ju en skala även om vi tenderar se på det som ett av/på- eller motsatsförhållande).

Jag mår lite bättre än senaste månaderna och kan tänka att jag är frisk när jag klarar något jag inte kunnat på länge. Min vän skrattade åt mig när jag utnämnde mig frisk för att jag orkat ligga i hängmattan en halvtimme. Samtidigt är jag så tacksam över det där ”jag är frisk”-känslan. Den i sig ger livskvalitet om jag är klok nog att inte agera på den med mer aktivitet. Att inte använda den till grund för självtvivel utan bekräftelse: så här bra mår jag för att jag tar hand om mig (inte så här bra mår jag så jag kan sluta ta hand om mig och börja ställa krav).

Såklart kan det vara olika vid olika sjukdomstillstånd och jag har en annan energibegränsande sjukdom, men den mänskliga psykologin är nog lik ändå.

Hoppas det inte blir en långvarig försämring av ditt äventyr!
 
Jag kan verkligen relatera till att det är svårt att veta var på frisk-sjukskalan jag är (och ja, det är ju en skala även om vi tenderar se på det som ett av/på- eller motsatsförhållande).

Jag mår lite bättre än senaste månaderna och kan tänka att jag är frisk när jag klarar något jag inte kunnat på länge. Min vän skrattade åt mig när jag utnämnde mig frisk för att jag orkat ligga i hängmattan en halvtimme. Samtidigt är jag så tacksam över det där ”jag är frisk”-känslan. Den i sig ger livskvalitet om jag är klok nog att inte agera på den med mer aktivitet. Att inte använda den till grund för självtvivel utan bekräftelse: så här bra mår jag för att jag tar hand om mig (inte så här bra mår jag så jag kan sluta ta hand om mig och börja ställa krav).

Såklart kan det vara olika vid olika sjukdomstillstånd och jag har en annan energibegränsande sjukdom, men den mänskliga psykologin är nog lik ändå.

Hoppas det inte blir en långvarig försämring av ditt äventyr!
Jag kommer antagligen vara tillbaka på min normala energinivå i morgon, vad det nu innebär :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp