”Frisk” häst i sjukhage?

Ett tips i all välmening: svara på det du tycker är konstigt konstruktivt. Ignorera det som inte är konstruktivt.

Om man protesterar för mycket om att folk skriver fel sak blir det bara fler inlägg om fel sak.

Det är lite av en naturlag på forum.

Även detta råd är fritt fram att bara skita i om du vill!
 
Men skicka hästen på utbildning?

Det finns skogsmullar
Det finns många som är nöjda med sin häst och rider för tränare hemma ibland.
Det finns hästägare som själva är så pass duktiga på att rida att hästen inte behöver skickas iväg.
Och ska hästen skickas iväg har många inte ekonomi att slänga ut flera tusen extra bara sådär utan det behöver planeras.

Tycker det tipset bara var riktigt drygt och förstår ts som redan förklarat för just den personen att hästen inte ens kan flyttas.

Plus att vi vet ingenting om ts häst eller ts som ryttare så att ta för givet att hästen behöver utbildas är ju bara ännu drygare.
Alla kanske inte har en tränare att skicka iväg hästen till heller.

Min tränare tar inte emot hästar för utbildning, hon tränar ekipage.
 
Eftersom hästen inte verkar trivas alls i sjukhagen så känns det inte som en bra lösning. Hade hästen tagit sjukhagevistelsen med ro hade jag sett det som en ok lösning för en så lång tid som det ändå gäller.
Ja... läskigt med upprörd häst i sjukhage också. Speciellt vid senskador (som jag uppfattat det att hästen har/har haft) är det inte bra alls med tvära vändningar etc som det gärna blir om de blir upprörda på en väldigt liten yta. En häst i min närhet drog upp sin skada på det sättet.
Därmed inte sagt att jag har någon bättre lösning på problemet. Låter verkligen inte klokt att inte stallkompisarna kan ta in hästen i boxen där den är lugn. Sjuka människor och sjuk stallägare som låter det fortgå, speciellt med tanke på att det t o m bryter mot avtalet.
 
Eftersom hästen inte verkar trivas alls i sjukhagen så känns det inte som en bra lösning. Hade hästen tagit sjukhagevistelsen med ro hade jag sett det som en ok lösning för en så lång tid som det ändå gäller.
Det är ju inte ts fel utan idiotierna hon står med som inte bryr sig om hästar som djur utan bara sina egna.
 
Det är ju inte ts fel utan idiotierna hon står med som inte bryr sig om hästar som djur utan bara sina egna.

Det håller jag helt med om. De verkar vara väldigt osympatiska människor!!

Dock är det ju ändå så att det är djurägaren som i slutändan har ansvaret att lösa situationen på ett sätt som innebär minsta möjliga stress för djuret.
 
Det håller jag helt med om. De verkar vara väldigt osympatiska människor!!

Dock är det ju ändå så att det är djurägaren som i slutändan har ansvaret att lösa situationen på ett sätt som innebär minsta möjliga stress för djuret.
Då är valet sjukhage. Eftersom det är det eller att springa i hagen som är alternativen
 
Men alltså nej, klart det inte räcker, TS hade inte startat någon tråd om det var en bra lösning på problemet. Kanske möjligtvis det minst dåliga av två dåliga alternativ.
Tydligen så gör det ju det eftersom ts beslutat att hennes häst ska stå där tills dom flyttar
 
Det är ju inte ts fel utan idiotierna hon står med som inte bryr sig om hästar som djur utan bara sina egna.
Vi får bara höra den ena sidan av konflikten, hade varit intressant att höra den andra sidan!

Ts får helt enkelt göra det bästa av sin situation. Många har försökt komma tips och idéer på lösningar för när man sitter med ett problem kan det vara svårt att se en lösning. Men jag ser samma mönster genom de flesta av Ts trådar dvs det är redan en bestämd åsikt om hur saker och ting ska hanteras. Så jag förstår inte alltid riktigt vad Ts vill ha ut?

Jag lämnar tråden och önskar @Unhappy lycka till.
 
Vi får bara höra den ena sidan av konflikten, hade varit intressant att höra den andra sidan!

Ts får helt enkelt göra det bästa av sin situation. Många har försökt komma tips och idéer på lösningar för när man sitter med ett problem kan det vara svårt att se en lösning. Men jag ser samma mönster genom de flesta av Ts trådar dvs det är redan en bestämd åsikt om hur saker och ting ska hanteras. Så jag förstår inte alltid riktigt vad Ts vill ha ut?

Jag lämnar tråden och önskar @Unhappy lycka till.
Vilken konflikt? Det finns ingen konflikt, det har varit ett ”prat”/information. Ingen är osams med någon men jag fick veta vad som gällde när jag frågade.

Ja, det finns 2 alternativ i nuvarande situation. Om du läser TS så handlar den inte ens om att jag vill/behöver en lösning. Dessa har jag fått oombett. Trots att jag skrivit gånger flera att det är dessa alternativ som finns. Jag är ju liksom inte ”dum i huvudet” och aldrig tänkt tanken att ”aha, man KAN alltså flytta på en häst” 😜
 
Vilken konflikt? Det finns ingen konflikt, det har varit ett ”prat”/information. Ingen är osams med någon men jag fick veta vad som gällde när jag frågade.

Ja, det finns 2 alternativ i nuvarande situation. Om du läser TS så handlar den inte ens om att jag vill/behöver en lösning. Dessa har jag fått oombett. Trots att jag skrivit gånger flera att det är dessa alternativ som finns. Jag är ju liksom inte ”dum i huvudet” och aldrig tänkt tanken att ”aha, man KAN alltså flytta på en häst” 😜

Ingen av dina alternativ är bra för hästen i slutändan. Bara för att du ställer den stackars hästen i en sjukhage så betyder det ju inte att den kommer känna mindre stress och separationsångest för det.
 
Ingen av dina alternativ är bra för hästen i slutändan. Bara för att du ställer den stackars hästen i en sjukhage så betyder det ju inte att den kommer känna mindre stress och separationsångest för det.
Nej, det är jag medveten om och tror jag skrivit det innan också.
Men det finns ingen annan lösning så jag vet inte riktigt vad du vill med ditt inlägg mer än att ge dåligt samvete?
 
Nej, det är jag medveten om och tror jag skrivit det innan också.
Men det finns ingen annan lösning så jag vet inte riktigt vad du vill med ditt inlägg mer än att ge dåligt samvete?

Vad jag vill med mitt inlägg är att belysa att diskussionen som nu spänner över 8 sidor bara går runt runt, lite som en av dina tidigare trådare om stallkompisarna. Vad vill du att vi ska hjälpa dig med? Vill du ha hjälp ens då du bara slår ifrån dig alla andra förslag som att flytta hästen eller ta en diskussion med stallägaren och de andra inackorderade? Folk har svarat på din fråga ang sjukhage och att det är en urusel, om än kanske laglig idé men det går bara runt runt?
 
Hur mycket har du pratat med de andra hästägarna? Är du konflikträdd och inte vågar ta upp det ordentligt?
Själv och som många andra så tycker jag det är självklart att inte lämna en häst ensam. Trist!
 
Vad jag vill med mitt inlägg är att belysa att diskussionen som nu spänner över 8 sidor bara går runt runt, lite som en av dina tidigare trådare om stallkompisarna. Vad vill du att vi ska hjälpa dig med? Vill du ha hjälp ens då du bara slår ifrån dig alla andra förslag som att flytta hästen eller ta en diskussion med stallägaren och de andra inackorderade? Folk har svarat på din fråga ang sjukhage och att det är en urusel, om än kanske laglig idé men det går bara runt runt?
Klart den går runt när det inte finns andra alternativ?

Jag ville ha hjälp med frågan i TS. Sen att vissa ändå vill trycka på med att hästen mår såååå dåligt, att jag inte bryr mig om den, att jag ändå kan flytta, att jag trots att jag skriver gång på gång att jag inte kan ändå skall trycka på om det. Klart den går runt. Eftersom det inte finns nån annan lösning även om folk härinne inte verkar kunna förstå det.

Förstår överhuvudtaget inte poängen är att belysa hur lång tråden är? Den blir lång för att folk svarar och jag svarar dem gissningsvis.
 
Senast ändrad:
Hur mycket har du pratat med de andra hästägarna? Är du konflikträdd och inte vågar ta upp det ordentligt?
Själv och som många andra så tycker jag det är självklart att inte lämna en häst ensam. Trist!
Ganska mycket, är egentligen bara en hästägare det gäller men som har samtycke av stallägaren. ”Man ska inte behöva lägga tid ens några sekunder på att flytta en annans häst”-PUNKT. Och stallägarens reglee gäller ju, även om det är avtalsbrott. Så jag kommer inte så mycket längre.

Suttit och kollat runt lite på andra stalls hemsidor, på varje stall står det tydligt att ”vi lämnar ingen häst ensam”. Aldrig ens sett idén att ”den som har en häst som inte kan stå ensam skall ställa den i sjukhage hela betesäsongen”.
 
Ganska mycket, är egentligen bara en hästägare det gäller men som har samtycke av stallägaren. ”Man ska inte behöva lägga tid ens några sekunder på att flytta en annans häst”-PUNKT. Och stallägarens reglee gäller ju, även om det är avtalsbrott. Så jag kommer inte så mycket längre.

Suttit och kollat runt lite på andra stalls hemsidor, på varje stall står det tydligt att ”vi lämnar ingen häst ensam”. Aldrig ens sett idén att ”den som har en häst som inte kan stå ensam skall ställa den i sjukhage hela betesäsongen”.
Jag hade nog bråkat väldigt mycket med stallägaren just eftersom det står i kontraktet. Sen om den ändå envisas så är det såklart svårt att göra något åt det. Det sista du skriver är ju det normala, ingen vill ju att en häst ska riskera att skada sig.
 
Jag hade nog bråkat väldigt mycket med stallägaren just eftersom det står i kontraktet. Sen om den ändå envisas så är det såklart svårt att göra något åt det. Det sista du skriver är ju det normala, ingen vill ju att en häst ska riskera att skada sig.
Bråkar gör jag sällan. Men vi har diskuterat det gånger flera. Men hen står på sig, ”ingen ska ha merjobb”. Så det blir jag som får backa. Nu satt jag i hagen igår när kompisen gick förbi/reds. Min var helt lugn, då var den i stora hagen…så kanske kanske…

Jag är dock bestämd på att flytta när det går. I fd stallet var det lååååång promenad att hämta sista hästen på betet. Men visst tusan gjorde man det trots att det där tog lång tid från egna hästen och faktiskt var ganska jobbigt. Jämfört med kanske 90 sekunder som det gör här.
 
Bråkar gör jag sällan. Men vi har diskuterat det gånger flera. Men hen står på sig, ”ingen ska ha merjobb”. Så det blir jag som får backa. Nu satt jag i hagen igår när kompisen gick förbi/reds. Min var helt lugn, då var den i stora hagen…så kanske kanske…

Jag är dock bestämd på att flytta när det går. I fd stallet var det lååååång promenad att hämta sista hästen på betet. Men visst tusan gjorde man det trots att det där tog lång tid från egna hästen och faktiskt var ganska jobbigt. Jämfört med kanske 90 sekunder som det gör här.
Men vad säger stallägaren när du påtalar att det står i avtalet att ingen häst ska lämnas ensam???
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: FUNNY
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 214
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp