Bukefalos 28 år!

Fritidshus via Airbnb

TygerTyger

Trådstartare
Vad är viktigt när man hyr ut via Airbnb? Särskilt fritidshus men uppskattar även generella synpunkter, både från gäst- och värdperspektiv.

Min mamma har ett sommarställe vid vattnet utanför Stockholm som vi nu ska testa att hyra ut för att minska dess tryck på hennes pensionärsekonomi. Huset är ganska gammalt och trivsamt snarare än fräscht/lyxigt, men läget och tomten borde göra det attraktivt ändå. Jag själv gillar verkligen hela principen med delningsekonomi och ser det som en klar bonus att andra också får möjlighet att uppleva skärgården.

Skulle verkligen uppskatta alla tips och erfarenheter som ni har om saker man bör tänka på! Vad vill gäster veta? Vad är det smart för värdar att berätta/bestämma på förhand? Hur kan man organisera det på ett smidigt sätt så att gästerna blir nöjda utan att värden blir utarbetad?
 
Vad är viktigt när man hyr ut via Airbnb? Särskilt fritidshus men uppskattar även generella synpunkter, både från gäst- och värdperspektiv.

Min mamma har ett sommarställe vid vattnet utanför Stockholm som vi nu ska testa att hyra ut för att minska dess tryck på hennes pensionärsekonomi. Huset är ganska gammalt och trivsamt snarare än fräscht/lyxigt, men läget och tomten borde göra det attraktivt ändå. Jag själv gillar verkligen hela principen med delningsekonomi och ser det som en klar bonus att andra också får möjlighet att uppleva skärgården.

Skulle verkligen uppskatta alla tips och erfarenheter som ni har om saker man bör tänka på! Vad vill gäster veta? Vad är det smart för värdar att berätta/bestämma på förhand? Hur kan man organisera det på ett smidigt sätt så att gästerna blir nöjda utan att värden blir utarbetad?
Jag hyr nästan uteslutande bostad via airbnb vid semester och liknande. Nu senast hyrde vi en mycket hemtrevlig och fin stuga i Stockholm på en gård. Absolut inte modern stuga utan en varsamt renoverad gammal gårdsstuga med vedeldad spis, kamin och bastu :love:

Jag uppskattar när det finns många bilder i annonsen samt utförlig beskrivning av både inne- men också utemiljön. Vad som finns respektive inte finns ska vara tydligt (vilket airbnb ju underlättar).
Vad gäller stuga så ska det även vara tydligt om lakan och handdukar ingår eller ej, jag föredrar helt klart om det ingår då sådant tar mycket plats i packningen. Även sådana basic grejer så som handtvål, diskmedel, salt/peppar, olja (ved om kamin) bör finnas.
Är det vanlig toalett eller dass? Finns el och vatten? Badmöjligheter?

Sängar är viktiga, de ska vara av bättre kvalitet och moderna. Absolut inga gamla nerlegade resårbottnar från 60-talet som legat i stugan sedan den byggdes, typ. Så det bör ni satsa på att uppgradera, jag läser mycket kommentarer på airbnb och om sängarna inte är sköna blir många missnöjda och ger mer negativ feedback.
Det är framförallt extra viktigt med mycket information i början när ni hyr ut och inte fått många tidigare gästers recensioner.
Självständig incheckning med till exempel kodlås är också fördelaktigt, jag tycker ärligt talat att det är jobbigt att behöva träffa värden och passa tider osv. Så föredrar helt klart när man kan checka in sig själv men kanske trevligt om värden skickar ett meddelande lite senare och kollar om allt är okej ;) Värden ska vara lätt att nå och inte dröja för länge med svar, airbnbs meddelandefunktion passar bra till det tycker jag :)

Fråga om det är något mer du undrar över!
 
Jag hyr nästan uteslutande bostad via airbnb vid semester och liknande. Nu senast hyrde vi en mycket hemtrevlig och fin stuga i Stockholm på en gård. Absolut inte modern stuga utan en varsamt renoverad gammal gårdsstuga med vedeldad spis, kamin och bastu :love:

Jag uppskattar när det finns många bilder i annonsen samt utförlig beskrivning av både inne- men också utemiljön. Vad som finns respektive inte finns ska vara tydligt (vilket airbnb ju underlättar).
Vad gäller stuga så ska det även vara tydligt om lakan och handdukar ingår eller ej, jag föredrar helt klart om det ingår då sådant tar mycket plats i packningen. Även sådana basic grejer så som handtvål, diskmedel, salt/peppar, olja (ved om kamin) bör finnas.
Är det vanlig toalett eller dass? Finns el och vatten? Badmöjligheter?

Sängar är viktiga, de ska vara av bättre kvalitet och moderna. Absolut inga gamla nerlegade resårbottnar från 60-talet som legat i stugan sedan den byggdes, typ. Så det bör ni satsa på att uppgradera, jag läser mycket kommentarer på airbnb och om sängarna inte är sköna blir många missnöjda och ger mer negativ feedback.
Det är framförallt extra viktigt med mycket information i början när ni hyr ut och inte fått många tidigare gästers recensioner.
Självständig incheckning med till exempel kodlås är också fördelaktigt, jag tycker ärligt talat att det är jobbigt att behöva träffa värden och passa tider osv. Så föredrar helt klart när man kan checka in sig själv men kanske trevligt om värden skickar ett meddelande lite senare och kollar om allt är okej ;) Värden ska vara lätt att nå och inte dröja för länge med svar, airbnbs meddelandefunktion passar bra till det tycker jag :)

Fråga om det är något mer du undrar över!
Tusen tack verkligen! Jättemånga bra poänger. Jag ska visa dem för mamma och jobba vidare på annonsen utifrån det! Återkommer eventuellt senare.
 
Håller verkligen med om det här med självständig incheckning! Det är något jag har som krav om jag bor via AirBnB (vilket jag gjort mest utomlands). Det är skönt att slippa tänka på att meddela och rodda med värden om man blir försenad eller dylikt och man är faktiskt inte så sugen på att konversera och vara trevlig när man kommer fram efter en lång bil- eller flygresa.
Sen behöver ju inte värden vara osynlig, jag har både blivit medbjuden på pubrundor i New York och fått leveranser av färska körsbär i Kroatien av värden vilket har varit supertrevliga gester.
Mina svärföräldrar hyr ut mycket i Bohuslän och det brukar vara väldigt uppskattat att de kan tipsa om dagsutflykter och små guldkorn till gästerna som ofta kommer långväga. De har satt upp kartor på närområdet och lagt mycket turistbroschyrer i huset, vilka verkar användas.
 
Vad är viktigt när man hyr ut via Airbnb? Särskilt fritidshus men uppskattar även generella synpunkter, både från gäst- och värdperspektiv.

Min mamma har ett sommarställe vid vattnet utanför Stockholm som vi nu ska testa att hyra ut för att minska dess tryck på hennes pensionärsekonomi. Huset är ganska gammalt och trivsamt snarare än fräscht/lyxigt, men läget och tomten borde göra det attraktivt ändå. Jag själv gillar verkligen hela principen med delningsekonomi och ser det som en klar bonus att andra också får möjlighet att uppleva skärgården.

Skulle verkligen uppskatta alla tips och erfarenheter som ni har om saker man bör tänka på! Vad vill gäster veta? Vad är det smart för värdar att berätta/bestämma på förhand? Hur kan man organisera det på ett smidigt sätt så att gästerna blir nöjda utan att värden blir utarbetad?

Jag har hyrt på B&B där inte ägarna har bott och där har det funnits en pärm med tips om matställen och ägarnas egna pärlor till utflyktsmål och sevärdheter som kanske inte förekommer i turistbroschyrer. Också lite info om huset och närområdet. Känns väldigt trevligt och personligt. Det har också funnits tips om var man kan hyra cyklar men nu kanske det inte är aktuellt i skärgården.
 
Så härligt det låter!

Jag har funderat en hel del på det här med att kanske främst byta boende med någon under semestern, men detta är ju lite samma grej.

Ni som hyrt/hyrt ut, hur funkar det om t ex något går sönder? Behövs någon särskild försäkring?
Känns det säkert? Inget krångel?
 
Vad är viktigt när man hyr ut via Airbnb? Särskilt fritidshus men uppskattar även generella synpunkter, både från gäst- och värdperspektiv.

Min mamma har ett sommarställe vid vattnet utanför Stockholm som vi nu ska testa att hyra ut för att minska dess tryck på hennes pensionärsekonomi. Huset är ganska gammalt och trivsamt snarare än fräscht/lyxigt, men läget och tomten borde göra det attraktivt ändå. Jag själv gillar verkligen hela principen med delningsekonomi och ser det som en klar bonus att andra också får möjlighet att uppleva skärgården.

Skulle verkligen uppskatta alla tips och erfarenheter som ni har om saker man bör tänka på! Vad vill gäster veta? Vad är det smart för värdar att berätta/bestämma på förhand? Hur kan man organisera det på ett smidigt sätt så att gästerna blir nöjda utan att värden blir utarbetad?
Jag brukar bara bo i hyrd stuga i Skåne. (som mamma hyr iofs..) (inget Airbnb utan stugknuten)

Man vill gärna ha wifi och eller TV och uteplats, gärna en soffa och ett soffbord. I övrigt går vadsomhelst. Vi föredrar gammeldags ruffigt framför nybyggt renoverat så. Man vill gärna ha grejs som man kan slå sönder bortplockat och inlåst i ett rum tillsammans med de äkta mattorna och matsilvret.

Nu i somras bodde jag nyrenoverat tyvärr men två spisplattor, ingen ugn, välj mellan att ha diskställ eller utrymme att skära grönsaker. Barnet bor på vinden på en madrass. Har till och med bott med Stockholmsdusch (det var lite B) där duschen sitter fast i handfatet så man står bredvid/på toan och duschar. Eller ett hus där allting var kvar, inklusive makaronerna så man fick en hylla i skafferiet bara.

Men om det står utan toa och dusch så får man ju ta det så helt enkelt.

Man vill ha lösenordet till wifi på en lapp i garderoben eller liknande. En tid som man ska vara ute, typ 11 tex. Man vill ha en jättetydlig städlista tillsammans med städprylar i städskåpet. Man vill inte ombes dammsuga om det inte finns dammsugare osv.

Normala slitna grytor och grejs att peta i dem med och allting normalt för kök som osthyvlar osv.

Det är jättebra om det finns två rullar toapapper... och salt. Men det är ju optional, förr eller senare lämnar någon salt. (Det är jättedrygt att springa och köpa diskborste och diskmedel det första man gör på morgonen (som nu i fjällstugan), men inget jag surar över, jag lämnar kvar det sedan till nästa så slipper hen.)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp