fritillgång på hö för fånghäst?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare feliand
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 122
F

feliand

Om en shettis haft fång för ett år sedan (lättare fång), kan man då ge den fritillgång på hö? Under sommaren klarar den av magert bete utan problem.

Alltså vi ger ca. 30-80 kg hö per dag till vår två hästar och bara öser ut så de har i stort sätt fri tillgång på hö, men ändå i begränsad form. Klarar en före detta fång ponny av det? Jag menar, det är väll gräset de får fång av? Eller även hö?

Och om man delar upp givan, hur mycket ska de ha per dag då?

Svara gärna snabbt!

Sv: fritillgång på hö för fånghäst?

Hästar kan få fång av "allt", dvs gräs, hö, hösilage, hastiga foderbyten, dåligt foder, kraftfoder, avmaskningsmedel etc etc etc.

Men vad är det för hästar som du ger 30-80 kg hö/dag till? Det låter jättemycket, speciellt om den ena är en shettis. Hur mycket äter den andra?

Ger du upp till 80 kg hö om dagen till 2 hästar? Även 30 kg om dagen är ju en rejäl mängd isynnerhet då en är en shettis! Om den andra är en stor häst så har de ju så de klarar sig över dagen gott och väl om de får 20 kilo. Känns som att kasta pengar i sjön att vräka åt dem så mycket, för de kan ju omöjligt äta upp allt.

Sedan så beror det ju på näringsinnehållet hurvida hästen får fång eller inte, inte enbart att det är just gräs. Och det gäller ju för grovfoder åxå, vår NF kan t.ex. inte i någon större mängd äta grovfodret som vi ensilerar till våra mjölkkor, utan han har ett ensilage anpassat efter sina egna behov.

Kicki :laugh:

Det är inte hur många kg den får utan vad det är i fodret som har betydelse. Blir ponnyn fet så får den för mkt och har ökat sin risk för fång. Skulle höet vara väldigt tidigt skördat så kan det innehålla mkt fruktan vilket också ökar risk för fång. Jag tror visst att man kan ha fri tillgång till en shettis om man bara ser till att den inte blir fet. HH

Alltså det är ju inte själva hö mängden i sig som gör hästen fet, det är ju hur mkt energi (MJ) det innehåller.
Ex har du ett hö med 3 MJ kan du ge 10kg så är du uppe i 30MJ, men har du ett hö med 10 MJ så kan du bara ge 3kg för att komma upp i 30 MJ.
Nu är värdena jag tog inte "normalvärden", men bara så du förstår sambandet :)

Är ju som för människor det är ju inte volymen som avgör om du ökar i vikt det är hur mkt kalorier maten innehåller.

jag har 2 fånghästar, en shettis o en arab, bägge går på fri tillgång på grovfoder med en kvot på 6,7

Har en 26 årig (enligt tänderna) shettis och han får fritt med hö + lusern, salt och mineraler/vitaminer. Så visst kan de ha fritt. Bara du ser till att han inte blir tjock, för då ökar ju risken för fång.

så länge dom inte blir överviktiga är det sällan någon fara med fri tillgång på hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
835
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 466
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 455
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur