Frivilligarbete någon?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Någon som hjälper till på någon frivilligorganisation eller volontärarbetar inom annan verksamhet? Vilken? Vad gör ni för arbete? Hur hittade ni organisationer där er hjälp behövdes?

Jag vill gärna göra NÅGOT som inte handlar om egen vinning, gärna något inom djurskydd. Men det verkar vara svårt att hitta sådana där man behövs när man saknar utbildning inom området.
Förutom ortens katthem och dit är det för knepigt att ta sig, jag skulle inte hinna med mina egna djur isåfall...

Sv: Frivilligarbete någon?

Jag jobbar bland annat med att handleda och organisera massa frivilliga medarbetare inom Svenska kyrkan. Arbetsuppgifter saknas sannerligen inte. Säkert skulle en församling nära dig bli jätteglad om du ville engagera dig i arbetet. Det kan handla om sådant som att hälsa på någon som är ensam/sjuk, att koka kaffe, baka eller följa med till äldreboende. Eller vara med i det internationella arbetet med olika lokala projekt till förmån för ett stödprojekt i något annat land genom kyrkornas samverkansallians ACT (Action of Churches Together) där svenska kyrkan ingår.

Du kan också prova att söka på volontärbyrån där många organisationer annonserar. Där hittar du kanske förutom kyrkan även sådana som Rädda barnen, Röda korset, Amnesty, Stadsmissionen, Greenpeace m fl.

Om du tänker just djur och djurskydd kanske det finns ett djurhem eller hundstall där du bor, annars skulle säkert alla föreningar i ditt område bli jätteglad över en funktionär som kan hjälpa till med allt möjligt. Anläggningsvård, administration, kurser, ta hand om nya medlemmar eller vad det nu kan handla om.

Tänk inte heller bort politiken. Det är ett sätt att påverka samhället på lång sikt.

Bra att du engagerar dig!

Svenska kyrkan är nog inget för mig. Jag är medveten om att dom gör mycket bra och respekterar absolut människor som tror på Gud, men själv är jag inbiten ateist. Jag är heller inte döpt och har aldrig varit medlem i Svenska kyrkan.

Röda korset har jag funderat på, haken är den att jag inte är bra på folk. Jag är ärligt talat helt hopplös på att förstå mig på folk, jag vill väl men eftersom jag inte kan läsa av människor omkring mig så blir det ofta så fel... Vad jag kunnat läsa mig till verkar det handla om, med mina mått mätt, ganska mycket folk man ska hantera på träffar och kurser.
Men ska nog ringa och prata med dom, kanske finns det nåt alternativ där man har möjlighet att hålla sig i kulisserna lite mer. Sortera och märka saker till loppisen eller så.
Gamla människor funkar jag dock bra med. Fast efter allt från 6 till 13 timmars arbetsdag inom äldreomsorgen vetetusan om jag orkar mer av samma vara.
Min psykolog har dessutom någon idé om att jag behöver umgås med folk närmare min egen ålder O_o

Och så hittade jag en organisation som hjälper igelkottar, dom verkar dock inte behöva så mycket praktisk hjälp utan snarare ekonomisk och där finns inget utrymme i min ekonomi...

Väldigt få organisationer på min ort verkar syssla med praktiskt djurskydd, vilket dock kan vara ett gott tecken. Förhoppningsvis är det väl så att dom inte behövs här och det är ju bra förstås :)

Min dotter arbetar ideellt som projektledare på Rädda Barnen, vilket ju är en politiskt och religiöst obunden hjälporganisation.

Dom arbetar för och stöder utsatta barn världen över, även i Sverige och har många olika projekt och frågor som man kan hjälpa till med.

http://www.raddabarnen.se/engagera-dig/

VI inom kyrkan håller på att starta upp hur vi ska omvända alla muslimer som kommer in i landet

Jag har varit volontär på ett Katthem och idags läget är jag doggy walker på hunddagis samt skrivare på brukshundklubbens tävlingar och ibland annat så som i somras var jag festivalvakt på frivillig basis, funktionär på fölvisning har jag också varit.Fast de två sistnämnda är ju inte "välgörenhet" på DET viset men lite kul att kunna få vara behjälplig när man kan. Om man bor i Stockholm så verkar doggy walker på hundstallet vara toppen men tyvärr blir det samma för mig som för dig kontra katthem att det blir för långt att åka.
Men jag har ingen aning- du kanske skall kolla med Länsstyrelsen om de kan komma på något?

Och så hittade jag en organisation som hjälper igelkottar, dom verkar dock inte behöva så mycket praktisk hjälp utan snarare ekonomisk och där finns inget utrymme i min ekonomi...

Kan ju hända att sådana organisationer behöver hjälp med att sprida "reklam" för dom så att den når fler som har möjlighet att stöjda dom ekonomiskt.

Kan tipsa om Svenska Blå Stjärnan som har (gratis) kurser, möjlighet att skriva på överenskommelse och hjälpa till vid smittor, oljeutsläpp, stöd till bönder som behöver avlastning av olika orsaker mm.

Jag brandspanade sommartid för FFK när jag fortfarande hade certet. Annars har jag hjälpt till att sortera och packa kläder för Helping Hands hjälpsändningar, det kräver ju inga förkunskaper.

Jag tipsar också om Blå Stjärnan där jag varit väldigt aktiv. Nu bor jag på Malta och det här landet är verkligen baserat på volontärarbete. Jag jobbar med ensamkommande flyktingbarn två kvällar i veckan med att lära dem engelska men det är väl inte helt utan egen vinning då jag studerar Nordafrikastudier. Flera av mina vänner är engagerade på hundhemmen, farmen Som tar hand om pensionerade travhästar och inom en fågelorganisation som räddar rovfåglar.

Djurens rätt?

På min lokala förening så är det olika aktiviteter, allt från att vara med på mässor till olika hjälpa djur projekt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 280
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 591
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 250
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka