Fröåret 2018

Hazel

Trådstartare
Antar att det inte bara är jag som redan börjat snegla på nästa års fröinköp för att överleva vintern :angel:

Tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi hissar och dissar fröerna vi köpte 2018 :banana: då jag sällan tycker beskrivningarna på hemsidorna ger sådär jättemycket info. Visst får man ta i beaktande att torkan säkert ställde till med en del i år (tex fick jag ungefär 4 luktärtor av sådär 150 plantor...) men visst har det väl blivit några nya favoriter i år ändå?

Sommarrudbeckia "Sahara"
Köpte denna väldigt sent men är så glad att jag gjorde det! blommar i fantastiska färger och massor av blommor
41034351_2431475673537204_2936962344254701568_n.jpg

Heddewigsnejlika "Black and White Chianti" Supersöt liten nejlika som passade perfekt till kanter! Blommade helt fantastiskt och blev väldigt tät

Zinnia "Pop art White and red" denna va lite för hög egentligen men har blommat jättefint och dessutom kom nog alla fröer upp trots att jag köpte dom förra året. Kommer definitivt köpa mer Zinnia :love:

Ett par som jag är mindre nöjd med är Indiankrassen, blev knappt något av den men det kan ju vara torkan, samt Crysantemum (mix) som mest blev spretig och ful.
 
Vill bara säga att jag som trädgårds- och odlingsnörd verkligen uppskattar trådinitiativet, men att detta fördömda odlingsår har - tyvärr! - inte genererat mycket glädje i mina frösådder. Delvis har det kombinerats med att jag lagt en massa tid på att försöka begripa mig på att sköta två egna bikupor och delvis med att få ett fantastiskt växthus på plats för nya tag och ett sagolikt odlingsår med rekordtidig start 2019.

Jag sådde i alla fall chili och tomat tidigt och har skördat både Tiny Tim-tomater i mängd och de lite större Shirley-tomaterna som fått stå på tillväxt i mitt älskade växthus.

Chilin har varit långsam men genererar nu både "Peter" (JA, det är den som med lite fantasi har penisformade chilifrukter och NEJ, jag har aldrig påstått att jag är överdrivet seriös och mogen för min ålder :p ) och Cayenne Long slim (JA, de är mer normala/anständiga chilifrukter). Paprikasådderna försvann någonstans på vägen men en liten stackare har jag räddat, får se om den går att övervintra för någon skörd blir det inte detta år.

När det regnade en (1) dag i juni så fick jag ett anfall och öste ner fröer av allt möjligt, även perenner och bienner. Men när regnet sedan uteblev hela juli och en bra bit in i augusti, och det inte fanns någonstans att sätta ut småplantor utan att tokvattna själv, så dog min entusiasm sotdöden. Så även de flesta av de stackars små plantor som stuckit upp från frösådderna.

Det enda jag räddat är en sen sparrissådd som måste delas och planteras om om det ska bli något som lever till nästa år. Den sorten hette Mary Washington om jag minns rätt.

I alla fall har jag handlat på mig en del fröer - både blommande och framför allt grönsaker till köksträdgården - som jag får ta nya tag med 2019. Kanske att jag slänger ner några redan nu under hösten typ blåklint som jag tror jag har ett litet lager av. I övrigt blir det lite nya vårlökar som jag köpte häromveckan, kejsarkrona och någon mer sort. Och så planteringar runt växthuset, det projektet inhiberades i somras som en hel del annat.
 
Tänk 100 påskliljor för 610:-, det är att köpa sig lycklig :bump:

:love::love::love:

Det är HELT sant! Och man kan aldrig någonsin få för många blommande vårlökar, påskliljor eller andra sorter. William Wordsworth uttryckte det bäst:

"I wandered lonely as a cloud
That floats on high o'er vales and hills,
When all at once I saw a crowd,
A host, of golden daffodils;
Beside the lake, beneath the trees,
Fluttering and dancing in the breeze.

Continuous as the stars that shine
And twinkle on the milky way,
They stretched in never-ending line
Along the margin of a bay:
Ten thousand saw I at a glance,
Tossing their heads in sprightly dance.

The waves beside them danced; but they
Out-did the sparkling waves in glee:
A poet could not but be gay,
In such a jocund company:
I gazed—and gazed—but little thought
What wealth the show to me had brought:

For oft, when on my couch I lie
In vacant or in pensive mood,
They flash upon that inward eye
Which is the bliss of solitude;
And then my heart with pleasure fills,
And dances with the daffodils."
 
:love::love::love:

Det är HELT sant! Och man kan aldrig någonsin få för många blommande vårlökar, påskliljor eller andra sorter. William Wordsworth uttryckte det bäst:

"I wandered lonely as a cloud
That floats on high o'er vales and hills,
When all at once I saw a crowd,
A host, of golden daffodils;
Beside the lake, beneath the trees,
Fluttering and dancing in the breeze.

Continuous as the stars that shine
And twinkle on the milky way,
They stretched in never-ending line
Along the margin of a bay:
Ten thousand saw I at a glance,
Tossing their heads in sprightly dance.

The waves beside them danced; but they
Out-did the sparkling waves in glee:
A poet could not but be gay,
In such a jocund company:
I gazed—and gazed—but little thought
What wealth the show to me had brought:

For oft, when on my couch I lie
In vacant or in pensive mood,
They flash upon that inward eye
Which is the bliss of solitude;
And then my heart with pleasure fills,
And dances with the daffodils."

:love: vad vackert!
 
Jag har inte odlat så mycket men detta blev det:

Körsbärstomat Sweet’n Neat Lemon Sherbet:
Väldigt enkla att hålla på med, tacksamma och har gett bra skörd. Rekommenderas för nybörjare. Väldigt goda tomater.

Körsbärstomat Gardener’s Delight:
Vilken växtkraft! Mina plantor gick från vindpinade solbrända stänglar (ingen avhärdning här inte!) till enorma djungelplantor. Blomningen kom igång sent (pga misskötseln på våren) men det har ändå blivit en väldigt bra skörd.

Squash Baccara:
Ganska dålig skörd. Jag tar på mig det. De har stått för trångt och för skuggigt.

Myskpumpa Waltham Butternut:
Fröerna tog sig ej trots blötläggning före sådd och jämn vattentillförsel. Jag tömde överbliven jord i rabatten och i slutet av sommaren kom det plötsligt en planta, på ett jättedumt ställe. Den blommar nu men det kommer ju inte bli någon frukt på den. Jag älskar

Stockros, flerårig samt Salmon Peony Apricot:
Endast tre frön totalt tog sig och jag vet tyvärr inte vilken sort det är. De har inte blommat i år men de har rikligt med gröna blad så jag hoppas på överlevnad och blomning nästa år.
 
Jag har odlat det jag brukar. Inga överaskningar

Men körsbärstomaten Bumble Bee var väldigt god. Tyvärr blev förra årets succé Brandy Wine inte alls lika kul i år? Missade också att ha "vanliga" tomater i överentusiasm för biff- och körsbärsdito. Det ska repareras nästa år.

Nu har jag försökt med Butternutpumpa i två år och inte fått fram en endaste lite pumpa. Så det ger jag upp!!
Men andra pumpor kommer jag att fortsätta prova. Hittills har jag bara lyckats bra med Blue Hubbard - som god och ätbar. Gillar ju pumor men letar efter den optimala för min odling och min smak.
 
Om man gillar gurka och melon kan jag tipsa om melongurka, jättestora runda gurkor med en touch av melon. Om man låter den sitta extremt länge blir den gul och smakar som melon fast utan sötman. Gav rikligt med skörd i växthus.
 
Om man gillar gurka och melon kan jag tipsa om melongurka, jättestora runda gurkor med en touch av melon. Om man låter den sitta extremt länge blir den gul och smakar som melon fast utan sötman. Gav rikligt med skörd i växthus.

Får prova det kanske, provade vattenmelon detta året men det va ett totalt fiasko :down:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Här är tråden till att hiss, dissa och ge tips om de fröer ni odlat i år! Vilka fröer tycker du alla ska prova och vilka tycker du man...
Svar
6
· Visningar
835
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp