Frusen hund

Liana

Trådstartare
Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till nytta.
När snön och minusgraderna kommer vill han knappt gå på ens en kort promenad. Han verkar känslig om tassarna och brukar ställa sig på 3 ben och morra beklagande när han inte vill något mer.
Har funderat på skor men inte hittat några bra, köpte 4st från rukka men de är så himla klumpiga och trånga. Har sett mjuka mer som en strumpa men de tål oftast inte väta, bor längs kusten så här är det mer rått och blött än torr fin snö.

Nu har jag bara haft ett helt vanligt vintertäcke från hurtta med fleece i, som inte hjälper särskilt mycket. Har tittat på hurtta extreme warmer med någon slags folie i, någon som provat denna? Har tänkt på att han kanske skulle ha en overall istället för täcke för att skydda benen mot kyla men även väta och snö som fastnar i pälsen, men tänker att overallen kanske hindrar hunden att röra sig?

Ös gärna på med tips hur man gör vintern lite behagligare för frusna hundar. Jag tycker så synd om honom då han faktiskt egentligen tycker om att vara ute och leka i snön men han är så himla besvärad av kyla och väta.
 
Jag har Hurtta Extreme Warmer till min fryslort. Skitbra passform och är varmt. Har ibland även ett underställ under det. Har inte provat overall pga att hon är kortbent och det är svårt att hitta, tycker dock inte de ser ut att hindra rörelser mer än andra täcken.
 
Det jag upplever att fungerar bra på min frusna hund (dock betydligt större än din) är att ha något som täcker magen ordentligt. Täcken gör sällan det, utan jag siktar in mig på tröjor och om möjligt även overaller. Ett problem med täcken för mina hundar är också att de ofta sitter väldigt bylsigt. Det kommer då in så mycket kall luft under täckena att de inte värmer optimalt. Inte helt ovanligt på hundar med nättare kroppsbyggnad.

Nu tror jag iofs att det finns väldigt mycket kläder till just chihuahuas, men kan ändå tipsa om den här tröjan: http://www.sofadogwear.eu/detail.php?akce=detailVyrobku&kategorie=39&id=1534 Har klämt och känt på sådan till större hundar och den verkar otroligt bra. Skulle tippa på att en sådan tröja med ett bra täcke över håller de flesta hundar varma utan problem. Lager på lager är oftast jättebra även för hundar.
 
Problemet med små pojkar är att en del kissar på sina tröjor, av olyckshändelse då. En tröja till en hanhund måste gå att tvätta - och helst på 60-grader
 
Jag har ett Hurtta Extreme Warmer till min storpudel. Hon är inte superfrusen av sig, men använder det när det är extra kallt eller hon kommer att sitta stilla en del etc. Hon ligger mellan två storlekar, men eftersom det kan justeras på flera ställen (tex ryggen), så passar den större helt ok. Varmt och bra, den där folien är ganska mjuk och inte prasslig eller så.

Jag har även en (regn)-overall som jag köpte för att 'alla' tyckte att det är så praktiskt. Funkar bra, men jag ids inte ta på den så ofta... Ganska prasslig och tunn, så man ska nog ta till så att man kan ha en tröja eller så under. Benen är inte superlånga (av säkerhetsskäl tror jag).

Det täcke/tröja jag använder mest är ett pomppa jumppa (tror jag det heter). Typ en fleecetröja som täcker magen. Sitter bra och verkar mysigt varmt och går bra att ha under allt. Tycker den går ganska långt bak under magen, vilket är en fördel för min tik - men kanske en nackdel för hanhundar som @BornAgain säger?
 
Min pinne är egentligen inte så frusen, men jag är :o
Hurrta och Rukka overaller i lite olika material och ibland pompa jumpa under.
 
Duschar du vovve ofta? Djur som får bygga upp lite fett i pälsen får lite bättre resistens mot kyla.
 
Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till nytta.
När snön och minusgraderna kommer vill han knappt gå på ens en kort promenad. Han verkar känslig om tassarna och brukar ställa sig på 3 ben och morra beklagande när han inte vill något mer.
Har funderat på skor men inte hittat några bra, köpte 4st från rukka men de är så himla klumpiga och trånga. Har sett mjuka mer som en strumpa men de tål oftast inte väta, bor längs kusten så här är det mer rått och blött än torr fin snö.

Nu har jag bara haft ett helt vanligt vintertäcke från hurtta med fleece i, som inte hjälper särskilt mycket. Har tittat på hurtta extreme warmer med någon slags folie i, någon som provat denna? Har tänkt på att han kanske skulle ha en overall istället för täcke för att skydda benen mot kyla men även väta och snö som fastnar i pälsen, men tänker att overallen kanske hindrar hunden att röra sig?

Ös gärna på med tips hur man gör vintern lite behagligare för frusna hundar. Jag tycker så synd om honom då han faktiskt egentligen tycker om att vara ute och leka i snön men han är så himla besvärad av kyla och väta.

Jag har alltid haft pappisar. De är ju små och kyls givetvis ner snabbare än stora hundar. Jag har många år jobbat som tränare(häst) och har haft med mig hundarna då. Jag upplever att overall ger betydligt mer värme än täcken. Så jag kör på det om det är riktigt kallt/lång stalldag.
Man får vara lite noga med att overallen inte är för stor/hängig runt benen. Annars kan de råka fastna med tassen och kliva inne i overallen och vurpa. Jag brukar rulla frambenen på overallen ngt varv så de sitter tightare om benen och risken att de får in tassen minskar.
Jag har också haft skor när det varit som kyligast. Jag upplever att de håller värmen bättre med skyddade fötter.
De skor mina haft har sett ut lite som sneakers. De har kardborreband som man spänner fast dem med runt foten/benet. De har suttit väldigt väl.
Skorna ser ut så här:
CBCC374D-F41D-4B0D-8F57-6C98D2FD24E8.jpeg
 
42e904ac25a7836d1179e0bb21a0aabf.jpg
Jag har för mig att jag sett strumpor med typ mjukt gummi på undersidan som man fäster runt benet med kardborre. Något sådant borde fungera, tillsammans med en vindtät och fodrad overall likt den på bilden ovan. Har en sådan till vår whippet och han älskar den och kan numera gå ut på längre promenader trots att det blåser eller snöar mycket. Vet inte om den finns i små storlekar också men liknande borde gå att hitta. Denna är från DG Dogwear.
 
42e904ac25a7836d1179e0bb21a0aabf.jpg
Jag har för mig att jag sett strumpor med typ mjukt gummi på undersidan som man fäster runt benet med kardborre. Något sådant borde fungera, tillsammans med en vindtät och fodrad overall likt den på bilden ovan. Har en sådan till vår whippet och han älskar den och kan numera gå ut på längre promenader trots att det blåser eller snöar mycket. Vet inte om den finns i små storlekar också men liknande borde gå att hitta. Denna är från DG Dogwear.
Något sådant ska jag försöka sy till mina :D Har en liknande från Rukka som är hur varm som helst, men ja, jag har en overall och två hundar...

Här är den jag har. Går att köpa på arken zoo:
54434409_1296997220448655_6179043838141661184_o.jpg
 
Jag har för mig att jag sett strumpor med typ mjukt gummi på undersidan som man fäster runt benet med kardborre. Något sådant borde fungera, tillsammans med en vindtät och fodrad overall likt den på bilden ovan.

Jag har såna och de är bra mot väta och jag tycker de är ganska rejäla trots att de är lätta, ska försöka komma ihåg vad det är för märke... Synd att de inte passar på min kortbenta hund då de är ett bra alternativ till skor som jag ofta tycker blir klumpiga på småhundar. De blir dock blir snorhala när det är snö och is, men TS kanske mest har slask och barmark. Då funkar de nog :)
 
Jag har ju nakenhundar så har sjukt mycket olika kläder för olika vädet, just nu har dom flera stickad tröjor som täcker dom från hals till svans och även under magen, dom räcker just nu. Varmare än man tror. Gustaf och Evita heter märket, polotröja.

Jag har ofodrarde regntäcken jag knappt använder men även regntäcken med fleecefoder från Hööks, andra regntäcken som är varmfodrade (Trixie prime mantel), medelvarma fleecetäcken som jag tror att jag köpte på Hööks men det var flera år sedan och jätte varma fleecetäcken som kommer gå att ha nästan hela vintern som är suveräna, Dezzi från Dogman, flera olika riktigt varma vintertäcken. Lite svårt att hitta bra passform ibland då dom är långa längs ryggen men ganska smala men dom som heter Jackson brukar sitta bra på dom.

Och fodrade softshell overaller från Arken som är jätte varma men helt nya, inte så populära än men har bara provat dom så tror dom vänjer sig.

Ska införskaffa ett par till vintertäcken också.
 
Oj, tittade igenom lådorna med vintertäcken och bara dom jag har här inne och som inte är i källaren är det mer än 10 renodlade vintertäcken :o Hittade dock en sorts modell som jag överväger att skaffa fler av, som täcker magen väldigt bra. Det är märket Trixie, dom har mycket bra. Känns lite som en shopaholic/besatt som har ca 40 täcken och tröjor av olika slag:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 004
Senast: nilie
·
Övr. Hund Ända sedan Glenn var en liten valp så har vi skapat en liten... ja vad ska man kalla det?! men det har blivit som en tradition! Nämligen...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: Mayalv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp