Bukefalos 28 år!

Frusen hund

biffen

Trådstartare
Hej!
Familjen har just införskaffat en Jack Russeltik (vuxen hund) och hon är så förfärligt frusen av sig. När vi är i stallet kurar hon ihop sej i höet och bara väntar på att få gå in. Visserligen har vintern verkligen kommit plötsligt här (2 dm snö på tisdag, idag är det -10, burr) och hon har ju inte fått vänja sig.

Har ingen erfarenhet av hundar med dålig päls - ska jag skaffa ett täcke? Hon fryser inte så när vi leker o tar en promenad - men så snart man inte aktiverar henne eller tex åker i en kall bil så fryser hon hemskt. Hon sover gärna under filt/täcke tom inne i värmen...

Hur gör man med tassarna? De måste ju bli som is?

Tacksam för råd!
 
Om du känner att hon behöver det så köp ett täcke så hon kan hålla värmen när hon är stilla. Men det kan kosta en del.

Och med tassarna, se bara till att det inte bildas isklumpar mellan tårna. Om det e riktigt illa kan du ju köpa henne ett par skor. :smirk:
 
Vilket hårlag har hunden?
Jag har själv en jack russell tik som är väldigt frusen av sig och har alltid varit det. Täcke är väldigt bra att ha om man hittar ett som sitter bra och stannar där det ska.
 
Hon är släthårig. Har ganska grova hårstrån o det finns inget under.....
Jag vet inte hur rasen "brukar" vara vid kyligt väder, men det är väl kanske individuellt.
Det jag undrar över är om hon kan få mera päls (vi är ute mycket) så småningom?
Men som sagt, vintern har verkligen chockat oss här, började med täckjacka i tisdags idag har vi på morgonen -18(!!!!) och riktigt gnistrande knarrsnö.. så det är inte bara hunden som är ovan o fryser.
 
Har också en JR som är frusen. Bästa stället för henne att sitta på är utanför torktumlaren. :)
Jag har köpt kläder till henne så att hon inte förfryser sig alldeles på vintern. Ta med henne till stallet när det är minusgrader är inte att tänka på då hon fryser sitt russelskinn av sig!
 
Ok, då vet jag att jag inte är helt ute o cyklar när jag funderar på täcke etc. till henne.

Har haft betydligt robustare hundar i familjen tidigare (finsk spets - med massor av underull...)

Jag vill ju gärna kunna ha henne med ute så mycket som möjligt - då vi är ute mycket i familjen.
 
Skratta inte :rofl: men min lilla dvärgpinscher fick först ha en polotröja (stickad) och sedan ett hundtäcke som dottern sytt i slöjden. Mycket fint med namnet broderat bak till (precis som på shabraken) Täcket hade rött luddigigt foder men yttertyget var grått och så rött kantband runt om. Väldigt näpet :D :D

PS. Hon älskade sina täcken och tog mer än gärna på dom.
 
Beror på vilken "typ" av russell du har, Min är kortbent och lång i ryggen så overoler passar henne bättre eftersom dom sitter kvar bättre än täcken. Har man däremot en högställd mer "fyrkantig" hund så är nog täcket bättre eftersom det är lättare att ta på och av.
 
Vilken lycka för dig att hunden trivs.
Min hund hatar sitt täcke och går hellre och fryser den dummern :smirk: Eftersom jag klipper min mellanschnauzer med maskin så har jag "förstört" hans annars vattentäta päls, han är van och trivs bättre med det än att bli ryckt.

Jag hoppas han går med på att ha täcket när temperaturen sjunker. :smirk:
 
Min jack russel är också väldigt frusen av sig. Hon har flera täcken som jag varierar mellan om det är egn eller snö osv... Sen är terriers lite skakiga av sig även i 25 graders värme
;)
 
Min pinscher är oxå rätt frusen av sej.
Värst är det i stallet, innan vi kommer ut o rör på oss...
Har knåpat ihop ett varmt täcke i manchester fodrat med fleece som han kan ha den stunden som det tar för meja tt få in hästen o göra i ordning henne. Sen ligger han alltid plcerad på en halvpall, så han kommer upp från det kalla galvet, med nån gammal vojlock på, o en filt om jag brukar packa ner honom i...

Dagsfärska bilder på det charmiga täcket ;)
http://medlem.spray.se/empa/26_10_1.jpg
http://medlem.spray.se/empa/26_10_5.jpg
 
Snyggt täcke!! :love:

Doris skulle behöva ett till vinter.. Fast det blir med nått vattenavstötandetyg.. Diva har redan ett, fast inte lika snyggt som din herres :)
 
Haha, ja, visst är det stiligt? ;)
Har ett lite tunnare vattenavstötande med. Det här fodrade är mer tänkt för de där kalla dagarna då han luffar runt i stallet... Blir lätt lite för lugnt där, o då börjar han frysa stackarn. håller han bara igång hinner han nog inte frysa :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vår dalmatin var väldigt frusen förra vintern (fast då var hon ganska liten), men hon är känsligare för kyla än den stora hunden, som...
Svar
13
· Visningar
2 830
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 691
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 452
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp