Frusna fötter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marocko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 6 445
M

Marocko

Nu har jag under många års tid försökt hitta något som gör att mina fötter inte förvandlas till isklumpar vid ridning på vintern. Dubbla strumpor, tredubbla strumpor (fick köpa nya stövlar), microfiberställ inkl strumpor, trästigbyglar, vinterridstövlar mm mm mm. Är det någon som har ett bra tips om detta?

Sv: Frusna fötter

Har du provat Heat Treat Foot Warmer? Det är en sula som blir varm när den kommer i kontakt med luft.

Du får ursäktam in okunnighet, men ska den sitta utanpå skon/stöveln eftersom den reagerar först när den kommer i kontakt med luften?

Nu uttryckte jag mig klantigt, ursäkta! Om du någonsin har sett sådana där japanska handvärmare som man lägger inuti vanten och "bryter av", är det här ungefär samma princip. Det är en sula som man lägger inuti stöveln - som vilken tunn sula som helst - och trycker till på rätt ställe. Då aktiveras någonting (jag vet inte vilket ämne det är) inuti sulan som värms upp. Jag tror att man låter två ämnen komma i kontakt med varandra genom att "trycka till" själva sulan. De här har jag använt och mina kalla vinterfötter blev som toast!

Jag köpte mina på Am*zon men här i USA kan man köpa dem i vilken sportbutik som helst. Hemma i Sverige har jag sett handvärmare i kassan på Intersp*rt, men inga fotvärmare tyvärr. Jag skulle dock tro att man kan få tag i dem genom sportbutiker som har större fokus på vintersporter och arktiska ting... folk som bestiger berg mitt i vintern har garanterat en kartong fotvärmare med sig i bagaget! Annars vore det kanske läge för någon driftig bukemedlem att starta eget företag och sälja importerade fotvärmare? :idea:

Ska genast kolla, låter jättebra, precis som de handvärmare jag alltid släpar med mig på vintern.

Vad bra! Det finns hur många olika märken som helst (inte bara Heat Treat) så googla på foot warmer och se om det finns någon svensk sida att köpa ifrån. Jag är jätteförtjust i mina, även om jag inte fryser särskilt lätt om fötterna - det är bara så skönt att ha jättevarma fötter när det är snorkallt ute. Är fötterna varma så fryser resten av mig nästan aldrig. :)

Jag kör med nylonstrumpor (ni vet sådana tunna man har när man ska gå på party) närmast foten, sen har jag ett par tjocka strumpor utanpå (helst i ylle).
Är det riktigt kallt så har jag dubbla yllestrumpor :D
Detta fungerar faktiskt bättre än man tror.
Det är ju iallafall ett billigt alternativ att prova

Det är faktiskt något jag inte har provat, kan kanske bero på att jag inte äger några sådana strumpor. ;)

KL
Är det nån som prövat sk. Pak Heat -tåvärmare...?
"Håller dig varm i ca 5 timmar". Säljs på börjes. Är det engångs eller?

Köp bra arbetskängor för utomhus bruk som är varmfodrade så klart, med klack, 2 storlekar större än du normaltsett har eller minst 1 åtminstone. Lägg i en lamullssula, ha en socka som transporterar bort fukt, merinoull eller konstmaterial + ev 2 par raggsockor eller ullsockor över. Ha plast eller trästigbyglar. När du skrittar fram gå bredvid hästen ,lägg in litet småspring om det är riktigt kallt, när du skrittar av gå bredvid igen

fungerar till minus 20- . Det viktigaste är att du själv är varm när du sitter upp!

Hööks vinterstövel Steeds!!! :love: Har alltid haft iskalla fötter hur jag än bär mig åt o vad jag än har på fötterna, men sen jag köpte de stövlarna (mkt skeptisk, men de var sköna o jag var i akut behov av ett par) så har jag inte frusit mer än någon enstaka gång :bow: Har aldrig mer än vanliga tunna strumpor i dem o fryser aldrig trots massa minusgrader (-11 tror jag är kallaste jag haft dem i, det är inte så kallt i den här delen av landet...) :bow: (De är dock små i storleken, fick köpa 38, har 37 i vinterskor annars, o 36 i sommarskor)

Annars brukar jag ha värmepåsar, typ HotSpot från Clas Olsson i skorna, funkar också jättebra, men blir rätt dyrt i längden.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
294
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 543
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Islaend
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
775
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31