Frusna fötter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marocko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 6 438
Sv: Frusna fötter

Jag har batteridrivna värmesulor i mina stövlar. Helt underbart - aldrig mer frusna fötter :)

Batteridrivna värmesulor är heeelt outstanding :love:
Med såna behöver man aldrig mera frysa :banana:

Finns att köpa billiga på J*la och dyra på bla Intersp*rt å de billiga är minst lika bra som de dyra :)

jag rider i läderstövlar, och tänkte att det nog är omöjligt att ha dem på vintern. Men se nej. Köpte ett par stövelstrumpor av fleece för ca 40 kr. Har varma och torra fötter! Trodde aldrig att det skulle funka men det gör det verkligen. Har ett par vanliga strumpbyxor under ridbyxorna. :idea:

Ungefär såna här fast längre tror jag:
DSC02967.JPG

knapplån

något som också är bra att back on track strumpor. Man har dem under en annan strumpa. Foten håller sig varmare mycket längre med dem :)

Det är faktiskt något jag inte har provat, kan kanske bero på att jag inte äger några sådana strumpor. ;)

Ull!

Ull is the shit, the whole shit and nothing but the shit!:p

Skaffa bra ullstrumpor och upplev skillanden, varma när det är kallt, torra när det är varmt!

Batteridrivna värmesulor är heeelt outstanding :love:
Med såna behöver man aldrig mera frysa :banana:

Finns att köpa billiga på J*la och dyra på bla Intersp*rt å de billiga är minst lika bra som de dyra :)

Är sladden så lång att de funkar även om man rider i stövlar? (Har en gång köpt sockar med värmeslingor i från CO - men när jag öppnade förpackningen visade det sig att sladden till batterihållaren var så kort att de bara funkade till kängor...)

Själv använder jag mig av ett tips jag fick från en föreläsning med Ola Skinnarmo som bl a berättade om när han och Göran Kropp försökte nå Sydpolen tillsammans. (Och bara Skinnarmo lyckades fullfölja.) Hans tips var detta: En tunn syntetsocka närmast foten, sedan en plastpåse och sist en tjock yllesocka. Tanken bakom är att plastpåsen håller både den värmande yllesockan och skon torr. Har ridit i ner till -25 med detta och vid de fåtal tillfällen jag blivit kall om fötterna har det räckt med att vicka lite på tårna för att snabbt bli varm igen.

Nu har jag under många års tid försökt hitta något som gör att mina fötter inte förvandlas till isklumpar vid ridning på vintern. Dubbla strumpor, tredubbla strumpor (fick köpa nya stövlar), microfiberställ inkl strumpor, trästigbyglar, vinterridstövlar mm mm mm. Är det någon som har ett bra tips om detta?

Ullstrumpor

kl

Plaststigbyglar och muckboots! Enastående, har klarat mig med endast ett par ridstrumpor nder hela vintern, -27 som kallast, och inte frusit nämvärt. Lite kallt efter 2h skritt ute kanske men annars varmt å skönt!

*kl*

Jag som har fullt av metall i fötterna försöker undvika kyla i fötterna så gott det går. Har handvärmare (sådana dära som man bryter en metallgrej i) nedstoppade i skorna, skidstrumpor, samt stigbyglarna inlindade i benlindor. Rider även i mina vanliga vinterskor på vintern.

Dock har jag lyckats komma hem med mörkgråa tår vid ett par tillfällen ändå...

Lindade stigbyglar

KL

Blivit tipsad om var jag kan hitta graningestövel, original i 2 stl över min normala strl för en löjligt billig slant. Funderar på att nypa dom, slänga i en sula eller två samt extra tjocka strumpor. Tårna gör nästan ont efter ett par timmar i stallet.

Låter det vettigt?

Jag kör med graninge. En rejäl fårskinns sula i, tunna syntetstrumpbyxor och sen militärstrumpor i. Funkar lika bra året runt :)

kl

Plaststigbyglar och muckboots! Enastående, har klarat mig med endast ett par ridstrumpor nder hela vintern, -27 som kallast, och inte frusit nämvärt. Lite kallt efter 2h skritt ute kanske men annars varmt å skönt!

Kan klart rekommendera Muckboots! :) Tyvärr är de bara så grymt vida i skaften, de är enorma! :(
Även tipset med en tunn, varm socka, plastpåse och ytterligare en varm socka funkar bra. Dock känns den innersta sockan mindre fräsch när man tar av påsen, :angel: men man har ju sluppit att frysa om fötterna!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
294
Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 374
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
145
Senast: Islaend
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
771
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S