Bukefalos 28 år!

Frusna kontorsnissefingrar!

Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Det förstås... Men har du provat lite tunnare ridhandskar då? :idea: Där borde det ju finnas några som bibehåller lite finkänslighet :)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

KL
Jag har inte några reumatiska problem, men kalla händer ;) Mina problem har blivit betydligt mindre sedan jag började gymnastisera mina axlar! Min sjukgymnast tipsade mig om övningar, när jag i förbifarten nämnde händerna... Han är av den åsikten att spända muskler i axlarna "stryper" cirkulationen i armarna och händerna :) och då hjälper det inte att bara värma händerna... Prova röra på axlarna och försök slappna av i den muskulaturen :)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Torgvantar är bra, eller bara klipp av fingrarna på ett par vanliga tunna som du skrev. Finns det möjlighet för dig att höj- och sänkbart bord? Sådana är guld! Då kan du stå och jobba någon timme vid behov.

Jag hade en app ett tag som pep var fyrtionde minut och körde ett litet miniträningspass på 5-7 min (armar uppåt sträck, knälyft och lite annat). Det är bra att röra sig innan man blivit nedkyld.

En nackvärmare hjälper mig väldigt mycket, behöver inte vara exklusiv, men lite tjockare som ligger över nacke-axlar och skyddar.

Torgvantar är provade, men det blir för tjockt mellan fingrarna om de ska bli tillräckligt tjocka. :( men kanske såna cykelvantar är lite mer vindtäta så att det kroppen orkar hålla dem varma själv. :)

Höj och sänkbart bord kan jag säkert få om jag behöver, även om jag är en smula skeptiskt till att stå och jobba. Men en del kollegor gör det. Jag ska se om jag kan få ut en arbetsterapeut som någon tipsade om. Då kanske jag få hjälp med vad som är viktigt att åtgärda i första och andra hand. De borde ju ha koll kan man tycka?

Rör på mig några gånger per dag gör jag, mycket för att jag "måste" p.g.a. reumatismeländet för att inte bli stel och ynklig.

Nackvärmare? Typ som lös polokrage?
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Det kan funka att "lura" kroppen.

Genom att du ex. en stor vetekudde eller värmedyna och placerar den på magen.
Låter konstigt, men kroppens egen termostat tror då att du är varm och ökar blodcirkulationen i armar o ben för att kyla kroppen.

Har själv ofta använt knepet då jag suttit på grispass om natten.
Stelfrusna pekfingrar är ju inte det bästa när man ska sätta ett skott där det ska sitta.

Har då tagit 4 värmesulor (batteridrivna) lagt dem i en tygpåse och värmt kaggen med.;)

Det var lite det jag tänkte åstadkomma med underställ, tröja och jacka. :D Jag brukar göra så som du beskriver hemma med vetekudde när jag känner mig frusen, men på jobbet fryser jag ju inte om kroppen om jag har tröja på mig, det är bara händerna som blir kalla. Det hjälper ju att få varma händer när kroppen blir ordentligt varm, men problemet är ju att kroppen blir ordentligt varm då..?
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

jag sitter och skriver med back on track handskar på mig just nu :) Blir kall och stel i händerna när jag sitter och knapprar, ännu värre när jag ligger i soffan och slöar förvisso, men handskarna lättar upp.
Sen antar jag att du fått en handgymnasikprogram av arbetsterapeuten? Lite handgympa med jämna mellanrum mjukar upp mina händer och får igång cirkulationen. märker även skillnad på när jag har ortoserna, mina handleder är rätt kassa och med ortoserna får jag bättre cirkulation i händerna. Men jag får växla mellan ortoser och BoT handskarna för hanskarna går inte över ortoserna, men typ stickade torgvantar går ju att ha ihop med dem. *edit* Eller som jag just kom på, det går ju utmärkt att göra tvärt om, ortoserna ovanpå handskarna.. Inte lätt alla gånger ;)

Jag får paraffinbad hos AT,ska nästa vecka och det gör också skillnad ett tag. Vet att det inte går att få på alla ställen, men det finns ju att köpa egna paraffinbad för inte alltför blodiga pengar.

Inga övningar mer än att röra på mig rent generellt. Jag har normalt inga jätteproblem eftersom jag oftast är igång större delen av dagen och då har jag inte särskilt ont nu med medicinerna. Och just när jag var hon henne senast kom jag inte alls ihåg problemet med kalla stela värkande händer på/efter jobbet. :mad:

Ortoser har jag, men jag har inte lyckats med att vänja mig vid dem framför datorn. Dåliga dagar har jag dem som lite extra stöd typ i stallet, skogsarbete och andra saker som belastar mer. Men hjälper de får jag helt enkelt se till att vänja mig. Behöver nog skaffa ett nytt par då. Tror inte det är poppis med stallukt hos de andra kollegorna... :angel:
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Det finns modell torgvantar som värms upp med en sladd till USB uttaget :) Ingen aning om vart man hittar sådana dock fick dem av morsan nångång och använde dem aldrig då det blev alldeles för varmt för mig
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Har samma problem, och för mig hjälper handledsvärmare. Den mesta värmen går ut kring handlederna, och vanliga finger/torgvantar är för korta. Fick dessa av min syster för två år sedan och de används flitigt under vinterhalvåren (även under långärmade skjortor, trjöjor osv De sluter tätare kring handlederna). MEN! Kom ihåg att sätta på dig dem innan du blir kall. Har man väl blivit kall tycker jag inte att det hjälper. Ha på dig dem redan på morgonen när du börjar jobba vid datorn.

Handledsvärmare har jag i massor och nästan alltid på mig, från jag går upp ur sängen tills det är dags att lägga sig! ;) Har tunnare fin-handledsvärmare i ylle med fina mönster eller vackra pärlor för fest och kalas, grövre för att jobba i, såna du länkar till har jag också ett par, men jag har tappat bort dem vilket jag gråter lite över för det var ett favoritpar. Får se till att köpa nya.
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

En sak till: har du en mousetrapper istället för vanlig mus? De är bättre för frusna fingrar!

Nix, vanlig mus. Och ritplatta. Men båda kan nog främja kalla händer misstänker jag. Jag undrar dock om en mousetrapper fungerar för mig med två stora skärmar eller om det blir en massa puttande fram och tillbaka på den där mattan?
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Det förstås... Men har du provat lite tunnare ridhandskar då? :idea: Där borde det ju finnas några som bibehåller lite finkänslighet :)

Jag testade mina tunna läderridhandskar, men tyvärr är lillfingrarna på handskarna längre än mina lillfingrar (vanligt fenomen eftersom jag uppenbarligen har väldigt korta lillfingrar?) så det gick inte alls. Det spelar ju ingen roll vid ridningen, men på jobbet har jag engelskt tangentbord och skriver väldigt många semikolon, snedstreck, krull- och hakparanteser, större än- och mindre än-tecken som höger lillfinger har ansvaret för...

Sen verkar det som de flesta läderhandskar har sömmar precis på fingertopparna? Eller har du sett andra typer du kan tipsa om?
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Det finns modell torgvantar som värms upp med en sladd till USB uttaget :) Ingen aning om vart man hittar sådana dock fick dem av morsan nångång och använde dem aldrig då det blev alldeles för varmt för mig

Tål att kollas upp, tack! :)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Nix, vanlig mus. Och ritplatta. Men båda kan nog främja kalla händer misstänker jag. Jag undrar dock om en mousetrapper fungerar för mig med två stora skärmar eller om det blir en massa puttande fram och tillbaka på den där mattan?

Trackball funkar utmärkt med dubbla (och trippla) skärmar. :)

Alltså en sån här:

logitech-m570-ball.jpg


För mig gör den stor skillnad för ergonomin och därmed även för blodcirkulationen och värmen.
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Vantar med IR-C/FIR!? Nån typ av keramiska antar jag, men behöver de inte ström?

Nej, ingen strömkälla behövs. Det är bara keramiska tillsatser i tyget. Lite som back-on-track förmodar jag.
Måste medge att jag är skeptisk mot alla lösningar som inte är statistiskt säkerställda och det är bara tillverkaren som påstår att hans produkt har vissa egenskaper. Även om det bara är en Placeboeffekt - men ger det lindring så är jag nöjd.
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Har också reumatism och reynouds och KALLA fingrar. Blev skillnad som natt och dag då jag fick Adalat utskrivet för cirkulationen:) En blodtryckssänkande medicin som vidgar kärlen och därmed ökar cirkulationen i fingrarna. Är en lågtryckare sen innan men funkar ändå med dessa.

Kanske läge för att uppfinna tangentbordet med värme;) ta patent och bli rik:p
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

En fd kollega la upp en bild i går på torgvantar med elslingor som man kopplar till USB :)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Nej, ingen strömkälla behövs. Det är bara keramiska tillsatser i tyget. Lite som back-on-track förmodar jag.
Måste medge att jag är skeptisk mot alla lösningar som inte är statistiskt säkerställda och det är bara tillverkaren som påstår att hans produkt har vissa egenskaper. Även om det bara är en Placeboeffekt - men ger det lindring så är jag nöjd.

BoT är ju egentligen ett väldigt isolerande material och ger effekt den vägen, de keramiska tillsatserna gör varken till eller från och bara en säljgrej.

Energi uppstår inte ur ingenting, så finns ingen energikälla skapas inget infrarött ljus. Det enda infraröda som finns då är de som kroppen själv sänder ut (som jag vill minnas är IR-C, för all del) och som då reflekteras av materialet. Dvs ett isolerande material. Ett välisolerande material ger absolut ökad effekt eftersom man med samma materialtjocklek får något som värmer (isolerar) mer!

Inget hokus pokus alltså. De fungerar. Bara lite fult marknadsfört eftersom de keramiska tillsatserna i princip inte har något som helst med funktionen att göra. :)
 
Sv: Frusna kontorsnissefingrar!

Har också reumatism och reynouds och KALLA fingrar. Blev skillnad som natt och dag då jag fick Adalat utskrivet för cirkulationen:) En blodtryckssänkande medicin som vidgar kärlen och därmed ökar cirkulationen i fingrarna. Är en lågtryckare sen innan men funkar ändå med dessa.

Kanske läge för att uppfinna tangentbordet med värme;) ta patent och bli rik:p

Ah, jag har dock för mig att blodtryckssänkande mediciner inte fungerar så bra ihop med min medicinering i övrigt. :(

Det finns/fanns faktiskt tangentbord med värme (scrolla ned en bit) redan! Fast man kan så vitt jag vet inte köpa dem fortfarande i den här delen av universum. Hur bra de funkar i verkliga verkligheten är väl oklart. Det kanske är därför de inte finns att köpa... ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp