Frustrerad!!!

H

heineken

Jag jobbar som pers.ass och min brukare har handikappridning en gång i veckan. Jag har hållit på med hästar i hela mitt liv, och sysslat med handikappridning privat, och den andra assistenten jag jobbat på ridskola med handikappridning. Varje gång min brukare rider så ska den där :devil: sjukgymnasten med, som för det första är 3 äpplen hög, och för det andra är livrädd för hästar, och för det tredje är totalt nollställd när det gäller hästar. Varje gång min brukare ska rida, så är hon ivägen precis hela tiden.

När han ska ner på hästen (vi använden taklyft), så är hon där och sliter och drar, så han kommer aldrig rätt i sadeln, och när vi ska gå bredvid så går hon precis framför fötterna på oss, så att vi snubblar över hennes fötter när vi går. :crazy: Min brukare är 1.90 lång, och väger närmare 100 kg, och har så gott som ingen balans, så det är TUNGT att hålla upp honom, och när hon går framför så får vi gå fel, så att vi inte får den kraften vi behöver, och då säger kärringen: Jag går här, för du ser inte ut att orka... -Nähä??!! Försök att gå en halvmeter för långt bak och räta upp honom.. :mad:

Om hästen börjar gå och min brukare tippar lite bakåt så skriker hon och blir helt hysterisk, så hon stressar upp både brukaren och hästen.. Och går fram och sliter och drar i allt hon ser. Jag klubbar ner kärringen snart!! Och dom få gångerna som hon inte är frammer och sliter i allt så går hon 2 meter bakom hästen och domderar och säger åt min brukare att han ska göra si och så, även fast vi alla vet att han inte klarar det.. :crazy: Min brukare är jättedeppig när vi har varit och ridit. Han tycker om att rida, men hon förstör allt det roliga.. :crazy:

Hon hatar att vara i stallet, och är rädd för hästar, men vi får ändå inte rida utan henne, för hon måste vara med om nåt skulle hända. Vad tror hon att hon kan göra åt saken?

Jag blir så förbannad!!! Idiot!!

Jag var bara tvungen att avreagera mig lite..
 
Sv: Frustrerad!!!

Tratta i den där sjukgymnasten litet VALIUM!!!!

Nej allvarligt talat kan ni inte hjälpa er brukare att få en annan mer hästvan sjukgymnast?

Som det beskrivs är hon ju en fara för både er assistenter och brukaren.

/KT
 
Sv: Frustrerad!!!

säg åt kärringen att det är större risk att det händer något när hon är med än när hon inte är det och att hon ändå inte kan göra nåt om det händer nåt! :devil: :mad:
 
Sv: Frustrerad!!!

Förstår din frustration!
Låter intekul alls det där!

Ni borde kunna få någon mer hästvan sjukgymnast istället. Som det är nu blir det ju bara fel för er alla, speciellt brukaren... Det är ju inte meningen att han ska bli deprimerad utan det ska väl ändå ha motsatt effekt... :smirk:
 
Sv: Frustrerad!!!

Men hon kan väl sitta på läktaren och hålla käft?

Händer det något så är det hon som har allra minst chans att kunna rätta till det i manegen ändå, så vari ligger skillnaden?
 
Sv: Frustrerad!!!

Sånt här är inte kul!

...men det är mycket viktigt att brukaren mår bra psykiskt
under ridningen.

Så jag har tre förslag:
Förslag 1: Du/ni berättar vilka regler som gäller när man är med hästar och vad ni önskar av henne.

Förslag 2: (om inte ett fungerar) Tala om för henne att
ni tänker kontakta hennes arbetsgivare och berätta
om er situation och att hon inte passar för uppgiften.
....få se om hon lyssnar och skärper till sig.

Förslag 3: Skriv till hennes arbetsgivare om situationen..och be dem prata med henne...eller
ersätta henne med någon annan som kan vara lugn
och tyst :-)

Övrigt:
Var tuff, saklig, någorlunda snäll.....men ta kommando över sjukgymnasten när ni är med hästar.
Tala alltså om vilka regler som gäller.

Det är ett märkligt fenomen att: en del sjukgymnaster tror att de väldigt speciella experter....I know :devil:

Jag skrev en del.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frustrerad!!!

Tack för alla svar! :)

Vi har ridit en gång sen sist jag skrev, och det var samma visa.. Hon sliter och drar i allt, och har ingen koll på nånting. När vi tog av brukaren jackan o.s.v. och gick och la det på läktaren, så satte hon på honom lyftskynket, men problemet var att hon hade satt det på övre delen av kroppen, och inte i svanken som det ska vara, och dessutoom missat att det skulle vara under benen åxå, hade vi inte märkt det så hade brukaren glidit ur skynket och kraschlandat i spånet! :mad: Hon var och slet och drog igen, och brukaren hamnade snett och hamnade med all tyngd på vänster sida, då sa hon åt honom att han skulle räta upp sig, men eftersom han inte kan det så får vi assistenter dra honom rätt i sadeln, men vi måste juh göra allt samtidigt, och brukaren måste veta vad vi gör eftersom han är osäker. Så vi stog och förklarade vad vi skulle göra, och varför, då går kärringen på vänster sida, tar tag i lyftbältet och rycker till så att han håller på att ramla av hästen! Hade inte den andra assistenten reagerat så snabbt så hade han ramlat av, för det fanns inte en chans att jag hade orkat hålla emot själv..
Snacka om att hon kan reta gallfebern på oss, alltså.. Jävla kärring!
Jag och den andra assisten tycker att vi ska stå stilla och bara låta honom sitta på hästen tills han känner sig trygg och har börjat hitta balansen, men det tycker inte hon. Hon tycker att det är bättre att hästen skrittar, och att vi får slita som djur för att hålla honom kvar medans han ligger bakåtlutad eller hänger över halsen på hästen. Vi håller på vårat och hon håller på sitt. Vi har försökt att prata med henne, men hon fattar inte vad vi säger, eller så kanske hon inte vill förstå. :crazy:
 
Sv: Frustrerad!!!

hej för att kunna komma någonstans bör alla vara överens om hur din brukares ridnings ska vara annars slutar allt med kaos,och kosmos,
jag tycker ni måste prata igenom allt hur ni vill ha det,annars sluta rid,tills enighet har nåtts ,för ryttaren blir oädligt osäker på sin sak
och vet inte vad som gäller,och vad som är bäst för alla,att dra åt olika håll håller inte.momenten blir dåligt och allat annat oxå! :banana: :bump:
 
Sv: Frustrerad!!!

Ring hennes arbetsgivare..............!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
455
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 003
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 127
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp