Frustrurerad matte ..

MayGrace

Trådstartare
Min kära lilla tant ponny på 22 år har blivit akut halt igår. Höll på att trilla omkull igår morse påvägen ut ur boxen, självklart fick hon gå tillbaka i boxen och matte började jaga veterinären. Jourhavande kom ut ( en veterinär jag litar mycket på! ) misstanke fång från början då hon har den historiken men stämde ändå inte in tyckte hen på beskrivningen. Efter koll av alla ben och ingen puls eller värme i hovar så fick hon komma ut och gå på gårdsplanen. Kunde nu hålla balansen men tydlig hälta vänster bak högt upp. Troligen höftled, metacam i 5 dagar till och börja med. Prognos si och sådär, hjärtat värker och jag känner att jag behöver goda historier innan jag går sönder totalt. De här är min bästa vän sedan 12 år tillbaka.
Veterinären misstänker att hon är sliten i lederna och nu hände något akut tex att hon rullat fast, halkat i hagen ( troligt då de regnat mycket på sistone ) och då har den hälta kommit. Idag piggare, gladare och rör sig obehindrat men inte konstigt med smärtstillande i kroppen. Får gå i hage som vanligt under behandling men annars vila på nätterna inne.
Veterinären ville att jag lugnt och stilla skulle låta henne ha sitt vanliga liv nu dessa dagar och inga beslut måste fattas, vi hoppas på en sträckning såklart! Ge oss lite pepp vi behöver de :heart
 
Har det varit halt i hagen så är risken för sträckningar givetvis större än normalt. Och även om det bara är en fläkskada så kan den ta lång tid att läka - alltså behöver det inte vara allvarligt bara för att det är smärtsamt.

Oftast går ju dessa fall bra. Så du har oddsen med dig :)

Jag hade försökt göra som vet. ordinerar. Inget övertänkande eller analyserande. Bara stänga av det nu i några dagar och låta henne gå i hage som vanligt.

Jag hoppas på att hon blir bra inom kort! Och att höftleden med ligament är ok. :heart
 
Har det varit halt i hagen så är risken för sträckningar givetvis större än normalt. Och även om det bara är en fläkskada så kan den ta lång tid att läka - alltså behöver det inte vara allvarligt bara för att det är smärtsamt.

Oftast går ju dessa fall bra. Så du har oddsen med dig :)

Jag hade försökt göra som vet. ordinerar. Inget övertänkande eller analyserande. Bara stänga av det nu i några dagar och låta henne gå i hage som vanligt.

Jag hoppas på att hon blir bra inom kort! Och att höftleden med ligament är ok. :heart
Tack, knappt sovit en blund sedan i söndags idag är sista dosen metacam :up: Och en strimma av hopp finns då hon inte visar någon hälta alls men trötthet efter en dag i hagen! Börjat fundera på hur vi ska gå vidare men tror jag ska vänta att ringa tills efter midsommarhelgen om hon inte blir sämre såklart :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästvård Hej min islänning på 9 år har fått fångkänning som veterinären kallade det, stapplig gång och puls i frambenen är inte fet lite nacke...
Svar
13
· Visningar
1 592
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp