Frysa rabarber?

Armani__

Trådstartare
Ja, kan man det, frysa rabarber alltså??
Fick med mig hem hur mycket rabarber från stallet idag som helst!
Växte tydligen väldans bra i hästarnas "bajs-hörna" :D och jag vet inte var jag ska göra av allt, tyvärr. Ska försöka ge bort en del till lite kollegor imorgon, men resten vet i tusan.

Men som sagt, kan man frysa in dom tro?

Sv: Frysa rabarber?

Det går alldeles utmärkt! Skär i bitar och sockra först bara.

/Kratus, med rabarber i frysen :D

Okej, tack för hjälpen!

Förresten, på tal om rabarber, släng gärna in lite smarriga recept på olika saker man kan göra av rabarber. Det är ju så underbart gott!

Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, sätt ugnen på 175 grader. Vispa 1 ägg och 2 dl socker, rör i 2 dl mjöl, 1 tsk bakpulver, 1 dl smält smör och 1 tsk vaniljsocker. Häll i formen. Täck ytan med rabarber skuren i bitar. Grädda ca 50 minuter.

Kanten blir hård och knäckig, rabarberbitarna sjunker liksom ner i smeten. Kakan blir "platt" på mitten och hög längs kanterna så oroa dig inte om du tycker den ser knepig ut. När den har fin färg är den klar. Den går inte att sticka i för att testa. Den är GOOOOD! Går f.ö. att göra med äpplen också, och med röda vinbär... Är smaskens med lite glass till men går utmärkt som "bara kaka".

Lycka till!

Man behöver inte sockra innan man fryser om man inte vill, det går bra ändå.

Jordgubs och rabarberpaj är hur gott som helst, lite hackade hasselnötter i det hela dessutom så blir det ännu godare :d
Ta lite mindre socker än om du bara hade haft rabarber.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Enya
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 732
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka