Frysa svamp?

Kan man frysa in kantareller som de är? Eller måste de förvällas? Vad är egentligen förvällas?

Det är en fördel att förvälla före frysning, tar dessutom mindre plats.

Förväller gör du i en stekpanna efter att du rensat och skurit ner dem i mindre bitar. Vattnet i svampen kommer alltså ut ur svampen av värmen och kokar sen tillbaka in i svampen, när det är gjort är svampen förvälld :). Oftast, särskilt om det varit blött, räcker vattnet i svampen, annars brukar jag stöta till med en liten skvätt :).
 
Jag fryser alltid kantareller (och annan svamp) som den är. Tycker att det funkar hur bra som helst. Bäst är att frysa dem skurna i mindre bitar på en ugnsplåt och sen lägga dem i en påse/burk. Då fryser de inte ihop till en stor isklump och man kan ta ut så mycket man vill ha åt gången.
 
Jag förväller alltid kantareller innan infrysning. Har ätit icke-förvällda frysta kantareller som blivit så beska att de var oätbara.

Förvällning är väldigt enkelt. Skär svampen i lite mindre bitar, lägg i torr stekpanna/kastrull på typ medelvärme. Inom några minuter är det massa vatten i pannan, och så får de ligga kvar på medelvärme tills vattnet försvunnit igen. Klart!
 
Jag torkar och fryser. Räcker ofta med att ligga luftigt på tidningspapper i två dygn, men nu kör jag med svamptork
 
Jag fryser alltid kantareller (och annan svamp) som den är. Tycker att det funkar hur bra som helst. Bäst är att frysa dem skurna i mindre bitar på en ugnsplåt och sen lägga dem i en påse/burk. Då fryser de inte ihop till en stor isklump och man kan ta ut så mycket man vill ha åt gången.
Tar det inte mycket större plats? Mvh behöver mer frys kör redan tetris.
 
Kan man frysa in kantareller som de är? Eller måste de förvällas? Vad är egentligen förvällas?

Det går superfort att koka bort vätskan i en stekpanna. Jag tar en non-stick-panna och lägga i väl rensade och avsköljda kantareller i hyfsat het panna. När de börjar vätska ur sig så sänker jag värmen och låter kantarellerna puttra tills vätskan kokat bort. Jag fryser in i portionsförpackningar som bara är att ta fram när det är dags att laga mat.

Fördelen med att koka bort vätskan är att de tar otroligt mycket mindre plats i frysen samt att jag har kortat ner tillagningstiden den dag det är dags att tillaga dem. Svamp tar ju annars ganska lång tid att tillaga.
 
:nailbiting: Jag som tycker det är struligt med översikt och omsättning i vår halva frysdel (har alltid haft en kombo - kyl/frys med 2,5 lådor på 4-7 personer i hushållet). Det är få livsmedel som är goda efter mer än ett par månader undangömda i frysen.
Vi vaccar fryssaker. Just nu har vi sånt som är bakat till ridskolan. Mycket äppeljuice äpplemos och äppelbitar. I veckan hoppas jag päron hamnar där. Men det behöver inte ligga undangömt för det.det ligger uppsorterat.
 

Liknande trådar

Mat Det finns ju en svamptråd redan men den verkade mer handla om svampplockning. Men jag är nyfiken (och hungrig 😁😆) på hur ni äter er...
Svar
3
· Visningar
369
Senast: Tilly_85
·
Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: ildiko
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
626
Senast: Otherside
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp