fryser hästar om benen

Den ganska tunna päls som de flesta halvblod har långt ner på benen kan knappast göra någon enorm skillnad för värmen.
Fattar att man kan behöva tänka på sånt när man vet att hästen är i riskzon, men det verkar ju väldigt överdrivet att tänka på sånt i generella fall där ingen vetskap om ökad risk finns.
Är pälsen så tunn är det ju ännu onödigare att klippa.
Nej har hästen inte varit överviktig någon gång de senaste åren och kollas för PPID med jämna mellanrum och inte får en onödigt hög järngiva så är ju risken liten.
 
Är pälsen så tunn är det ju ännu onödigare att klippa.
Nej har hästen inte varit överviktig någon gång de senaste åren och kollas för PPID med jämna mellanrum och inte får en onödigt hög järngiva så är ju risken liten.
Övre delen av benen får ju tjockare päls och där föredrar jag att klippa. Klipper jag där så klipper jag hela benen iom jättefult annars. Det är ju jättevanligt och knappast förknippat med fånganfall.
 
Jag har aldrig klippt mina hästars ben. Dels för att jag bor långt norrut där vi ofta har kring -20 grader på vintern, någon vecka kring -30 och jag har mina hästar ute mycket oavsett temp eller väder. Och dels för att jag sällan rider i ridhus. När jag tränade och tävlade som mest blev det ridhus max en gång i veckan resten hemma i skogen och på vår ridbana. Så då tycker jag inte det är sjyst att ta bort pälsen på benen bara för att det skulle vara snyggare så. Följer kanten på muskeln och tycker det blir helt ok.
 
Jag är inget fan av att raka hela benen. Dels är det tidsödande och ger, enligt mig, inget mervärde för hästen.

Jag gjorde det dock ett år när hästen hade fullt av rakade fyrkanter på benen pga veterinärundersökningar. Det såg lite mer enhetligt ut då. (hon såg ut som hon fått pixelskabb innan).

Veterinär har också påpekat (för annan i stallet med känslig häst) att rakar man så skadar man huden (tillfälligt och bara mikroskopiskt) men att detta kan ställa till besvär om man bor i den delen av Sverige som har mycket lera. Risken för mugg ökar (risken avtar naturligtvis efter några dagar, när det läkt)
 
Det jag lärt mig är att från knäna/hasen ner finns inga muskler (bara senor och ligament) och deras blodkärl är annorlunda än våra och betyder då att de inte fryser om hovar eller ben.

Är hästen i riskzon för fång, PPID eller liknande kan kylan utlösa men det har inget med att de fryser utan bara att det är kallt.
 
Jag är inget fan av att raka hela benen. Dels är det tidsödande och ger, enligt mig, inget mervärde för hästen.

Jag gjorde det dock ett år när hästen hade fullt av rakade fyrkanter på benen pga veterinärundersökningar. Det såg lite mer enhetligt ut då. (hon såg ut som hon fått pixelskabb innan).

Veterinär har också påpekat (för annan i stallet med känslig häst) att rakar man så skadar man huden (tillfälligt och bara mikroskopiskt) men att detta kan ställa till besvär om man bor i den delen av Sverige som har mycket lera. Risken för mugg ökar (risken avtar naturligtvis efter några dagar, när det läkt)
Det där med mugg kan nog vara åt båda hållen. Kan öka risk, men också vara fördelaktigt iom lättare att hålla torrt och rent😊
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 413
Senast: Efwa
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
259
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp