Fryser i regnet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare minschamamman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 5 104
M

minschamamman

Idag har det regnat hela dagen. Det blåser inte, är 14 grader varmt men regnar oavbrutet sedan tidigt i morse. När jag tog in hästen klockan 15 så skakade hon:o Hagen hon går i har massor av gräs, en skog och en hästkompis. Dessutom är hästen "lite mullig" och har därför gott hull. Varför fryser hon då? Borde hon inte klara ett sommarregn?
Jag kan tillägga att jag i höstas av en slump fick veta att hon hade höga muskelvärden (korsförlamning). Efter total ommöblering i foderstaten (bort med all havre och betfor) blev muskelvärdena helt OK igen. Kan denna bakomliggande känslighet för korsförlamning göra att hon är extra känslig för kyla? Nå´n som tror/vet nå´t?
Hur gör ni andra med X-hästar? Har ni täcke på när det regnar?

Sv: Fryser i regnet?

Vi har regn täcke endast på vårt fullblod. Dom andra klarar sig kanon bra!

Det är ju individuellt det här med om de fryser eller ej. Min ponny kan gå ute utan täcke på betet om det så regnar flera dygn i sträck. Travarn står och ser ut som han ska smälta bort när som helst efter några timmar, och blir öm i ryggen. En annan ponny i stallet kan svanka sig om man lägger en sockerbit på ryggen efter några timmars regn. Så det är nog väldigt indiduellt.

Jag har täcke på min häst när det regnar, just för att han är en fryskyckling. Min förra häst kunde stå ute i ur och skur utan att det bekom honom. Som _Runaway_ sa så är det väldigt individuellt, och det går inte att säga att "hästar ska klara sig utan täcke på sommarbete". Man får ju se till sin egen häst och lägga på om det behövs.

Hästen måste inte frysa för att den skakar. den kan skaka för att hålla värmen uppe, den rör sina muskler, hittar tyvärr inte de rätta orden. Och det är ju väldigt individuellt från häst till häst när den börjar frysa och inte. Sen om hästen bara har mat så omvandlar den maten till värme, jag kommer inte håg till hur mycket men det är väldigt mycket.

Blev lika förvånad som dig när jag förra veckan hittade min häst skakandes i hagen efter det hade regnat. Han både skakade jättemycket och var superöm i musklerna speciellt i ryggen. Så nu blir det ofodrat täcke på om det regnar kraftigt och är lite kallare, under 15-20 grader.

En av våra hästar fryser så han skakar när det regnar mycket. Han måste ha täcke på sig eller så får han stå inne några timmar.

Min är en x-häst men han har inga problem av detta. Han går utan täcke förutom på vintern (blir som en mammut). Nu går han på bete och jag har inte ens tagit ut täcken dit :)

Så alla är olika individer...

Hästen måste inte frysa för att den skakar. den kan skaka för att hålla värmen uppe, den rör sina muskler, hittar tyvärr inte de rätta orden.

Men är det inte samma som med människor, man skakar för att få upp värme i musklerna..? Inget nedlåtande, bara en undran. :) Det har alltid jag trott... Och i så fall lägger jag hellre på ett täcke så pållen slipper stå och skaka.

Jag har hört att det är också för att när man blir kall flyttas värmen till dina inre organ så de inte skadas och därför försöker kroppen hålla värmen genom att skaka. Men skaka betyder ju att man fryser och då tycker jag att man kan gott sätta på ett regntäcke när det börjar regna mycket.

Min orkar ju ganska mycket och klarar regn ganska bra men blir de att frysa så kan ju ryggen ta stryk av det.

Hästen måste inte frysa för att den skakar.

Jag tror inte att en häst som skakar är särskilt varm o go.

Våra hästar går på lösdrift, när det var storm i vintras var dom inne, inte för att dom frös utan för att dom inte skulle rymma.

Ikväll när jag åkte upp och tittade till dom stod alla 6 hästarna och skakade. Dom går i en stor kuperad hage med skog och mycket bete. Ändå stod dom mitt ute på det öppna. Det var bara att fixa fram hö och halm (som inte fanns i stallet) och stalla in dom över natten.

Ingen av hästarne går med täcke på vintern och jag har inte sett någon frysa i vintras heller.

Men snälla. :crazy:
Vi skakar också om vi är kalla och fryser, ALLA däggdjur gör det. Och syftet är som du säger att undvika att frysa ihjäl och att kroppens temp sjunker så mkt att inre organ tar skada.

Men hur bra och skönt är det att frysa så man skakar??? Hur känns det i musklerna då?? Hur glad och lycklig känner du dig då?

Nej fy för att vara så okänslig mot sin häst. Skakar den så fryser den, och då ska den in eller ha täcken. Punkt slut.

*KL*
Om den står o spänner sig många timmar kan det bildas mjölksyra i musklerna, som kan leda till korsförlamningssymtom.

min erfarenhet är att ston som regel fryser mindre- kan det bero på mer underhudsfett fast den är i samma hull som en val?
Mina fick vara utan täcke, men de stog inne i sommarstugan.
annars har jag ofodrade regntäcken som åker på vid långvarigt regn.

så kan det vara, har också erfarenheten att ston är varmare av sig än valacker. Eller om det beror på hormoner?

Jag är jättetrött, kanhända jag missuppfattar:angel:, men menar du att hästarna stod inne i sommarstugan? :eek:

Inte så kul om dom kissar:D

De har en egen "sommarstuga" i timmer.:D

skönt att de kan gå in nu när bromsarna har börjat att komma o vid hällregn.
förr var jag tvungen att släpa hem dem:crazy: till vinterbostaden:idea::p

Jaha, vilken tur att de har en egen;):banana:

Jag tänkte att ni kanske klämde ihop er i eran människostuga och mös när det regnade:idea::rofl::rofl:

Jag tycker det var lite skönt att läsa att fler hästar frös på bete. Jag har tre kallblod i hagen som alla är vana vid att gå ute året om utan att frysa. Men hittade den ena skakade av sköld när det hade regnat hela natten :eek:Tog snabbt in henne så hon fick torka upp med flecce. När hon sedan var torr ville hon åter ut och fick för första gången i sitt liv regntäcke på sig :p Pållan var mycket nöjd med det :D

Hästen ifråga är en islandshäst och de säger ju alltid alla är såååå tåliga....

Äsch det är ju helt och hållet individuellt ju! Vissa hästar är helt enkelt fryslortar och behöver lite extra hjälp när det är som värst. Min klarar sig gott i regn medan hennes kompis skakar ihjäl sig. Lite korkade är de båda dock: vart är de när det regnar? Jo jag kan säga att det inte är under trädens skydd utan mitt i ängen.. *suck*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka