Fryser på sommarbetet...

MagicaDeHex

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnat rätt....

Igår släppte jag ut min häst på betet. Han har stått själv över natten och idag kommer hans hästkompis.
Det har regnat som sjutton ett tag nu,men istället för att gå bort mot ett skyddat skogsparti står han mitt på öppna ängen och blir såklart dyngsur. När jag kom dit imorse tyckte jag att han frös. Skakade lite, men efter att jag hade tagit en lång promenad försvann det och jag höll honom även sällskap en stund i skogspartiet och då stod han ju där utan att darra.
När hans kompis kommer,tror ni dom automatiskt går till den skyddade delen eller borde jag sätta på honom ett täcke? Just nu har vi 10 grader men med regn.
I "vinterstallet" har han gått ute dygnet runt i en vecka nu och då har jag ju inte sett om han frusit på natten för när jag kommit upp har det varit ganska varmt. Under vintern har han gått med täcke,men varit utan ett bra tag nu. Han är inte rakad och hade fått lite vinterpäls som det är kvar av.

Jag har aldrig haft täcke på mina hästar innan,men han verkar så frusen? Eller tror ni han är "härdad" efter en vecka ute redan?
Dessutom är han ju våt nu,kan jag isåfall lägga ett fleecetäcke först,under regntäcket,och sen senare ikväll byta fleecetäcke?
Eller räcker det med att han går under träden sen om kompisen gör det? För nu gör han det bara om jag går dit,annars står han längre ner i hagen eftersom han antagligen är jäkligt sällskapssjuk just nu,stackarn.
Har dåligt samvete att han fick stå helt själv ett dygn i en alldeles ny hage, och nu känner jag mig ännu sämre om han ska frysa!

Hur skulle ni gjort? Täcke lr inte?
 
Sv: Fryser på sommarbetet...

Det har ju inte bara regnat utan även blåst rejält de senaste dygnen, så det är inte konstigt att hästen fryser.
Jag hade satt på ett bra andas-regntäcke så att hästen får chansen att torka upp och bli lite vindskyddad när det är så här äckligt väder.

Det är ju trist om hästen drar på sig en förkylning eller liknande om den nu ska vara ute över sommaren också.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med härdad?

Tom hästar som går på lösdrift året om utan täcke, och som verkligen odlar sin päls, kan bli frusna när det regnar och blåser kallt i flera dygn. Skillnaden är bara att man har hall till dem så att de kan söka lä.
 
Sv: Fryser på sommarbetet...

eftersom han antagligen är jäkligt sällskapssjuk just nu,stackarn.
Har dåligt samvete att han fick stå helt själv ett dygn i en alldeles ny hage, och nu känner jag mig ännu sämre om han ska frysa!

Hur skulle ni gjort? Täcke lr inte?

Ja det var väl inte så lyckat :crazy:
Avvakta med att oroa dig för att han är onormalt frusen, det är ju inte konstigt att han gjorde det om han stod mitt ute på ängen utan skydd i regnet, antagligen gjorde han det för att han var ensam och otrygg i den nya hagen. Men om de går ute såhär pass tidigit när vädret är så ostadigt så skulle jag nog ha regntäcke på natten ja......
 
Sv: Fryser på sommarbetet...

Ja, jag gör nog så.

Ska ta på han ett fleece under som suger åt sig det värsta och sen ta av det om några timmar. Förhoppningsvis ordnar vädret till sig igen.
Kompisen kommer i eftermiddag. Det känns bra....Tänker på stackarn hela tiden=(
Skulle inte låtit han va själv alls egentligen, men jag hade bara transporten igår och den andra hästen kan absolut inte stå själv så vi gjorde såhär. Ganska dumt nu när jag tänker på det i efterhand. Vi borde synkat varandra bättre.

Tant brun- Vet nog inte riktigt vad jag menade med härdad. Tänkte väl på att han kanske inte tappat all vinterpäls just för att han gått ute dygnet runt. Och att den borde skydda lite
 
Sv: Fryser på sommarbetet...

Blåsten gör att det blir bra mycket kallare men jag har hört att en häst darrar för att hålla värmen och pälsen reser sig..
Vindskydd är ju inte fel men tänk på att täcket måste vara 100%tätt utan hål även små för annars blir det värre med täcke om nåt regn går igenom..
 
Sv: Fryser på sommarbetet...

Nu har han fått ett täcke på sig,går ju inte att lita på det här jäkla vädret:crazy:
Nu har även hans kompis kommit så jag kan sova lugnt inatt! Trodde det skulle bli massa bus och spring,men dom högg in på gräset direkt och bara äter äter äter:p
 
Sv: Fryser på sommarbetet...

precis som människor kan hästar ochså skaka när dom fryser.
Jag har aldrig märkt att jag blir varmare av det.
Speciellt inte om det fortsätter att regna och blåsa.
En blöt päls kan inte resa sig och skydda när det regnar.
Vi har både klippta och oklippta islandshästar som frusit den här veckan.
Överväger täcke i morgon om det skall regna hela dagen, får kolla smhi i morgon bitti.
Täckeshysterin är utbredd men ibland kan det behövas även på sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 239
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp