Fryst sperma som tinat, vems ansvar?

lulski

Trådstartare
Jag tänkte höra med er som har mer erfarenhet än mig som är grön på området vet vad gängse rutiner är. Jag beställde fryst sperma från utlandet som förvarades på seminstation #1. Tanken var att stoet skulle insemineras där men av olika anledningar så gick det inte. Stoet flyttades till seminstation #2. Innan stoet flyttades frågade jag #1 om det gick och var möjligt att skicka det fryst till #2 och det skull inte vara några problem. Så när stoet flyttats till #2 bad jag #1 skicka sperman dit, de använder sig av den s.k. slingan och stationerna ligger bara 10 mil från varandra och nästan efter varandra på slingan. Med andra ord så tar frakten inte speciellt lång tid.
Nu till problemet; när sperman anlände till #2 var den helt tinad och med andra ord så kan den inte användas.

Så nu till min fråga; är det här sånt man får räkna med i den här branschen så att säga eller kan man på något sätt kräva ersättning eller kompensation? Dels är det ju pengarna som jag redan lagt ut för sperman och sen känns det extra surt eftersom det tidsmässigt inte kommer gå att få hem mer sperma från den hingsten och att det med andra ord inte ens finns en möjlighet att få stoet dräkigt med den i år. :(
 
Vad för kärl användes vid flytten, vems var det, vem fyllde på kväve och hur lång tid tog det innan sperman kom fram. Jättesvårt att svara på din fråga utan att veta.
 
Vad för kärl användes vid flytten, vems var det, vem fyllde på kväve och hur lång tid tog det innan sperman kom fram. Jättesvårt att svara på din fråga utan att veta.
Ang kärlet vet jag inget. Jag har ju anlitat ett företag som sa sig kunna skicka fryst sperma och då räknar i alla fall jag med att de ska klara av att göra det. Jag vet att transporten kom fram samma dag som den skickades och att den sträckan inte tar speciellt många timmar. Hade det varit själva transporten som av någon anledning inte kommit fram i tid eller att kärlet kommit på villovägar hade jag så klart inte tyckt att det var seminstation #1 som tabbat sig.

Min undran var mest rent generell om hur det resoneras kring ansvar när sånt här händer.
 
Går in under kategorin "shit happens".

Var sperman frusen när den kom från utlandet, hur lång tid förvarades den på ställe 1 innan den skickades vidare till ställe 2?
 
Går in under kategorin "shit happens".

Var sperman frusen när den kom från utlandet, hur lång tid förvarades den på ställe 1 innan den skickades vidare till ställe 2?

Fast gör det verkligen det? Jag tänker om ett företag säger sig kunna tillhandahålla en vara eller tjänst men att det sen visar sig att de inte kan det, ska de inte på något sätt kompensera den som anlitat dem eftersom varan de hade ansvar för nu är helt obrukbar?

Ja, den var frusen när den kom, jag var med vid det tillfället. Jag såg när den "packades upp" och flyttades till deras egna kvävekärl. Den försvarades på seminstation #1 i 2 veckor.
 
Senast ändrad:
Fast gör det verkligen det?

Som uppvuxen på ett stuteri, där sperma kom var och varannan dag och det ibland inte var fruset vid ankomst, så anser jag det, ja. Vad än som gått snett, så är det ju hos ställe 1 och inte hos de som transporterat från 1 till 2 och sålänge ställe 1 inte har något i avtalet/ger någon garanti för hur de förvarar sperman så är det shit happens.

Nyfiket undrat, varför går det inte att ta hem en ny omgång och vad säger ställe 1?
 
Nej, transportören har nog inget ansvar i det här läget. De har ju bara flyttat kärlet från 1 till 2.

Jo, det går att få hem mer men jag tycker det börjar bli lite sent på säsongen och det tar lite tid för den att komma hit vilket skulle göra att tar ytterligare flera veckor innan stoet kan insemineras. Jag får väl vänta till nästa år helt enkelt.

Jag är nog mest lite besviken på ställe 1 på grund av lite andra saker också och sen kom det här som grädde på moset.
 
Det handlar bl a om vem du kommit överens med om transporten. Har du själv avtalat med en transportör så är det med den som eventuella diskussioner om ersättning behöver tas. För visst kan det vara transportören som orsakat skadan - transporten kanske dragit ut på tiden eller på annat sätt kunnat tina medan kärlet s a s var i deras händer. Men om seminstation #1 uttryckligen utfäst sig att se till att sperman kommer till station 2# så går det inte att komma ifrån att det åtminstone gentemot dig är deras ansvar att sperman faktiskt är användbar när den väl kommer fram. Spontant låter det som ett starkt case rent konsumenträttsligt, sen är det förstås frågan vad man väljer att driva.
 
visst kan det vara transportören som orsakat skadan - transporten kanske dragit ut på tiden eller på annat sätt kunnat tina medan kärlet s a s var i deras händer.

Fast det tar nog lite längre tid än några timmar för ett sånt fryskärl att tappa all kyla så att sperman blir helt upptinad. Och även om så sker, så tvärdör inte alla spermier direkt bara för att det är upptinat. De lever ju ett tag efter upptining, så jag vidhåller att det knappast är hos transportören det gått fel. Mest troligt så har något gått snett hos seminstation 1 i deras fryshantering efter uppackningen och omflyttningen.
 
Och även om så sker, så tvärdör inte alla spermier direkt bara för att det är upptinat. De lever ju ett tag efter upptining

Det var ingen idé att kontrollera om det fortfarande levde några spermier eftersom stoet inte är i brunst just nu. Och det är inte många timmar man har på sig att seminera med fryst sperma efter att den tinat.
 
Det är svårt att tycka särskilt mycket när man vet så lite. Men det låter ju som att avsändande station antingen haft för lite kväve eller haft ett dåligt kärl. Om det är ett engångskärl kanske det inte är fyllt tillräckligt länge i förväg. Är de vana att hantera fryst sperma?

Transportören kan man knappast skylla, det är ju vana människor allihop och så här sent på säsongen bör väl alla ha hanterat fryskärl.

Klurigt tänker jag. En ytterligare aspekt är om det är sperma köpt per dos/strå (fast det verkar ju inte så?). Då är det ytterligare en direkt förlust.
 
Jag köpte 3 doser (6 strån) från utlandet och fick hit alla på en gång eftersom frakten kostar en del. 2 doser ingick så att säga i priset och jag köpte till en extra för säkerhets skull. Den extra doser kostade inte så mycket. Alla doser skickades tyvärr från ställe 1 till ställe 2 så alla doser är förstörda.
 
10 mil med bil inrikes är ingenting mot att frakta från USA med flyg och sedan bil. Kan frusen sperma klara det ena så bör det utan vidare klara 10 mil. 10 mil tar dessutom bara 1,5 timme att köra om man inte har en massa stopp på vägen och som jag förstod det så var ställe #2 första stoppet efter upphämtning? Så nej, korrekt förvarat borde det verkligen inte ha hunnit tina.
Jag hade blivit rätt arg faktiskt och tagit det vidare. SÅ billigt är det oftast inte heller. Jag kommer själv importera fruset från USA nästa år och det ligger på runt 50.000:- innan allt är klart så jag kommer inte godta "shit happens".
 
10 mil med bil inrikes är ingenting mot att frakta från USA med flyg och sedan bil. Kan frusen sperma klara det ena så bör det utan vidare klara 10 mil. 10 mil tar dessutom bara 1,5 timme att köra om man inte har en massa stopp på vägen och som jag förstod det så var ställe #2 första stoppet efter upphämtning? Så nej, korrekt förvarat borde det verkligen inte ha hunnit tina.
Jag hade blivit rätt arg faktiskt och tagit det vidare. SÅ billigt är det oftast inte heller. Jag kommer själv importera fruset från USA nästa år och det ligger på runt 50.000:- innan allt är klart så jag kommer inte godta "shit happens".

Självklart har tidsaspekten ingen betydelse i det här fallet. Men transportören KAN teoretiskt sett vara skyldig om kärlet t ex vält under färd.
 

Liknande trådar

M
Avel Hej! Skriver som en ny användare för jag vill inte trampa någon offentligt på tårna, men behöver er hjälp att se på den här...
Svar
13
· Visningar
1 409
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp