Fukt i stall...

cello

Trådstartare
Hjälp, tips, idéer ang fuktproblem, tack tack!

Nu när det är skitväder är hela stallet blött! Det är kallstall, gammal ladugård med tjooocka stenväggar (70-100 cm), öppna dörrar från två sidor och öppna fönster. Det blir torrt så fort det blir torrt ute, men så länge det regnar så här mkt är det lika blött som ute känns det som (inte riktigt, men ja...).

Det finns några grejer som behöver åtgärdas.
Dels behöver det dräneras, pga ladugård ligger lågt och vatten rinner in på vissa ställen.
Dels rinner det ner vatten från en stupränna rakt mot sadelkammaren. Dels rinner det ner massa vatten i takvinkel, får upp en väldig fart, missar hängrännan och rinner ner mot stallet istället. Detta ska vi försöka leda bort med nergrävda rör.
Och dels är hängrännorna längs ena sidan trasiga.

Det största problem är fukten i stalldelen. Det börjar med att golvet blir blött när det regnar. Vet inte om det kommer underifrån eller ovanifrån. Läste tips om att rulla ut plast på golvet för att se varifrån fukten kommer, ska testa det.
Så länge det bara är på golvet känns det ok, men nu när det varit blött flera dagar i sträck är allt blött, golv, väggar, ALLT!! Kondens på väggar mm, golvet vet jag som sagt inte riktigt.
Är det bättre ventilation som behövs för att åtgärda detta? Går det ens? Kan de andra sakerna som behöver åtgärdas förbättra stalldelens problem tro?

Ursäkta om jag förklarar dåligt/invecklat osv, försöker få med alla tankar.
 
Du får ju börja med att åtgärda dem felen du själv just räknat upp, för att sen se om det löser sig med fukten. Ligger det vatten utanför och det inte leds bort från stallet så är det rätt självklart att byggnaden börjar suga upp det.
 
Kondens på väggarna hörs som om det behövs bättre ventilation. Här där jag bor så har det inte gått att hålla något torrt om man inte stängt riktigt om det, med den väderlek vi har just nu. Så allt i stallet är vått/fuktigt när hästarna är ute men torkar upp på natten när dom är inne och dörrarna är stängda.
Som sagt allt är fuktigt som t ex inne i bilarna m m, det händer med den här typen av väder.

Hur stort är stallet, hur högt är det i taket, hur många hästar står där och vilken typ av ventilation finns idag?
Det är saker man behöver veta för att kunna skilja ut väderlek från dålig ventilation eller andra fukt problem.
 
Du får ju börja med att åtgärda dem felen du själv just räknat upp, för att sen se om det löser sig med fukten. Ligger det vatten utanför och det inte leds bort från stallet så är det rätt självklart att byggnaden börjar suga upp det.
Ja, det ska åtgärdas, men undrar om kondens verkligen har med det att göra?
Därför tror jag alltså att det behöver göras något MER än dräneringen mm..
 
Kondens på väggarna hörs som om det behövs bättre ventilation. Här där jag bor så har det inte gått att hålla något torrt om man inte stängt riktigt om det, med den väderlek vi har just nu. Så allt i stallet är vått/fuktigt när hästarna är ute men torkar upp på natten när dom är inne och dörrarna är stängda.
Som sagt allt är fuktigt som t ex inne i bilarna m m, det händer med den här typen av väder.

Hur stort är stallet, hur högt är det i taket, hur många hästar står där och vilken typ av ventilation finns idag?
Det är saker man behöver veta för att kunna skilja ut väderlek från dålig ventilation eller andra fukt problem.
Tack för svar!
Stalldelen är väl 10x6 m, 2,60 i takhöjd. Tre hästar står inne 8 h per dygn.
Ingen fläkt eller dylikt finns.
Det är bara när det regnar som det är problem.
Men när det gäller kondens så är det både bättre ventilation och isolera som gäller, stämmer det? Tips på ventilation?
Undrar hur luften i stallet blir om vi måste hålla stängt. Om det stängs igen överallt är jag rädd att det blir riktiga fuktproblem, mögel osv, vilket det inte är nu.
Men jag gissar väl mest!
Förresten finns det, än så länge, ingen dörr till ena öppningen..
 
Kondens på väggarna hörs som om det behövs bättre ventilation. Här där jag bor så har det inte gått att hålla något torrt om man inte stängt riktigt om det, med den väderlek vi har just nu. Så allt i stallet är vått/fuktigt när hästarna är ute men torkar upp på natten när dom är inne och dörrarna är stängda.
Som sagt allt är fuktigt som t ex inne i bilarna m m, det händer med den här typen av väder.

Hur stort är stallet, hur högt är det i taket, hur många hästar står där och vilken typ av ventilation finns idag?
Det är saker man behöver veta för att kunna skilja ut väderlek från dålig ventilation eller andra fukt problem.

Förresten är stenväggarna inte putsade i fogarna. Kan det blir bättre av att göra det? Eller sämre?
 
Tack för svar!
Stalldelen är väl 10x6 m, 2,60 i takhöjd. Tre hästar står inne 8 h per dygn.
Ingen fläkt eller dylikt finns.
Det är bara när det regnar som det är problem.
Men när det gäller kondens så är det både bättre ventilation och isolera som gäller, stämmer det? Tips på ventilation?
Undrar hur luften i stallet blir om vi måste hålla stängt. Om det stängs igen överallt är jag rädd att det blir riktiga fuktproblem, mögel osv, vilket det inte är nu.
Men jag gissar väl mest!
Förresten finns det, än så länge, ingen dörr till ena öppningen..
Det låter som om ventilation i stort sett saknas helt. Läs på lite om ventilation i häststall (finns en del på nätet) och jämför med ditt stall. Utöver det får ni försöka få vattnet att rinna bort från byggnaden så det inte blir skador på grund av det.
 
Det låter som om ventilation i stort sett saknas helt. Läs på lite om ventilation i häststall (finns en del på nätet) och jämför med ditt stall. Utöver det får ni försöka få vattnet att rinna bort från byggnaden så det inte blir skador på grund av det.
Ja, jag ska försöka söka vidare. Hittills har jag bara läst att det är bra om det är så öppet som möjligt i kallstall. Men det är alltså sämre med tanke på det blöta?
 
Ja, jag ska försöka söka vidare. Hittills har jag bara läst att det är bra om det är så öppet som möjligt i kallstall. Men det är alltså sämre med tanke på det blöta?
Om stallet inte håller samma temperatur som utomhus (+- 4 grader) året runt är det inte något kallstall. Om inte fönsterrutor och liknande är borttagna så att luften kan flöda fritt fram och tillbaka genom stallet kan du räkna det som isolerat. Sök på skillnaden mellan klimatreglerat och väderskyddande stall och utgå från det. Stänger man igen ett kallstall för att "hålla värmen på vintern" t ex. så ber man om problem (t ex. om man stänger igen en oisolerad utebox för att vattnet inte ska frysa). Så man måste bestämma sig om man ska ha ett stall som helt följer utomhustemperaturen (kallstall) eller om man vill att stallet ska hålla sig över nollan även om det är -15 grader ute (klimatreglerat stall) och reglera/bygga ventilationen utefter det.
 
Om stallet inte håller samma temperatur som utomhus (+- 4 grader) året runt är det inte något kallstall. Om inte fönsterrutor och liknande är borttagna så att luften kan flöda fritt fram och tillbaka genom stallet kan du räkna det som isolerat. Sök på skillnaden mellan klimatreglerat och väderskyddande stall och utgå från det. Stänger man igen ett kallstall för att "hålla värmen på vintern" t ex. så ber man om problem (t ex. om man stänger igen en oisolerad utebox för att vattnet inte ska frysa). Så man måste bestämma sig om man ska ha ett stall som helt följer utomhustemperaturen (kallstall) eller om man vill att stallet ska hålla sig över nollan även om det är -15 grader ute (klimatreglerat stall) och reglera/bygga ventilationen utefter det.
 
Om stallet inte håller samma temperatur som utomhus (+- 4 grader) året runt är det inte något kallstall. Om inte fönsterrutor och liknande är borttagna så att luften kan flöda fritt fram och tillbaka genom stallet kan du räkna det som isolerat. Sök på skillnaden mellan klimatreglerat och väderskyddande stall och utgå från det. Stänger man igen ett kallstall för att "hålla värmen på vintern" t ex. så ber man om problem (t ex. om man stänger igen en oisolerad utebox för att vattnet inte ska frysa). Så man måste bestämma sig om man ska ha ett stall som helt följer utomhustemperaturen (kallstall) eller om man vill att stallet ska hålla sig över nollan även om det är -15 grader ute (klimatreglerat stall) och reglera/bygga ventilationen utefter det.

Jag har tänkt att det är ett kallstall, det blir minusgrader på vintern, men något varmare än ute. Fönsterrutorna är bortplockade, men stenväggarna isolerar ju en del. Vet inte om det räknas som isolerat för det? Har tänkt att de tjocka väggarna ställer till det, men vet inte exakt hur.

Men om jag stänger igen pga fukten, blir det inte mer problem då?
 
Jag har tänkt att det är ett kallstall, det blir minusgrader på vintern, men något varmare än ute. Fönsterrutorna är bortplockade, men stenväggarna isolerar ju en del. Vet inte om det räknas som isolerat för det? Har tänkt att de tjocka väggarna ställer till det, men vet inte exakt hur.

Men om jag stänger igen pga fukten, blir det inte mer problem då?
Om du stänger igen så måste du ersätta ventilationen som nu sker genom fönstren. Antagligen skulle stallet även i nuläget må bra av ytterligare ställen för luften att passera. Men, som sagt, lite tips och trix finns här t ex. http://www.ptek.se/
 
Om du stänger igen så måste du ersätta ventilationen som nu sker genom fönstren. Antagligen skulle stallet även i nuläget må bra av ytterligare ställen för luften att passera. Men, som sagt, lite tips och trix finns här t ex. http://www.ptek.se/

Tack!
Ja, där har jag läst. Problemet är att det jag läser om fukt i stall inte riktigt stämmer med mina problem..

Det vanligaste problemet med fukt i stall verkar vara att det blir fuktigt och VARMT, dvs fukt från hästarna, som då måste ventileras bort.
Här är det alltså tvärtom.
Det blir inte sämre av att hästarna är inne, snarare tvärtom. Med tanke på det känns det inte som att ventilationen är problemet.

Något gör att fukt kondenserar på väggar (ev även golv om det inte är kapillär upptransport det är fråga om där, vilket jag isf hoppas blir bättre av dräneringen), men vad?

Men jag ska fundera på om det behövs ännu bättre luftföde oavsett, även om det känns friskt och det är öppet från flera håll.
Och mäta temperatur ordentligt.
 
Tack!
Ja, där har jag läst. Problemet är att det jag läser om fukt i stall inte riktigt stämmer med mina problem..

Det vanligaste problemet med fukt i stall verkar vara att det blir fuktigt och VARMT, dvs fukt från hästarna, som då måste ventileras bort.
Här är det alltså tvärtom.
Det blir inte sämre av att hästarna är inne, snarare tvärtom. Med tanke på det känns det inte som att ventilationen är problemet.

Något gör att fukt kondenserar på väggar (ev även golv om det inte är kapillär upptransport det är fråga om där, vilket jag isf hoppas blir bättre av dräneringen), men vad?

Men jag ska fundera på om det behövs ännu bättre luftföde oavsett, även om det känns friskt och det är öppet från flera håll.
Och mäta temperatur ordentligt.
Det är antagligen för att hästarna värmer upp luften vilket gör att den kan hålla mer fukt =daggpunkten ändras. Här kan du läsa om det så du kanske förstår sambandet (diagram 2 på sidan) http://www.lfs-web.se/fukt.htm. Det är lite därför det är lite trixigare att ordna kallstall i ett befintligt stall än vad man kanske tror från början. Kondensen i sig är ingen större fara för hästarna (så länge luften ventileras ordentligt och bäddarna inte blir våta) men den går ju ganska hårt åt byggnaden.
 
Det är antagligen för att hästarna värmer upp luften vilket gör att den kan hålla mer fukt =daggpunkten ändras. Här kan du läsa om det så du kanske förstår sambandet (diagram 2 på sidan) http://www.lfs-web.se/fukt.htm. Det är lite därför det är lite trixigare att ordna kallstall i ett befintligt stall än vad man kanske tror från början. Kondensen i sig är ingen större fara för hästarna (så länge luften ventileras ordentligt och bäddarna inte blir våta) men den går ju ganska hårt åt byggnaden.

Tack för bra länk!
Ja, det är mest materialen i byggnaden som jag är orolig för faktiskt. Har förstått att kallt och fuktigt inte är särskilt skadligt för hästar, och luften känns frisk som sagt. Men sen är det förbannat tråkigt när allt är fuktigt.. :(
Ska läsa ordentligt och försöka förstå! :)
 
Jag har liknande stall som du tror jag, och samma problem. Använder inte ens stallet nu då jag har en lösdrift istället men ändå blir det fukt i stallet vid fuktig väderlek. Så det verkar inte direkt påverkas av att hästarna är därinne, fukten kommer ändå, nästan så man tror det är genom golvet. Tjocka gamla stenväggar och fönsterna har jag öppna, har även ventilationstrumma. När det är fuktigt och regnigt är det bättre att stänga till lite så fukten inte kommer in upplever jag.
 
Mest troligt så suger ditt stall upp vattnet underifrån.
Jag trodde själv att det regnade in i vårt stall när stora porten stod öppen men insåg sen att det var lika blött om porten var stängd. Plattan drar vattnet underifrån.
Börja med att fixa hängrännor, stuprör och ev dränering.
Mecka med ventilationen är inte lönt att börja med nu om det ens hjälper sen.
Vi har avfuktare och värme i sadelkamrarna för att hålla utrustningen i bra skick. Hästarna mår bra så länge luftkvalitén är bra.
 
Mitt stall är 8*12 meter. Förvisso med träväggar, men enligt djurskyddskontrollanten får jag hålla max två hästar där så länge det inte finns tilluft i varje box samt ventilationstrumma, just för att få det tillräckligt torrt och luftigt.
Har dörrar och fönster öppna.
Skulle tro att just ventilationen är problemet, även om det står öppet sugs inte den fuktiga luften ut.
Så taktrumma samt tilluft är nog det bästa
 
Mitt stall är 8*12 meter. Förvisso med träväggar, men enligt djurskyddskontrollanten får jag hålla max två hästar där så länge det inte finns tilluft i varje box samt ventilationstrumma, just för att få det tillräckligt torrt och luftigt.
Har dörrar och fönster öppna.
Skulle tro att just ventilationen är problemet, även om det står öppet sugs inte den fuktiga luften ut.
Så taktrumma samt tilluft är nog det bästa

Men det är inte riktigt så enkelt.
Vårt stall har väldans högt i tak. Jag sitter upp och rider in och ut ur stallet och når kanske taket om jag står uppe på sadeln men jag tvivlar.
8 boxar och stallgångar på tre och fyra meters bredd.
Vi har två stora portar som ger oss möjlighet att köra genom stallet med traktor och balvagn plus öppningsbara fönster och en gångdörr.
Stallet är inspekterat och godkänt UA.
Det blir blött på golvet ändå. Vi har som tur är inte så blött att det suger upp i väggarna men det hade mycket väl kunnat hända.
 
Men det är inte riktigt så enkelt.
Vårt stall har väldans högt i tak. Jag sitter upp och rider in och ut ur stallet och når kanske taket om jag står uppe på sadeln men jag tvivlar.
8 boxar och stallgångar på tre och fyra meters bredd.
Vi har två stora portar som ger oss möjlighet att köra genom stallet med traktor och balvagn plus öppningsbara fönster och en gångdörr.
Stallet är inspekterat och godkänt UA.
Det blir blött på golvet ändå. Vi har som tur är inte så blött att det suger upp i väggarna men det hade mycket väl kunnat hända.
Och ni har fullgod ventilation med trumma (i tillräcklig dimension) och tilluft i varje box?
Jag kan också rida in och ut i stallet (har minst tre meter till taket)...
På jobbet är takhöjden ungefär densamma, men det finns bra ventilation och när fläkten går på natten är det extremt bra luft på morgonen, även med 12 hästar inne:up:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Sleepy
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 335
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 492
Senast: nickan1
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp